پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
عباس عبدي، داستان‌نويس، درگذشت؛ شايد برايمان مثل بسياري از مرگ‌هاي اين‌چنيني زود و ناباورانه باشد، اما اين مرگ در خانه همه را به نوبت مي‌زند و اين‌بار انگار نوبت يكي از نويسندگان ايراني است كه از 50 سالگي به طور جدي ادبيات داستاني را در زندگي‌اش دنبال كرد. او با نخستين مجموعه‌ داستاني‌اش، «قلعه‌ي پرتغالي‌ها»، به‌عنوان نامزد هشتمين دوره جايزه‌ هوشنگ گلشيري معرفي شد.

شعار سال: عباس عبدي، داستان‌نويس، درگذشت؛ شايد برايمان مثل بسياري از مرگ‌هاي اين‌چنيني زود و ناباورانه باشد، اما اين مرگ در خانه همه را به نوبت مي‌زند و اين‌بار انگار نوبت يكي از نويسندگان ايراني است كه از 50 سالگي به طور جدي ادبيات داستاني را در زندگي‌اش دنبال كرد. او با نخستين مجموعه‌ داستاني‌اش، «قلعه‌ي پرتغالي‌ها»، به‌عنوان نامزد هشتمين دوره جايزه‌ هوشنگ گلشيري معرفي شد.

از زبان عبدي بخوانيم: همان‌طور که پشت جلد کتاب‌هایم نوشته شده است؛ متولد سال 1331 آبادان هستم و تا پایان تحصیلات دوره متوسطه در این شهر زندگی کردم. پس از آن به مدت 10 سال در تهران بودم و سپس به اصفهان آمدم. از سال 1363 در جنوب کشور، به‌خصوص جزیره قشم، ساکن بوده‌ام و در آنجا به‌عنوان مسئول شیلات، اشتغال داشته‌ام. داستان به طور جدی از سال 1381 با زندگی من درآمیخت. از سال 1389 نیز علاقه‌مند به نوشتن در حوزه ادبیات نوجوان شدم. مجموعه‌‌داستان «بايد تو را پيدا کنم» بهار سال 89 براي دريافت مجوز از سوي نشر چشمه ارائه شد، كه بعد از گذشت شش ماه، مجوز گرفت و سال 90 منتشر شد. يك داستان از 14 داستاني را كه براي چاپ داده بودم، برداشت تا به مشكلي برنخورد. 10 داستان اين مجموعه در سال‌هاي آخر دهه 80 نوشته شده است. در اين روايت‌ها شباهتي به داستان‌هاي «قلعه‌ي پرتغالي‌ها» وجود دارد؛ اما از جهاتي هم تفاوت دارند و هر داستان فضاي خودش را دارد.

همچنين در همين سال داستان بلند اين داستان‌نويس جنوبي به نام «شناگر» از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نو‌جوانان منتشر شد. اين اثر نخستين داستان بلند عبدي است كه به گفته‌ او، ماجراي نوجواني است كه در جزيره‌اي از جزاير خليج‌فارس زندگي مي‌كند و خيلي شنا را دوست دارد، شناگر خوبي هم هست و اتفاق‌هايي كه براي اين نوجوان رخ مي‌دهد، ماجراهاي داستان را پيش مي‌برد. پيش‌تر، رمان «ملوان نصف‌جهان» اين نويسنده غيرقابل چاپ اعلام شده بود. همچنین مجموعه‌داستان «پرنده‌های هلندی» به نوشته او در سال ۱۳۹۶ توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق تاریخ انتشار 3 آذر 97، کدخبر: 200163، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
م.آ75
امیدوارم روحشون شاد باشه در ضمن کاش مسئولین فریندی برای معرفی این عزیزان قبل از مرگشون اتخاذ کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین