پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
افزایش قیمت کالاها در ماه‌های اخیر به جایی رسیده است که گویا دیگر جایی برای افزایش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد و این مساله به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. هرچند این افزایش قیمت در هر کالایی متفاوت بوده اما در صنعت خودروسازی وضعیت بسیار متفاوت است و خودروسازان که همواره نسبت به عملکرد و کیفیت تولیدات آنها انتقادات زیادی مطرح است این بار با عدم عملکرد درست، نبود نظارت کافی و در عین حال تشدید تحریم‌ها وضعیت آشفته‌ای را تجربه می‌کنند که نتایج این وضعیت بدون شک ابتدا مصرف کننده ها را تحت تاثیر قرار داده است

شعارسال:افزایش قیمت کالاها در ماه‌های اخیر به جایی رسیده است که گویا دیگر جایی برای افزایش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد و این مساله به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. هرچند این افزایش قیمت در هر کالایی متفاوت بوده اما در صنعت خودروسازی وضعیت بسیار متفاوت است و خودروسازان که همواره نسبت به عملکرد و کیفیت تولیدات آنها انتقادات زیادی مطرح است این بار با عدم عملکرد درست، نبود نظارت کافی و در عین حال تشدید تحریم‌ها وضعیت آشفته‌ای را تجربه می‌کنند که نتایج این وضعیت بدون شک ابتدا مصرف کننده ها را تحت تاثیر قرار داده است.

امیر خجسته که رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی است در تشریح تخلفات خودروسازان به خبرنگار شفقنا گفت: این شرکت‌ها ماشین‌های دپو شده که با قطعات قبلی تولید شده‌ است را با قیمت بالاتر در بازار می‌فروشند و اکنون ادعا می‌کنند قطعه ندارند. آنها ۲۷۰ هزار خودرو باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند اما تا الان پاسخگو نبودند بنابراین به مردم فشار می‌آورند که بیایید تغییر خودرو دهید!؛ هیچ کس هم در این کشور به داد مردم نمی‌رسد.

خودروسازان به مردم فشار می‌آورند که بیایید تغییر خودرو دهید

امیر خجسته همچنین با انتقاد از رها شدن بازار عنوان کرد که دستگاه‌های نظارتی، دولت و به خصوص وزارت صنعت و معدن و تجارت متولی نظارت بر عملکرد خودروسازان و وضعیت بازار خودرو هستند.

بازار خودرو رها شده است

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با اعلام این مساله که خودروسازان همچنان به دنبال پیش فروش خودرو هستند اظهار کرد: خودروسازان بر اساس آن چیزی که به ما گفتند همچنان به دنبال پیش فروش دوباره‌ی خودرو هستند تا نقدینگی مردم را جمع کنند. من از وزارت صنعت و معدن می‌خواهم این امر را مدیریت کند و اجازه ندهد خودروسازان هرجور که دلشان می‌خواهند عمل کنند و مردم را غارت کنند

خودروسازان همچنان به دنبال پیش فروش خودرو هستند

سیده حمیده زرابادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با افزایش قیمت خودرو مخالف است در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: من با افزایش قیمت به صورت یکسویه مخالف هستم. یعنی تا زمانی که اصلاح مدیریتی و ساختاری انجام نشود و مشکلات مربوط به بحث رقابت پذیری و کیفیت حل نشود و بدون توجه به این موارد بخواهیم افزایش قیمت داشته باشیم خلاف حقوق مصرف کننده است. البته جلساتی هم در کمیسیون صنایع برگزار شده است و از دولت و خودروسازان سایپا و ایران خودرو هم حضور داشتند.

افزایش قیمت خودرو بدون توجه به کیفیت خودروها خلاف حقوق مصرف کننده است

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز ادامه داد: خودروسازان اصرار دارند که این افزایش قیمت رخ دهد و در کمیسیون تعدادی مخالف و تعدادی هم موافق بودند ولی در نهایت دولت تصمیم گیرنده است.

او در رابطه با لزوم ارتقاء کیفیت خودروها گفت: معمولا خودورهایی که مردم تمایل بیشتری به آن داشته باشند باعث می شود که کیفیت افزایش یابد و خدمات پس از فروش هم بهتر شود، ولی متاسفانه تقاضایی که برای خودرو در کشور ما وجود دارد روی مشتری مداری هیچ تاثیری نداشته است و فقط دلالان و واسطه گران هستند که از تفاوت قیمت میان بازار و شرکت برای سودآوری بیشتر استفاده می کنند.

تقاضایی که برای خودرو در کشور ما وجود دارد روی مشتری مداری تاثیری نداشته است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بخش زیادی از اقشار جامعه توان خرید خودرو را ندارند تصریح کرد: درآمدها متفاوت است و بخش زیادی از اقشار جامعه همچون کارگران هیچ افزایش درآمدی را نداشتند در حالی که مخارجشان چندین برابر شده است. بنابراین با همین قیمت هایی که در حال حاضر وجود دارد توان خرید خودرو را ندارند و اگر مثلا برای یک سال برنامه ریزی کرده بودند برای چهار سال دیگر هم توان خرید ندارند.

جامعه با این قیمت توان خرید خودرو ندارد

زرآبادی با بیان اینکه نظارت درستی بر تامین قطعات خودرو صورت نمی گیرد گفت: بخشی از زنجیره تولید خودرو تامین قطعات خودرو است که به نظر من نظارتی درستی روی آن انجام نمی شود. یعنی به صورت عادلانه این اتفاق نمی افتد و خیلی از قطعه سازان کوچک حذف می شوند. البته نه به دلیل اینکه کیفیت ندارند بلکه به این دلیل که نظارت صحیحی وجود ندارد بنابراین به صورت غیر شفافی از این چرخه حذف می شوند.

نظارتی بر تامین قطعات خودرو وجود ندارد

او ادامه داد: مشکل دیگر در این زمینه هم قطعات وارداتی است که تحریم ها شاخصی را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه به صورت واقعی چند درصد قطعات خودرو در داخل تولید می شده؟ چون خیلی از خودروها از این مزیت استفاده می‌کردند که کالاهای داخلی هستند و یک سری حمایت از آنها صورت می‌گرفت ولی الان که تحریم رخ داده است اعلام می کنند که بسیاری از این قطعات را وارد می‌کردند و به نظر من این مسایل به دلیل عدم نظارت و شفافیت است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در خصوص آینده وضعیت قطعه سازان اظهار کرد: گستردگی تحریم ها و شدت آن از یکسو و از سوی دیگر بی برنامه گی و عدم مدیریت منسجم در داخل کشور مشکلاتی را در حوزه صنعت به وجود آورده است؛ درحالی که نیازمند این بود از ابتدای صحبت از تحریم ها، زیرساختی در نظر گرفته می‌شد. ولی متاسفانه چون این کار هم انجام نشده است با مشکل مواجه شدیم و چون تاثیر آن به طور آنی اتفاق نمی افتد ممکن است در چند ماه آینده شاهد تعطیلی تعداد زیادی از شرکت های قطعه ساز باشیم.

ممکن است در چند ماه آینده شاهد تعطیلی تعداد زیادی از شرکت های قطعه ساز باشیم

زرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازی یک سری اشکالات اساسی دارند که باید برطرف شود که در این صورت افق روشنی پیش رود خواهند داشت و مهمترین موضوع این است که دولت خود را از بحث خودروسازی کنار بکشد و خودروسازی ما به صورت خصوصی فعالیت کنند و بحث نظارتی هم روی آنها قوی باشد که در غیر اینصورت من با این روند افق روشنی را برای خودروسازی متصور نیستم.

دولت خود را از بحث خودروسازی کنار بکشد

محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در خصوص شرکت های خودروسازی به خبرنگار شفقنا گفت: پرونده های خودرویی ما به رأی منتهی شده و بعضی از شرکت ها تا ۱۰۰۰ نفر شاکی داشتند که رأی صادر کردیم و بسیاری از آنها در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

پرونده های خودرویی ما به رأی منتهی شده است

اسفنانی با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی به دنبال جلب رضایت شاکیان هستند اظهار کرد: بعضی از شرکت‌های خودروسازی وقتی دیدند که تعزیرات حکومتی ورود کرده و رأی صادر می کند اقدام به جلب رضایت شکات کردند و این کار مهمی بود که تقریبا بعضی از آنها تا ۹۰۰ نفر شکات خود را جلب رضایت کردند و توافق جدید با آنها بستند. عمده شکایت‌ها هم عدم تحویل در موعد بود که با شاکیان جلسه گذاشتند و راضی شدند که در موعد خاصی خودروی مورد نظر را تحویل دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار5 آذر 97 ، کدخبر: 667220 ، WWW. fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین