پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۲۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
معاون حقوقی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اخذ تعهد خدمت از دانشجویان رزیدنت صرفا برای پوشش مناطق دور افتاده و فاقد نیروی انسانی متخصص در کشور است، گفت: میزان تعهدات افراد با سهمیه آزاد حداکثر یک برابر و سهمیه بومی مناطق محروم سه برابر مدت تحصیل است.

شعارسال: دکتر ابراهیم گلمکانی، با بیان اینکه براساس ماده ۱ "آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۷ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی" که از تحصیلات رایگان استفاده می کنند، مکلفند برابر مدت تحصیل رایگان خود در ایران خدمت کنند، افزود: براساس این ماده قانونی از ظرفیت فارغ التحصیلان در جهت تامین نیروی متخصص در مناطق محروم کشور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اخذ تعهد خدمت صرفا برای پوشش مناطق دور افتاده و فاقد نیروی انسانی متخصص در کشور است، گفت: تا زمانی که تعهد به خدمت فرد تمام نشود، مدرک تحصیلی او در گرو وزارت بهداشت است اما اگر دانشجویی در طول دوره تحصیل به بیماری صعب العلاج دچار و به تایید شورای عالی وزارت بهداشت برسد، این فرد می تواند از اجرای تعهد خدمت معاف شود.

معاون حقوقی وزیر بهداشت ادامه داد: اگر دانشجویی از تحصیل انصراف دهد و عذر قابل قبولی برای آن نداشته باشد، طبق تعهد باید هزینه مدت تحصیل را پرداخت کند.

وی با بیان این مطلب که میزان تعهدات افرادی که با سهمیه آزاد وارد دانشگاه می‌شوند، حداکثر یک برابر مدت تحصیل است، اظهار کرد: ضرایب مناطق محروم و ضریبK آنها متفاوت است و براساس نوع ضریب منطقه مقدار تعهد خدمت افراد کاهش پیدا می‌کند.

معاون حقوقی وزیر بهداشت تصریح کرد: براساس قانون برقراری عدالت آموزشی، ۳۰ درصد ظرفیت برخی رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی به سهمیه مناطق محروم اختصاص دارد و این دانشجویان با رتبه‌های پایین تری قبول می‌شوند؛ یعنی اگر این سهمیه نباشد، در این رشته قبول نمی‌شدند.

گلمکانی بیان کرد: طبق قانون عدالت آموزشی وزارت بهداشت، زمانی که دانشجویان در این رشته‌ها قبول می‌شوند. فرم تعهد نامه ثبتی از این دانشجویان گرفته می‌شود که سه برابرمدت تحصیل هر منطقه ای که خودشان قبول کرده اند، کار کند.

وی با بیان این مطلب که در طول دوران خدمت مقرری بین ۲ تا ۳ میلیون برای پزشکان در نظر گرفته شده است، افزود: متاسفانه بیمارستان ها کارانه پزشکان به موقع پرداخت نمی کنند و این امر تا حدودی توانسته در عدم ماندگاری پزشک در منطقه تاثیر بگذارد.

معاون حقوقی وزیر بهداشت در خصوص اجازه تاسیس مطب پزشکان طرحی نیز بیان کرد: این امر توسط قانون مشخص نشده است اما طبق بخش نامه ای که اخیرا توسط معاونت درمان وزارتخانه تصویب شده، اجازه تاسیس مطب به دانشگاه های مناطق واگذار شده است. اما معمولا بعد از گذران نیمی از مدت طرح، اجازه تاسیس مطب در آن منطقه به پزشک داده می‌شود.

گلمکانی در پایان به طرح خدمت پزشکان متاهل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت از سال ۹۵ تمهیداتی برای زوجین در نظر گرفته است بر مبنای اینکه اگر فردی با همسر خود در یک زمان فارغ التحصیل شوند، هر دونفر برای گذراندن طرح به یک منطقه اعزام می‌شوند و در سال گذشته همه زوجینی که فارغ التحصیل شدند به یک شهر اعزام شده اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 5آذر1397 ، کدخبر: 97090301046: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
س.ح75
به نظرم کار خوبیه به ماطق محروم کمک میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین