پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۷۴۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
در حالی که از ماه‌ها پیش سازمان حمایت در حال بررسی قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت ارز است، خودروسازان از مدت‌ها پیش قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند و به تازگی ایران خودرو هم قیمت جدید 4 محصول خود را اعلام کرد.

شعارسال: در حالی که از ماه‌ها پیش سازمان حمایت در حال بررسی قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت ارز است، خودروسازان از مدت‌ها پیش قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند و به تازگی ایران خودرو هم قیمت جدید 4 محصول خود را اعلام کرد.

 برخی مخاطبان خواستار با طرح سوژه‌های «توجه وزارت صمت به مواد 4 و 8 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرودر تعیین قیمت»، «مشارک با خودروساز با دلار 3700 تومانی و تکمیل وجه با دلار نرخ روز»، خرید خودرو برای خانواده‌های ضعیف و کم درآمد به یک رویا تبدیل شده است» و «لزوم مشخص شدن قیمت خودرو» خواستار شدند تا معلوم شود که خودروسازان با چه مجوز و به چه دلیلی اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند.

گروه صنعتی ایران خودرو طی بخشنامه‌ای قیمت چهار محصول را برای فروش اعلام کرد.

در این بخشنامه که قیمت 4 محصول برای فروش از 17 آذر و تحویل فوری اعلام شده، قیمت 3 محصول افزایش و قیمت یک محصول جدید اعلام شده است.

در این اطلاعیه قیمت چهار محصول پژو پارس اتوماتیک 83 میلیون تومان، S30 اتوماتیک 141 میلیون تومان، رنو تندر 90 پیکاپ 77 میلیون تومان و وانت آریسان دو گانه سوز 36 میلیون تومان مشخص شده است در حالی که قیمت قبلی پژو پارس اتوماتیک 54 میلیون و 802 هزار تومان، رنو تندر 90 پیکاپ 39 میلیون و 162 هزار تومان و وانت آریسان دوگانه سوز هم 31 میلیون و 861 هزار تومان بوده است.

بنابراین با محاسبه قیمت‌ها مشخص می‌شود این خودروساز بیش از 28 میلیون تومان قیمت پژو پارس اتوماتیک، و حدود 38 میلیون تومان قیمت رنو تندر 90 پیکاپ و بیش از 5 میلیون تومان قیمت وانت آریسان دوگانه سوز را افزایش داده است.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و حتی افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی توسط سایر خودروسازان از قبیل بهمن موتور در افزایش قیمت بسترن B30 و امثال آن در حالی اتفاق افتاده که سازمان حمایت هنوز هیچ مجوزی را برای افزایش قیمت خودرو صادر نکرده و از طرفی نسبت به اینگونه افزایش قیمت هما هم هیچ واکنشی از خود نشان نداده است و مانند همیشه نقش بی‌تاثیر خود را در حمایت از مصرف‌کننده حفظ کرده است.

گفتنی است بعد از اینکه شورای رقابت از شمول قیمت گذاری خودرو خارج شد، مقرر شد تا قیمت تمام شده خودرو‌های داخلی با توجه به تحولات اخیر ارزی توسط سازمان حمایت بررسی شود که تاکنون در این مورد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هیچ گونه اظهار نظر رسمی نداشته است.

افزایش خودسرانه قیمت‌های خودرو توسط خودروسازان در حالی اتفاق می‌افتد که چهارشنبه هفته گذشته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول اعلام قیمت خودرو و تنظیم بازار است و رسیدگی خواهد کرد

رحمانی همچنین گفته بود «قیمت خودرو را باید حتما پایین بیاوریم و نباید اجازه دهیم در بازار رانت و دلالی پیش بیاید!».

 اگرچه رحمانی گفته که قیمت خودرو را باید حتما پایین بیاوریم اما تاکنون هیچ راهکاری از سوی وزارت صنعت برای کاهش قیمت خودرو اعلام نشده و سازمان حمایت هم به عنوان مسئول تنظیم بازار هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از این افزایش‌ قیمت‌ها به عمل نیاورده است.

گفتنی است پیش از این رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس و بعد از اینکه سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به نقل از مسئولان وزارت صنعت نقل کرده بود که رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف کرده است با انکار این موضوع گفت: رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت نکرده است.

به هرحال آنچه مسلم است مسئولان ذیربط بدون توجه به افزایش قیمت‌ها طی ماه‌ها اخیر، پشت درهای بسته هنوز در کنج اتاق‌های خود مشغول محاسبه قیمت تمام شده کالا، خدمات و قیمت انواع خودروها هستند و می‌خواهند دقیق‌ترین قیمت‌ها را به بازار اعلام کنند که نه تولید کننده متضرر شود و نه مصرف‌کننده آسیب ببینند. اما معلوم نیست این محاسبات کی قرار است به پایان برسد؟


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار: 16آذر 97، کدخبر:13970916000150 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین