پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۷۴۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
معاون بازرسی سازمان حمایت،نماینده خودروسازان، یک کارشناس صنعت خودرو،سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس و دبیر انجمن قطعه سازان ، جوانب مختلف افزایش قیمت خودرو را بررسی کردند.

شعارسال: معاون بازرسی سازمان حمایت،نماینده خودروسازان، یک کارشناس صنعت خودرو،سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس و دبیر انجمن قطعه سازان ، جوانب مختلف افزایش قیمت خودرو را بررسی کردند.

 شهرام میرآخورلو معاون بازرسی سازمان حمایت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 با موضوع بررسی افزایش قیمت خودرو گفت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3860 تومان بوده که این رقم در سال جاری به 9 هزار تومان افزایش یافته و این افزایش بطور طبیعی در قیمت گذاری خودرو اثر می گذارد .

حسن قره ئی نماینده خودروسازان نیز گفت: پیشنهاد خودروسازان این است که خودروها 5 درصد کمتر از حاشیه بازار نرخ گذاری شود. اگر این اتفاق نیفتد قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود .

میرآخورلو گفت: به جهت حمایت از حقوق مصرف کننده باید سهم عملکردی هر واحد مشخص شود و از تولید هم باید حمایت شود تا بتواند استمرار در عرضه داشته باشند.

ظرفیت خودروسازان حدود 2 برابر تقاضای بازار

قره ئی گفت: قیمت بازار موهوم نیست،ظرفیت خودروسازان حدود 2 برابر تقاضای بازار است به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصولات را اقساطی بفروشند. قیمت خودرو باید تا تابستان 97 افزایش می یافت ولی در این امر تعلل شد.اینکه چند درصد از خودرو ، خارجی و چند درصد آن ایرانی است تاثیری در قیمت ندارد.

علی علیلو کارشناس صنعت خودرو هم در ارتباط تلفنی گفت: وقتی از حاشیه بازار حرف می زنیم باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد ،حال این رقابت در کجا نمود دارد؟ به بهانه حمایت از تولید داخل ، واردات خودرو وجود ندارد اما در داخل چند شرکت واقعا با هم رقابت می کنند ؟ ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند .تا امشب به بهانه تحریم ، عرضه ای صورت نمی گرفت اما به یکباره تحریم حل شد و عرضه انجام گرفت !! تحریم تمام شد ؟ سال جاری حدود 3 مرتبه افزایش قیمت انجام گرفت ، افزایش قیمت های اخیر و حاشیه های بازار توسط خودروساز کارگردانی می شود.

قره ئی گفت: وقتی خودروساز اجازه افزایش قیمت نداشته باشد توان مالی آن کم می شود . قطعه کم می آورد و تولید کم می شود.

امکان احتکار برای خودروساز وجو د ندارد

میرآخورلو گفت: برای خودروسازان امکان احتکار قطعه وجود ندارد، ولی نمایندگی ها و بنگاه های وابسته این اقدام را مرتکب شوند.

قره ئی گفت: برای نگهداری هر خودرو 20 متر فضا نیاز است چطور می شود احتکار خودرو کرد ؟ اصلا نمی شود چون هزینه نگهداری و اجاره فضا بسیار بالا خواهد بود.البته احتکار خودور فقط به بازار خودرو آسیب می زند. تا امروز بیش از 10 هزار دلار از سرمایه خودروسازان به جیب دلالان سرازیر شده و این سبب کاهش تولید خودرو شده است.

میرآخورلو گفت: سازمان حمایت به عنوان دستگاه حمایتی، وظیفه را زمانی که باید انجام داده در حال حاضر تنها راه کاهش قیمت، تزریق خودرو بیشتر به بازار است.

پیشنهاد افزایش قیمت خودروسازان براساس قیمت تمام شده

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در ارتباط تلفنی گفت: یکی از دلایل تاخیر در بازار این است که هنوز نتوانسته ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم.به نظر می رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه های سَربار خودروسازان تشکیل می دهد. حال اینکه خودروسازان حاضر نیستند هزینه های سَربار را کاهش دهند.

وی افزود: سایپا و ایران خودرو حدود 11 و 13 هزار نیروی انسانی مازاد و حدود 1180 و 1540 عضو هیات مدیره شرکت های جانبی دارند . این دو شرکت سالانه حدود 1.1 هزار میلیارد تومان حقوق به نیروی انسانی مازاد پرداخت می کنند.

قره ئی گفت: تعداد اعضاء هیات مدیره مطرح شده از سوی باستانی 100 درصد اشتباه است .خودروسازان در راستای حمایت از اشتغال،نیروی انسانی را اخراج نکرده اند.

در میان گاز انبر دولتی گیر افتاده ایم

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان هم گفت: در میان گاز انبر دولتی گیر افتاده ایم و هر قدر این بحث ادامه یابد به پایان نمی رسیم.مواد اولیه قطعه سازان چه خارجی و چه داخلی از بخش های دولتی تامین می شود مواد خارجی با ارز بانک مرکزی تامین می شود و مواد اولیه داخلی هم از فولاد سازان و مس و آلمینیوم سازان داخلی تامین می شود که هر دو این مباحث ، دولتی هستند و یک سوی گازانبر را تشکیل می دهند .

وی افزود: سوی دیگر گازانبر را خریداران یعنی خودروسازان داخلی تشکیل می دهند که بطور مستقیم با غیر مستقیم از دولت دستور می گیرند.جالب اینجاست که دولت نرخ ارزی که مبلغ خرید خارجی است را 3 برابر افزایش می دهد و از طرف دیگر قیمت قطعه را نمی پذیرد. در حال حاضر قطعه سازان چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند.

قره ئی گفت: نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان غیرقابل انکار است. در چندماه اخیر تولیدات خودروسازان به نصف رسیده و اگر افزایش قیمت خودروها اعمال نشود تولید بازهم کاهش می یابد، گویا خوشبختانه افزایش قیمت ها در حال اعمال است.

بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم

باستانی گفت: زیان انباشت ایران خودرو حدود 8 هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود 10 هزار میلیارد است .در حال حاضر حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه ای که خودروسازان نگه داشته اند مردم هزینه می کنند.بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است ایران خودرو در حال حاضر تا اردیبهشت 99 پیش فروش انجام داده است .


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بورس پرس ، تاریخ انتشار 18آذر 97، کدخبر: 110018،www.boursepress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین