پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 07
کد خبر: ۱۷۵۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
افزایش قیمت محصولات چینی به دلیل پایین‎بودن سطح داخلی‎سازی آن‎ها بیشتر قابل درک بوده است.

 شعارسال:افزایش قیمت محصولات چینی به دلیل پایینبودن سطح داخلیسازی آنها بیشتر قابل درک بوده است.

 دولت درزمینه افزایش قیمت محصولات خودروساز داخل کشور ظاهرا سختگیرانه عمل می‌کند. این درحالی است که طی ماه‌های گذشته برخی خودروهای چینی بهراحتی چندده و در مواردی تا بیش‌از 100میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. یکی از مهمترین دلایل تفاوت عملکرد تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای چینی و خودروسازان داخل در زمینه قیمت‌گذاری، تصمیم‌گیری‌های دستوری درمورد قیمت خودروهای داخل است. علت رفتار متفاوت عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی و داخلی در قیمت‌گذاری موضوعی است که در این گزارش مورد پیگیری قرار گرفته است.

افزایش قیمت در چند مرحله

به گفته برخی کارشناسان، تغییر قیمت خودروهای چینی در بازار، مرحله‌ای اتفاق افتاده است. بر این اساس قیمت بعضی از محصولات شرکت مدیرانخودرو که برای مثال 50میلیون‌تومان بود، در یک مرحله 70‌میلیون تومان، در مرحله بعد90میلیون تومان و به همین ترتیب در مواردی بیش‌از 100میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

وضعیت مشابه درمورد خودروهای شرکت‌های کرمان‌موتور، کارمانیا و چند شرکت دیگر نیز مصداق می‌یابد. فارغ از اینکه طیف مشتریان محصولات این خودروسازان، متفاوت از مشتریان محصولات ایرانخودرو و سایپا و در ردههای قیمتی بالاتری بوده و سطح رضایت مشتریان آنها از تناسب قیمت و کیفیت محصول نیز بالاتر بوده است، باید گفت برخی از این خودروسازان حتی ذیل دعوتنامههای تحویل خودرو دلایل افزایش قیمت را با ذکر جزئیات مربوط‌به پرداخت مابهالتفاوت ارز دولتی و آزاد برای ترخیص قطعات وارداتی توضیح داده و به مشتریان خود این تعهد را دادهاند که درصورت عودت این مبالغ‌از سوی دولت، وجوه مربوطه را به مشتریان خود بازگردانند. اما در مقابل، وقتی قیمت فروش محصولات داخل - عمدتا خودروهای زیر 45میلیون‌تومان - با توجه‌به هزینه تمامشده بالا، افزایش می‌یابد، حواشی و واکنش‌های زیادی را به دنبال دارد که بخشی از آنها به نارضایتیهای قبلی مشتریان از کیفیت پایین محصولات داخلی و تاخیرهای مکرر در تحویل خودرو برمیگردد.

94
درصد افزایش قیمت مواداولیه

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ایران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه یک حساب و کتاب ساده بهسادگی نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده تولید خودروهای داخل بالا رفته، در حالی که هنوز اجازه افزایش قیمت به آنها داده نشده است، تاکید کرد: «افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلف رخ داده است. افزایش قیمت مواداولیه داخلی مثل آهن، مس، محصولات پتروشیمی و... یک دلیل اصلی است که مبنای قیمت‌گذاری آنها در بورس کالا، نرخ ارز است. به این ترتیب اگر پیش از این مبنا، دلار 4200تومانی بود، امروز قیمت‌گذاری براساس ارز نیمایی انجام می‌شود

به گفته مازیار بیگلو، قیمت مواداولیه از جمله فولاد 134درصد، قراضه (مواد اولیه ریخته‌گری) 210درصد، مس 110درصد، پلیمرهای پلاستیکی 160درصد و آلومینیوم 119درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب میانگین افزایش قیمت مواداولیه داخلی تا پایان شهریور سال‌جاری، 147درصد محاسبه شده است. وی همچنین اظهار کرد:‌ «باتوجه‌به اینکه در سبد قیمت قطعه‌سازان معمولا از کل خرید 36درصد مصارف ارزی و 64درصد مصارف ریالی است، اگر 64درصد مصارف ریالی در 147درصد میانگین افزایش قیمت مواداولیه ضرب شود، تاثیر آن روی کل قیمت 94درصد می‌شود که این فقط افزایش قیمت مواداولیه داخلی است

تغییر قیمت توسط برخی شرکت‌ها

در رابطه با افزایش قیمت زودهنگام و بیحاشیه خودروهای چینی، یک فعال بازار خودرو با بیان اینکه محصولات عرضه‌کنندگان خودروهای چینی از ماه‌ها قبل روند افزایش قیمت را تجربه کرده است، به «دنیای خودرو» گفت: «به دلیل پایینبودن سطح داخلیسازی در محصولات این شرکتها، تغییر قیمت محصولات آنها با واکنش چندانی مواجه نشده است

حسین اردوخانی با اشاره به اینکه درحالحاضر واردات قطعات منفصله خودروهای چینی هم با مشکل مواجه است، اظهار کرد:‌ «به دلیل بالا بودن حجم نقدینگی در دست مردم، برخی افراد پس‌از اتمام پیشفروشهای خودروسازان بزرگ به محصولات چینی این شرکتها روی آوردند

وی با بیان اینکه بازار خودرو شرایط مساعدی ندارد، تاکید کرد: «می‌توان گفت بازار خودرو اشباع شده است و کشش این وضعیت را ندارد

کاهش استقبال از خودروهای چینی با حذف فروش اقساطی

با وجود افزایش قیمت خودروهای چینی از چندین ماه قبل تا امروز، استقبال مشتری و مصرف‌کننده از طرح‌های فروش محصولات شرکت‌های عرضه‌کننده این گروه از خودروها موضوعی قابل‌توجه است. اگرچه به گفته کارشناسان بازار، اینکه شرکت‌های عرضه‌کننده مدتی است حاضر به ارائه تسهیلات به مشتری و فروش اقساطی و شرایطی نیستند، عاملی است که می‌تواند به کاهش استقبال متقاضیان محصولات چینی بینجامد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود تحویل آن دسته از خودروهای چینی که فروش آنها با قیمت قطعی انجام شده، دیرتر از موعد صورت می‌گیرد اما تحویل خودروهایی که با قیمت غیرقطعی فروخته شده‌اند، باتوجه‌به دریافت به‌روز قیمت خودرو، در موعد مقرر انجام می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پدال نیوز، تاریخ انتشار20 آذر 97، کدخبر: 96033،www. pedalnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین