پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۲۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
به گفته کارشناسان صنعت خودرو در حال حاضر دلالان وارد عرصه تامین مواد اولیه صنعت خودرو شده‌اند و نرخ مواد اولیه داخلی، دو تا سه برابر افزایش یافته و برخی از عرضه‌کنندگان، عملا در بازار این مواد اولیه را عرضه نمی‌کنند؛ پس دلال‌ها وارد عمل شده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. از سوی دیگر، تهیه کالا از بورس کالا نیز با سختی صورت می‌گیرد و مشکل‌ساز شده است؛ به نحوی که نقدینگی قطعه‌سازان کفاف این افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد و قطعه‌سازان نمی‌توانند چند برابر قبل، قیمت مواد اولیه را بپردازند.

شعار سالصنعت قطعه‌سازی کشور با وجود ظرفیت و توانمندی بالا به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان و کاهش تولید خودرو در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد. فعالان این حوزه گفته‌اند شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که ممکن است اشتغال این صنعت با خطر مواجه شود.

به گفته کارشناسان خودرو، دولت در سال‌های گذشته به جای سیاست‌گذاری کلان،­ سیاست بنگاه‌داری را در خودروسازی کشور در پیش گرفته و خودروسازان هم با حمایت‌های دولت سودهای کلانی بردند اما متاسفانه به جای آنکه این سودها صرف توسعه محصول ­شود، تقسیم شده و عملاً نتیجه‌ای در پی نداشته است.

ابراهیم نجفی عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ موضوع اصرار خودروسازان به افزایش قیمت را بررسی کرده و در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تولید ۸۰ درصدی قطعات تولید داخل خودروسازان بر افزایش قیمت خودرو تاکید دارند؟ گفته است: بسیاری از مواد اولیه خودرو در داخل کشور تولید می‌شود که مسلما با نرخ دلار ارتباطی ندارد، اما در حال حاضر نرخ ورق فولادی که با دلار ۳ هزار تومانی کیلویی ۸ هزار تومان به فروش می‌رفت با دلار نیمایی ۹ هزار تومانی به هر کیلو ۱۲ هزار تومان رسیده است.

صادرکننده خودرو، واردکننده شده است!

وی با بیان اینکه تصمیمات دولت در نوسان قیمت‌های داخلی تاثیر بسیاری دارد، گفته اینکه امروز مواد اولیه نظیر آلومینیوم به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده یا شاهد تغییرات زیادی در سایر صنایع مانند مس، روی و .. هستیم که به دلیل بی توجهی وزارت صمت و بهره‌برداری ذی‌نفعان از این ماجرا بوده است.

نجفی می‌گوید: دولت ابتد باید نیاز داخل را تامین کند و پس از آن اقدام به صادرات کند، اما امروز صادرکننده، واردکننده شده و با ارز خود این کار را انجام می‌دهد.

سامانه نیما یکی از بزرگترین مشکلات قطعه‌سازان است

عضو اتاق بازرگانی سمنان می‌گوید: هم اکنون سامانه نیما یکی از بزرگترین مشکلات قطعه‌سازان است، زیرا باعث می‌شود ارز به موقع به دست تولیدکننده نرسد یا گمرک کالا را به موقع ترخیص نکند. نجفی دولت را در این زمینه مقصر می‌داند و می‌گوید دولت افراد را مجبور نمی‌کند تا دلار صادراتی را به موقع به سیستم بانکی تحویل دهند و این کوتاهی متوجه بانک مرکزی است.

او گفته هر چند امروز ۸۰ درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود، اما این قطعات مربوط به خودور‌های قدیمی سایپا (پراید و نیسان می‌شود) یا در مجموعه ایران خودرو قطعات پژو ۲۰۶ و سمند تولید داخل دارد اما در مورد قطعات خودرو‌های چینی که این دو خودروساز به نام خود تولید می‌کنند، با مشکل مواجه هستیم.

عضو صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: امروز دو راه برای مشکل قطعه‌سازان وجود دارد یا نرخ‌ها باید افزایش پیدا کند یا اینکه مواد اولیه از ورودی کارخانه ارزان شود.

شاهد دلال بازی در فروش فولاد هستیم

نجفی گفته در گذشته خرده فروشی فولاد از سوی شرکت متیل انجام می‌شد که اختلاف قیمت کمی نسبت به فولاد مبارکه داشت و این موضوع برای تولیدکنندگان هم مناسب بود، اما امروز اوضاع تغییر کرده و شاهد دلال بازی در فروش فولاد هستیم.

بانک و بورس کالا بزرگترین فساد را در صنایع ایجاد کرده‌اند

او با اشاره به عملکرد بورس کالا و تاثیر آن بر تولیدکنندگان می‌گوید: پس از بانک‌ها، بورس کالا بزرگترین فساد را در صنایع ایجاد کرده است. سال گذشته صورت‌های مالی سه گروه از صنایع را دریافت کردم؛ کانی‌های فلزی، پتروشیمی‌ها و قطعه‌سازان. متوجه شدم سود خالص کانی‌های فلزی (آلومینیوم، روی و سرب) ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصد در یک سال، پتروشیمی‌ها ۶۳ درصد و قطعه‌سازان تنها ۷ صدم درصد یعنی زیر ۱ درصد بوده است.

نجفی با بیان اینکه نرخ سود بانکی هم اکنون بین ۲۰ تا ۲۴ درصد شده است، گفت: هر چند ادعای بانک‌ها پرداخت سود ۱۵ درصدی و دریافت سود ۱۸ درصدی است، اما میزان سودی که بانک دریافت می‌کند بیشتر است ضمن آنکه در هر انتقال پولی که صورت می‌گیرد ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان هزینه جابه جایی دریافت می‌کند و روی حقوقی که برای هر فردی به کارت بانکی‌اش واریز می‌شود، هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد.

عضو صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هم اکنون گفته شده قیمت تمام شده پراید باید به ۳۷ تا ۳۸ میلیون تومان برسد و مصرف کننده نهایی نیز آن را ۴۰ میلیون تومان تهیه کند، اما باید دید قدرت خرید وجود دارد و آیا اصلا این خودرو ارزش پرداخت ۴۰ میلیون تومان را دارد یا خیر!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد24 تاریخ انتشار 8 آذر 97، کدخبر: 154975، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
خودروسازان 8 دلیل برای درخواست افزایش قیمت ارائه کردند.
من هم 8 دلیل از 80 دلیل، بر اساس و ترتیب دلایل خودروسازان ارائه میدهم. کدام منطقی تر است؟
1. تا شش ماه دیگر که مطابق با روال رونق تولید کنید، قطعه در انبارها دارید که با ارز 3800 تومنی تهیه شده
2. همین قیمت خودرو در کارخانه هم خیلی بالاست
3. کاهش تولید تعمدی بوده برای ملتهب کردن بازار
4. فرض مهال کنیم دست خودروسازها با دوستان دلال در یک کاسه نباشد، هرچند عامل وجود دلال خود خودروسازها بوده اند، اما میشود با نظارت بر بازار، دلال را حذف کرد
5.خیلی از قطعه سازان برای سودجویی کارگران را اخراج کرده اند و قطعه بی کیفیت از چین وارد کردند و مارک ساخت ایران زدند و ...
6. اگر فرض مهال بگیریم که متضرر شوید، بعد از شش تا هفت ماه دیگر میشوید با توجه به دلیل اول بنده
7. اگر دولت دستش در جیب شماست، دلیل نمیشود دست شما برود در جیب مردم. کما اینکه تا حالا هم دست شما توجیب مردم بوده
8.بازار رو با معامله های صوری به گند کشاندید، دروغ میگویید. پر رویی هم میکنید.
حرف آخر؛ از دولت و حکومتی که نتواند یا نخواهد جلوی حقه بازی و دسیسه این خودروسازها را بگیرد، دیگر چه انتظاری باید داشت؟ و همچنین دیگر نباید از مردم انتظار داشته باشند...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین