پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۷۰۱۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
برخی منابع خبری در گمرک جمهوری اسلامی ایران می گویند گویا امارات متحده عربی قصد دارد از فرستادن خودرو و لوازم یدکی آن به بندرهای ایران جلوگیری کند و به این ترتیب هیچ کشتی ای حق پهلو گرفتن یا تخلیه بار برای ارسال به ایران را در امارات نخواهد داشت. در سال های گذشته حتا در بحث واردات مستقیم لوازم یدکی، قطعه های CKD و SKD و خودرو با این که بیش تر شرکت های ایرانی با شریک های خارجی به صورت رسمی فعالیت می کردند، اما در بیش تر مواقع موارد گفته شده از چین، ژاپن و کره جنوبی ابتدا به جبل علی ارسال می شدند و سپس شرکت های کشتی رانی دیگر این محموله های خودرویی را به بندرهایی همچون شهید باهنر و شهید رجایی بندر عباس و بندر بوشهر انتقال می دادند.

شعار سال: برخی منابع خبری در گمرک جمهوری اسلامی ایران می گویند گویا امارات متحده عربی قصد دارد از فرستادن خودرو و لوازم یدکی آن به بندرهای ایران جلوگیری کند و به این ترتیب هیچ کشتی ای حق پهلو گرفتن یا تخلیه بار برای ارسال به ایران را در امارات نخواهد داشت.

این اقدام امارات در پی تحریم های بین المللی علیه ایران از سوی آمریکا است و به این ترتیب باید خودروسازان و واردکنندگان قطعه به فکر راهی دیگر برای فراهم کردن بستر تولید و خدمات پس از فروش خودروها در ایران باشند. پیش از این امارات متحده عربی و بندر « جبل علی » یکی از مناطق استراتژیک واردات خودرو و قطعه برای بازرگانان ایرانی بود و هر سال بخش قابل توجه ای از نیاز بازار خودروهای وارداتی ایران از این کشور تأمین می شد. با این که در شرایط کنونی، واردات خودرو ممنوع شده است، اما تعداد قابل توجه ای از سفارش های واردکنندگان در امارات خاک می خورند و قطعه های بسیاری از خودروهای وارداتی و حتا مونتاژی داخل هم از این کشور تأمین می شود.

از سویی دیگر جبل علی بزرگ ترین و مجهزترین بندر خاورمیانه است و به عنوان یکی از استراتژیک ترین بندرهای اقتصادی جهان به حساب می آید. بنابراین بسیاری از خودروسازان جهان به دلیل امکانات این منطقه تجاری و همچنین شرکت های کشتی رانی، جبل علی را به عنوان مقصد و مبدأ خود در خاورمیانه معرفی می کنند. در سال های گذشته حتا در بحث واردات مستقیم لوازم یدکی، قطعه های CKD و SKD و خودرو با این که بیش تر شرکت های ایرانی با شریک های خارجی به صورت رسمی فعالیت می کردند، اما در بیش تر مواقع موارد گفته شده از چین، ژاپن و کره جنوبی ابتدا به جبل علی ارسال می شدند و سپس شرکت های کشتی رانی دیگر این محموله های خودرویی را به بندرهایی همچون شهید باهنر و شهید رجایی بندر عباس و بندر بوشهر انتقال می دادند.

یکی دیگر از درآمدهای ایران در بحث حمل و نقل دریایی و زمینی، امکان ارسال خودروهای صفر کیلومتر ترانزیتی از ایران به کشورهای شمالی و همسایه است. بارها شده بسیاری با انتشار تصاویر تریلی های حامل خودروهای آمریکایی و گران قیمت در فضای مجازی، این شایعه را درست می کنند که این خودروهای خاص برای آقازاده ها است و حتا در زمان ممنوعیت واردات، آن ها می توانند از محصولات ممنوعه برای عموم استفاده کنند. اما واقعیت داستان این است که از کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی، خودروهای مختلف توسط بازرگانان همسایه های ایران خریداری می شود و سپس به بنادر ایران ارسال می شود. اکنون تریلی های ایرانی وظیفه دارند این خودروها را از راه زمینی به بندرهای دریای خزر یا گمرک های زمینی دیگر ارسال کنند.

حال سوال این جاست که آیا ممنوعیت جدید امارات متحده عربی درباره ارسال خودرو و قطعه به ایران، شامل کالاهای ترانزیتی هم می شود یا خیر؟ بدیهی است که در صورت عدم ممنوعیت برای خودروها و قطعه های ترانزیت، بازرگانان ایرانی می توانند مانند سال های گذشته و دوره تحریم، راه های فرار از این اقدام ظالمانه را پیدا کنند.

همچنین احتمال می رود با رایزنی های مختلف، پایلوت خودروها و قطعه های مورد نیاز ایران به کشورهایی همچون عمان، قطر و تغییر کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پدال نیوز تاریخ انتشار 27 آبان 97، کدخبر: 94733، www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
م.آ75
فکر کنم این هم از اثرات برجام باه علی برکت الله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین