پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۹۹۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
مدتی است تعویض خودرو ثبت‌نام شده بدون رضایت مشتریان «سنت» خودروسازان شده است. این در حالی است که خودروساز زمانی مجوز پیش فروش خودرو خواهد داشت که قطعات آن خودرو به میزان پیش فروش در انبارها باشد در غیر این صورت روش پیش فروش تخلف محسوب می‌شود.

شعار سال: چند روز پیش یکی از خودروسازان که برای بار اول هم نبود به مشتریان خود اعلام کرد که به جای خودرو ساندرو، پراید تحویل می‌دهد، چندی قبل هم به ثبت‌نام‌کنندگان کوئیک وعده ساینا را دارد. قبل‌تر هم در مورد مگان، پژو 207 و سایر خودروها هم چنین اتفاقی رخ داده بود.

البته سایپا یک روز بعد از بخشنامه تحویل پراید به جای ساندرو حرف خود را پس گرفت و در بخشنامه‌ای جدید به ثبت‌نام‌کنندگان وعده تحویل ساندرو را داد. این رفت و برگشت بازار شایعات را داغ کرد. برخی می‌گویند، سایپایی‌ها ساندرو را احتکار کردند تا در فرصت دیگری به فروش برسانند. گروهی دیگر هم گفتند این خودروساز می‌خواهد فروش پراید‌اش را افزایش دهد تا سود خوبی عایدش شود. اما برخی‌ها که نگاه بدبینانه‌ای ندارند، معتقدند خودروساز تنها برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها بخشنامه اصلاحیه زده است و قطعاً در انبار قطعات رنو ساندرو را ندارد و در ماه‌های آینده خلف وعده خواهد کرد.

آغاز هشدار وزیر صنعت به خودروسازان

از آنجا که تعویض خودرو بدون رضایت مشتریان باب شده است، رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت که در مورد اصلاح بازار خودرو در روز رأی اعتمادش سخنرانی شعارگونه‌ای کرد که وزیران قبلی هم به آن اشاره کرده بودند، خواستار سنت‌شکنی خودروسازان شد و گفت: خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند و خودرویی دست مردم ندهند که با قرارداد پیش فروش متفاوت است.

عدد واقعی داخلی‌سازی خودرو

وی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری افزود: برخی خودروها تا 90 درصد قطعاتشان تولید داخل است و باید خودروسازان روی ساخت این خودروها تمرکز کنند. این گفته وزیر در شرایطی است که داخلی‌سازی تندر 90 تنها به 65 درصد، پراید87 درصد، پرشیا 93 درصد، پژو 206 حدود 70درصد، دنا و رانا 70درصد است. برای داخلی‌سازی یک قطعه از خودرو در کشور حداقل فرصت زمانی بین یک سال و نیم تا دو سال نیاز است و البته آن هم در صورت داشتن مجوز از شرکت‌های مادر که بعضاً رنو و پژو است. شرکت‌هایی که با شروع تحریم‌ها از ایران رفتند. از این‌رو حتی نمی‌توان احتمال افزایش داخلی‌سازی خودروها و حل مشکل تولید را داد.

خودروساز شاید قطعه ندارد

فرهاد به نیا عضو انجمن قطعه سازان درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو و روند تعویض خودرو که به سنت تبدیل شده است، گفت: شرکت‌های رنو و پژو از ایران رفتند بدین جهت خودروسازان امکان تأمین قطعه را ندارند. اگر خودروساز بخشنامه می‌زند که قطعات خودرویی را ندارد قطعاً در انبار نیست و به همین جهت می‌خواهد جای ساندرو، پراید بدهد. وی تأکید کرد: اگر از سال‌ها پیش مدیران خودروسازی طبق برنامه‌ای که از ابتدای فعالیت‌شان اطلاع‌رسانی می‌کردند، رصد‌های لازم از سوی وزارت صمت صورت می‌گرفت ما اکنون با بحران تولید خودرو مواجه نمی‌شدیم و صنعت خودرو با وابستگی پیش نمی‌رفت.

انبار خودروسازان خالی است

یکی از قطعه سازان نیز  اظهار داشت: خودروساز با توجه به موجودی انبار خود بایستی پیش فروش کند. از این‌رو پیش فروش بدون توجه به چنین امری تضییع حقوق شهروندان است. وی افزود: بهتر است خودروساز صادقانه با مردم صحبت کند و به جای آن در زمینه سایر خودروها که توان داخلی‌سازی بیشتر است اقدام کند. در مورد اکثر خودروها سطح داخلی‌سازی کشور بسیار پایین است. وی خاطرنشان کرد: آنگونه که اطلاع یافتیم انبار خودروسازان خالی است و نمی‌توانند ساندرو را تحویل دهند ولی برای کنترل بازار و جلوگیری از جهش قیمت، بخشنامه دوم که تحویل ساندرو جای پراید است صادر شد. تصور می‌کنم خودروسازان نتوانند به تعهدات خود پایبند باشند.

چهار راهکار برای عبور از چالش‌های فعلی خودرو

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو هم به ایران گفت: حتماً خودروساز تدبیری کرده است که قرار شده ساندرو را به مردم تحویل دهد و بدون رضایت مردم مدل خودرو را تغییر ندهد. وی تصریح کرد: برای آنکه مشکلات بازار خودرو حل شود چهار راهکار را می‌توان اجرایی کرد در این صورت می‌توان مشکلات صنعت خودرو را برطرف کرد. اولین نکته، اصلاح قیمت قطعات، دوم پرداخت خودروسازان یک ماه باشد، سوم خودروسازان قیمت‌های محصولات خود را تغییر دهند و چهارم کمک به قطعه‌سازان برای پرداخت بدهی قطعه‌سازان به شرکت‌های خارجی که از دو میلیارد دلار هم فراتر رفته است. نجفی منش اظهار داشت: طی نامه‌ای به بانک مرکزی تقاضا کمک ارزی کردیم به گونه‌ای که بتوان با وام ارزی، بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کرد. اکنون این صنعت وضعیت خوبی ندارد و ما نگران آینده هستیم. رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو اظهار داشت: ما در شرایط تحریم هستیم از این‌رو نمی‌توانیم با سرعت و بلافاصله در تأمین قطعه اقدام کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران آنلاین، تاریخ 23 آبان 97، کد مطلب: 425344: www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
م.آ75
اینکه انبار خالی هستش باید قبلا گزارشمیشد فکر کنم این ها همه بهونه هایی که صرفا قیمت بره بالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین