پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
تنها راه ممکن برای خنثی‌سازی اقدام غرب علیه توان موشکی ایران، مخالفت مطلق با هرگونه مذاکره موشکی و تقویت روزافزون توان دفاعی کشورمان است. تروئیکای اروپایی در شرایطی که همچنان از ارائه بسته پیشنهادی خود به کشورمان (سازوکار ویژه مالی) برای حفظ برجام سر باز زده‌اند، به‌صورت موازی هجمه‌هایی را علیه برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند.

شعار سال: تروئیکای اروپایی در شرایطی که همچنان از ارائه بسته پیشنهادی خود به کشورمان (سازوکار ویژه مالی) برای حفظ برجام سر باز زده‌اند، به‌صورت موازی هجمه‌هایی را علیه برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند. در تازه‌ترین این اقدامات وقیحانه، هیئت‌های نمایندگی فرانسه و انگلیس در سازمان ملل متحد برای رسیدگی به موضوع ادعایی آزمایش موشکی ایران، خواستار برگزاری نشست مشورتی شورای امنیت پشت درهای بسته شدند. این درخواست در حالی صورت می‌گیرد که در هیچ‌یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام آزمایش موشکی از سوی ایران منع نشده است.

اقدام اخیر دو کشور انگلیس و فرانسه، نماد و نشانه دیگری از بازی این دو در زمین ایالات‌متحده آمریکاست. همچنان‌که خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده، اقدام اخیر پاریس و لندن، متعاقب طرح ادعاهای موشکی مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران صورت گرفته است. پمپئو اخیراً مدعی شده است که کشورمان یک موشک بالستیک میان‌برد با قابلیت حمل چندین کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است که این امر ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است! وی در توصیف این آزمایش موشکی گفته است: «برد این موشک به‌اندازه‌ای است که امکان هدف قرار دادن بخش‌هایی از اروپا و سراسر خاورمیانه را ممکن می‌سازد. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و ایران باید تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای را متوقف کند»!

این در حالی است که مقامات کشورمان بارها پاسخ اظهارات مقامات آمریکایی را داده‌اند. بر این اساس، برنامه موشکی ایران ماهیتی دفاعی داشته و بر اساس نیازهای کشور تعریف می‌شود. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران بدون نیاز به کسب اجازه از سایر کشورها به آزمایش‌های موشکی خود ادامه خواهد داد.

نکته اساسی در این خصوص، همراهی تروئیکای اروپایی با ایالات‌متحده آمریکا در تقابل با برنامه موشکی کشورمان است. صورت‌بندی «تقابل موشکی غرب با ایران» برخلاف آنچه تصور می‌شود، چندان دشوار نیست. ایالات‌متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی جهت مقابله با توان دفاعی و موشکی ایران وارد معامله‌ شده‌اند. واشنگتن و پاریس دو بازیگر اصلی آن‌سوی معادله هستند، ضمن آن‌که لندن و برلین نیز از قبل در این خصوص به کاخ سفید و کاخ الیزه چراغ سبز نشان داده‌اند. بنابراین، در بُعد ماهوی موضوع، میان واشنگتن و تروئیکای اروپایی اتفاق‌نظر وجود دارد. حتی قبل از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، تروئیکای اروپایی در اقدامی غیرقانونی، خواستار تغییر برجام بر اساس تحقق بیشتر خواسته‌های غرب شده بودند. یکی از این خواسته‌ها، گنجاندن توان موشکی ایران در برجام بود.

بدون شک، غرب در تقابل موشکی با ایران محکوم به شکست خواهد بود. مسئله اصلی این است که بر سر کلیت موضوع میان واشنگتن و شرکای اروپایی آن اتفاق‌نظر وجود دارد. به عبارت بهتر، «جنبه ظاهری» موضوع نباید دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما را از توجه به «جانبه ماهوی» و «زیر بنایی» موضوع باز دارد. آنچه مسلم است اینکه تنها راه ممکن برای خنثی‌سازی هرگونه اقدام آمریکا و متحدان اروپایی آن علیه توان موشکی ایران، مخالفت مطلق با هرگونه مذاکره موشکی با آن‌ها و از سوی دیگر، تقویت روزافزون توان دفاعی کشورمان است. در این میان، شانتاژ موشکی کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس، آلمان (تروئیکای اروپایی) علیه ایران اساساً اهمیتی ندارد. همچنین لازم است دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان، سه کشور اروپایی مذکور را بابت همکاری با ایالات‌متحده و دولت ترامپ در تقابل با برنامه موشکی کشورمان مورد بازخواست قرار دهد. در این صورت، منازعه و تقابل موشکی آمریکا و متحدان اروپایی آن با جمهوری سلامی ایران راه به‌جایی نخواهد برد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 14 آذر 97، کد مطلب: 331634، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین