پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸
عدم مناسب‌سازی معابر عمومی و ادارات شهرستان دورود سبب شده تا معلولان این شهرستان برای تردد با مشکلات زیادی رو به رو شوند.مدیریت شهری دورود باید در راستای آرامش، امنیت و رفاه معلولان جسمی و حرکتی محل‌هایی را تعبیه کند که رفت‌وآمد آنها را با مانعی روبه‌رو نکند، زیرا اساس توسعه هر استان و شهرستان در گرو استفاده حداکثری از نیروی انسانی، قابلیت‌ها و استعدادهای تک‌تک افراد جامعه است. در این گزارش خبرنگار تسنیم به میان معلولان رفته تا نظر آنها را در رابطه با مشکلات و درخواست‌هایشان از مسئولان جویا شود.

شعار سال: در سال‌های گذشته معلولان کمتر در عرصه اجتماعی شهرستان دورود حاضر می‌شدند و نیازهای آن‌ها نیز محدود بود، اما در حال حاضر تعداد زیادی از معلولان در این شهرستان تحصیلات بالا داشته و در عرصه عمومی نیز حضور فعالی دارند.

مدیریت شهری دورود باید در راستای آرامش، امنیت و رفاه معلولان جسمی و حرکتی محل‌هایی را تعبیه کند که رفت‌وآمد آنها را با مانعی روبه‌رو نکند، زیرا اساس توسعه هر استان و شهرستان در گرو استفاده حداکثری از نیروی انسانی، قابلیت‌ها و استعدادهای تک‌تک افراد جامعه است. در این گزارش خبرنگار تسنیم به میان معلولان رفته تا نظر آنها را در رابطه با مشکلات و درخواست‌هایشان از مسئولان جویا شود.

محمدی یکی از معلولان شهرستان دورود گفت: ما جامعه معلولان به معلولیت خود افتخار می‌کنیم، چون برای ما در زندگی ممنوعیت ایجاد نکرد، بلکه محدودیت ایجاد کرده است.

به گفته او معلولان باید فرصت بیان مشکلات خود را داشته باشند زیرا در همه جا در حق آنها اجحاف می‌شود و آنها نیز باید بتوانند توانایی‌های خود را در سطوح مختلف جامعه و حتی در فضای مجازی نیز به نمایش بگذارند.

گلایه معلولان دورود از مسئولان

این معلول با گلایه از عدم حضور برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌رغم دعوت از آنان در همایش روز جهانی معلولان در شهرستان دورود اظهار داشت: مسئولان شهرستان دورود ما نیاز به شما نداریم، شما نیاز به کرامت انسانی ما دارید. اگر سفره‌های رنگین آن‌چنانی داشتیم یا اگر استاندار لرستان در همایش روز جهانی معلولان در دورود حضور داشت، به طور یقین همه می‌آمدند.

حقوق معلولان به نسبت دیگر افراد جامعه در شهرستان دورود نادیده گرفته شده و وجود برخی موانع به‌ویژه در عرصه برنامه‌ریزی اجتماعی شهری و شهرسازی بسیاری از فضاهای بیرونی را فاقد شرایط لازم برای حضور این قشر در جامعه کرده است.

از عناصر مهمی که می‌تواند اشخاص معلول را به جامعه برگرداند، فضاهای شهری مناسب است که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این قشر را از انزوا خارج ساخت و از حضور فعال و مشارکت آنان در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی بهره گرفت.

فراموشی حقوق معلولان

قاسم حیدری مدیرعامل کانون ناشنوایان شهرستان دورود اظهار داشت: براساس آمار بهداشت جهانی حدود 25 درصد از جمعیت جهان را معلولان از دامنه خفیف تا عمیق شامل نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی حرکتی، ضایعه نخاعی و کم‌توان ذهنی تشکیل می‌دهند، براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی کشور حدود یک میلیون و 350 هزار نفر معلول در سامانه بهزیستی کشور ثبت‌نام و دچار معلولیت هستند.

وی به مشکلات و چالش‌های پیش روی معلولان از جمله بیکاری و نابرابری در فرصت‌های شغلی، فقدان و یا کیفیت پایین خدمات اجتماعی فرهنگی اقتصادی بهداشتی، ضعف سیستم آموزشی و مهارت‌های حرفه‌ای، عدم مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی، ناتوایی در هزینه‌های معیشتی و توانبخشی و مشکلات مسکن و ازدواج اشاره کرد و افزود: به هر سازمانی نگاه می‌کنم رسالت خویش را در قبال معلولان به فراموشی سپرده است، ما خواستار اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان، همکاری و اقدام عمل همه ادارات و نهادهای دولتی با بهزیستی هستیم.

مدیرعامل کانون ناشنوایان شهرستان دورود به تشریح فعالیت‌های کانون ناشنوایان پرداخت و عنوان کرد: در کنار خدمات‌رسانی به ناشنوایان طی قراردادهای فی‌مابین در حال حاضر 182 پرونده از معلولیت‌های مختلف در زمینه توانبخشی،142 پرونده از امور اجتماعی شامل خانواده‌های تحت‌پوشش بهزیستی و 28 پرونده از امدادبگیران و کودکان بی‌سرپرست واگذار شده و کلیه خدمات آنان از طریق مددکاران کانون ناشنوایان شهرستان دورودانجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با کمک 32 تسهیل‌گر محلی و 3 تسهیل‌گر میانی معلولان 142 روستا از روستاهای تحت‌پوشش شهرستان دورود را تحت حمایت‌های مالی و اقتصادی قرارداده‌ایم، عنوان کرد: این کانون با همکاری واحد فرهنگی و پیشگیری ازمعلولیت‌های بهزیستی با به‌کارگیری شنوایی‌سنج اقدام به سنجش شنوایی نوزادان و شناسایی به‌موقع نوزدانی که دچار مشکل شنوایی باشند در بدو تولد و معرفی آنان به مراکز درمانی کرده است.

مدیرعامل کانون ناشنوایان شهرستان دورود بیان کرد: در همایش روز جهانی معلولان در این شهرستان از هنرمندان معلول، 17 معلول موفق و12 نفراز خیرین و فعالین امور اجتماعی تقدیر شد و نمایشگاهی از صنایع دستی و هنری معلولین در شهرستان دورود به‌نمایش گذاشته شد.

وجود 4 هزار معلول در دورود

جعفر درویشی رئیس بهزیستی شهرستان دورود در دورود با بیان اینکه در استان لرستان 45 هزار نفرمعلول شناسایی شده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر4 هزار معلول در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد 3هزار و700 نفر تحت‌پوشش و مستمری ماهانه دریافت می‌کنند و 300 نفر دیگر تأیید شده و در انتظار مستمری هستند که تا 2 ماهه آینده مستمری آنها نیز پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیلی برای معلولین از مدرسه تا دانشگاه به‌صورت رایگان است، افزود: هزینه‌های درمانی، سفر و ایاب و ذهاب نیز به‌صورت کامل پرداخت می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان دورود عنوان کرد: وام 30 میلیونی و 32 میلیونی به‌صورت بلاعوض به خانواده‌های دارای دو معلول به بالا برای ساخت مسکن پرداخت می‌شود و به افراد تک‌معلول توسط بنیاد مسکن از طریق وام پرداخت می‌کنیم.

عدم مناسب‌سازی معابر عمومی و اداره‌های دولتی دورود برای معلولان

وی با تأکید بر اینکه عدم مناسب‌سازی در همه معابر عمومی و اداره‌های دولتی از جمله مشکلات معلولان در دورود است که ادارات باید با بهزیستی همکاری داشته باشند، بیان کرد: مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی نسبتاً در این شهرستان بهتر شده و البته هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم، شهرداری باید پیاده‌روها را مناسب‌سازی و ادارات نیز باید سعی کنند محل رفت‌وآمد معلولان بهبود ببخشند.

درویشی با اشاره به اینکه معلولان حق زندگی دارند مالیات و عوارض می‌دهند انتظار دارند که مسئولان آنها را درک کنند، گفت: انتظار داریم مسئولان در برنامه‌های ویژه شرکت کنند و برای معلولان احترام قائل باشند که بتوانیم نیازهای این قشر را مرتفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رئیس ادارات شهرستان دورود باید سعی کنند در طبقات پایین مستقر شوند، افزود: اتاق رئیس اداراتی که در طبقه دوم است و آسانسور ندارد، حتماً باید در طبقات پایین مستقرشوند تا معلول به‌راحتی بتواند رفت‌وآمد داشته باشد و مشکلات خود را بیان کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 17 آذر 97، کدخبر: 1893617، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین