پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
همخوانی نداشتن یارانه مراکز غیر دولتی معلولان با تورم و تاخیر در پرداخت یارانه ، اجرایی نشدن قانون جامع معلولان و ...باعث شده این مراکز با مشکلات زیادی مواجه شوند.
شعار سال : در حال حاضر مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان با مشکلات زیادی مواجه هستند و در برخی از موارد این مشکلات تا جایی پیش رفته که منجر به تعطیلی مرکز شده است.

یکی از موضوعاتی که باعث بروز مشکل در اداره مراکز معلولان شده است کمبود مبلغ یارانه اختصاص یافته به این مراکز است چرا که یارانه پرداختی سال جاری در سال ۹۶ به تصویب رسیده است و سال ۹۷ که یک باره نرخ تورم افزایش یافت و هزینه ها در اکثر موارد چندین برابر قیمتهای قبلی شد یارانه مراکز ثابت ماند به همین دلیل مدیران مراکز برای تامین هزینه های تحمیل شده با مشکلات زیادی روبرو شدند.

همچنین از آنجاییکه اغلب معلولانی که در مراکز نگهداری می شوند از خانواده های بی بضاعت هستند به همین دلیل خانواده های آنها از عهده تامین شهریه فرزندان خود بر نمی آیند و بنابراین مراکز فقط باید با یارانه بهزیستی و کمک های دولتی اداره شود.

از سوی دیگر تاخیر در پرداخت یارانه مراکز نگهداری معلولان نیز در شرایط فعلی در بروز مشکلات بی تاثیر نبوده است و به گفته مسئولان تعدادی از مراکز یارانه تا مهر ماه پرداخت شده و هنوز یارانه ماههای بعدی پرداخت نشده است.

هم اکنون ۲۲۰۰ مرکز غیر دولتی معلولان در استانهای مختلف کشور فعال هستند که ۳۰ هزار نیروی متخصص در این مراکز به ۱۲۰ هزار معلول خدمات ارائه می دهند و چنانچه مشکلات این مراکز برطرف نشود علاوه بر مراکز، نیروهای متخصص و معلولان نگهداری شده نیز دچار مشکل خواهند شد.

عزیزی مدیر یکی از مراکز نگهداری غیر دولتی معلولان گفت: متاسفانه به مشکلات مراکز نگهداری معلولان کمتر توجه می شود و در روز جهانی معلولان نیز جا داشت که این مسائل بازگو شود و مسئولان در مورد رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.

وی به یارانه کم مراکز اشاره کرد و گفت: یارانه مراکز نگهداری معلولان چون در سال گذشته به تصویب رسیده در شرایط فعلی مبلغ ناچیزی است که آن هم با تاخیر پرداخت می شود و و مدتی قبل یکی از مراکز به دلیل اینکه نتوانست از عهده تامین مخارج مرکز و نگهداری معلولان برآید تعطیل شد.

او ادامه داد: تعطیلی مراکز ضررش به معلولان می رسد و مشکلات آنها باعث می شود اگر مرکزی هم تعطیل نشود کیفیت ارائه خدمات به معلولان کاهش پیدا کند و دیگر نتواند همانند گذشته خدمات ارائه دهد.

وی ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که چندماه است به تصویب رسیده، گفت: فکر می کردیم با تصویب این قانون مشکلات معلولان و همچنین مراکز نگهداری برطرف شود اما متاسفانه هنوز نسبت به اجرایی شدن آن اقدام نشده است.

این مدیر مرکز غیر دولتی نگهداری معلولان با گلایه از اینکه قانون را یک طرفه اجرا کرده اند، گفت: علی رغم اجرایی نشدن قانون جامع، فقط یک بند آن را که مراکز مشمول قانون کار می شوند را اجرایی کرده اند و این مشکل دیگری است که وجود دارد.

در همین رابطه پهبد پورشبانان جانشین رئیس سازمان بهزیستی در مورد اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: تأمین تمامی اعتبار مورد نیاز قانون جامع کار آسانی نیست و نمی توان آن را یک باره اختصاص داد آن هم در شرایطی که در حال حاضر دولت دارد به همین دلیل باید طی چند سال نسبت به اجرای آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون جامع معلولان در سال ۹۸، ۱۲ هزار میلیارد اعتبار می خواهد گفت: برای امسال دو هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است و سازمان برنامه و بودجه نیز با آن موافقت کرده که امیدواریم در دولت نیز مورد موافقت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۲۰۰ مرکز به ۱۲۰ هزار معلول خدمات مختلف ارائه می‌دهد گفت: بهزیستی وظیفه دارد بخشی از هزینه‌های مراکز غیر دولتی را جبران کند بطوریکه پیشنهاد تأمین این منابع مورد توافق سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

پورشبانان همچنین در مورد یارانه مراکز غیر دولتی معلولان نیز افزود: با توجه به اینکه یارانه سال ۹۷ مراکز، سال گذشته به تصویب رسیده و امسال نیز با افزایش تورم ناگهانی روبرو بودیم، به همین دلیل دولت برای جبران تفاوت قیمت یارانه مراکز با قیمت تمام شده خدمات قرار است یارانه ها را ۲۰ درصد افزایش دهد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ 19 آذر 97، کد مطلب: 4480130:www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین