پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۱۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
در چند روز اخیر ، شایعاتی در خصوص اراده به انتصاب دکتر سید محمد هادی ایازی بعنوان ریاست سازمان بهزیستی کشور، شنیده می شود. گزارش حاضر ضمن لایه برداری و تشریح پشت پرده این شایعات، به صراحت بیان می دارد که در صورت تداوم وضع موجود سازمان بهزیستی(سازمان حمایتی انفعالی) و در آینده نزدیک ، شاهد تحمیل هزینه های کمر شکن خدمات رسانی صورت گرفته برای جامعه هدف سازمان بهزیستی ، بر دولت خواهیم بود. ممانعت از چنین فشاری ، صرفا با تغییر رویکرد خدمات رسانی در قالب سازمان حمایتی چابک امکان پذیر بوده و تحقق این مهم، منوط به انتخاب تیم مدیریتی مناسب ، برای این سازمان است. لطفا به شایعات توجه نکنید.
شعار سال :
چند روزی است که شایعه تمایل به انتصاب دکتر محمد هادی ایازی به ریاست سازمان بهزیستی کشور به گوش می رسد. گزارش زیر قصد بررسی جنبه های مختلف این داستان با رویکردی تحلیلی و چند سطحی را دارد. به دولت محترم و مقام عالی وزارت(جناب آقای دکتر شریعتمداری)، هشدار داده می شود که کم توجهی به تخصصی سازی این سازمان، در آینده ای نزدیک، هزینه های حمایتی کمر شکنی را بر دولت تحمیل خواهد نمود. جهت مقابله با این آسیب، انتخاب صحیح مدیریت ارشد در این سازمان حمایتی، از ضروریات خواهد بود.

محمد هادی ایازی کیست

بررسی در صفحات گوناگون وب ،موارد زیر را از دکتر ایازی نمایان می کند(در خصوص سوابق موثر، تنها به سوابق تالیفاتی و تجربی دارای ارتباط مستقیم با حوزه فعالیت بهزیستی اشاره شده است) :

 - کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی ـ دانشگاه آزاد -اسلامي واحد تهران مركز / کارشناسی ارشد علوم دفاعي و امنيت ملي ـ دانشگاه امام حسين(ع) / دكترا علوم دفاعي و امنيت ملي ـ دانشگاه امام حسين(ع)

- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی جمهوری اسلامی ایران(دانشکده علوم مرزی و انتظامی) ـ ۱۳۸۵/ عضو هیأت علمی سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری (دانشکده جغرافیا) ـ ۱۳۸۷.

- اخذ نشان ویژه Unicef ( برنامه کودک سازمان ملل متحد)

- معاون نيروي انساني و آموزش ـ نيروي انتظامي جمهوری اسلامی ایران /معاون فرهنگي، هنري و اجتماعي و سخنگوي شهرداري تهران/ قائم مقام وزیر بهداشت در مشارکت های اجتماعی/ معاون اجتماعی وزارت بهداشت .

ایازی تا پیش از حضور در دولت روحانی به عنوان یکی از چهره‌های مورد وثوق محمد باقر قالیباف شناخته می‌شد. او در دوره مدیریت قالیباف بر شهرداری در مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی بود. ایازی آنقدر معتمد قالیباف بود که توانسته بود حکم رئیس گروه مشاوران را نیز از شهردار پیشین تهران دریافت کند. دکتر ایازی مطابق قانون جدید بازنشستگی، جزو نیروهای بازنشسته نظام اداری محسوب می شود که با توجه به اخذ حکم حاکمیتی، مجاز به ادامه فعالیت در پست معاونت اجتماعی وزارت بهداشت،درمان و اموزش پزشکی شده است.

آیا جای دکتر ایازی در بهزیستی است؟

شایعات چه می گویند :

 شایعات مطرح شده در چند روز اخیر بر سه محور مجبور بودن شریعتمداری به برخی از انتصابات، اثرگذاری جریان زاگرس نشینان مجلس بر انتصابات شریعتمداری و در نهایت، اثرگذاری برخی از نمایندگان خاص بر انتصابات صورت گرفته توسط شریعتمداری، تاکید دارند. هر چند باید اذعان داشت، که حداقل 50 درصد مولفه های مطرح در هر سه جریان مورد اشاره و شایعات منتصب به آنها، دارای همپوشانی و شباهت می باشند.

* رویداد 24 نوشت: وزارت کار همیشه پر حاشیه بوده؛ تفاوتی نمی‌کند داریوش فروهر بر صندلی وزارت نشسته باشد یا ربیعی و جهرمی و شیخ الاسلامی. همچنان که در دوره جدید هم حاشیه‌های این وزارتخانه کم نیست. این را می‌توان از شنیده‌ها درباره انتصاب‌های جدید در وزارتخانه دریافت؛ زمانی که گفته شد قرار است سید کامل تقوی از سازمان امور مالیاتی به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شود و سید محمدهادی ایازی از وزارت بهداشت به سازمان بهزیستی برود. اما چرا چنین انتصاب‌هایی را باید پر حاشیه نامید؟

«آقای شریعتمداری به وزارت رفاه رفته برای این که آقای رئیس جمهور اصرار دارد شستا را واگذار کند، چون شستا را عامل فساد می‌داند. رئیس جمهور این تشخیص را داده که تنها کسی که می‌تواند بایستد و این کار را تمام کند، آقای شریعتمداری است» . اگر روحانی به این اعتبار و اطمینان، شریعتمداری را به وزارت کار فرستاده، احتمالا مشاور رئیس جمهور یکبار در جلسه‌ای خصوصی باید به وزیر کار این جملات یادآوری کند که با این دست فرمان عمر وزارتش به واگذاری شستا قد نخواهد داد و این واگذاری نه از عهده تقوی نژاد برخواهد آمد نه زاگرس نشینان تمایلی به انجام آن دارند!

شنیده شده انتصاب تقوی نژاد، تنها انتصاب عجیب در زیرمجموعه وزارت کار نخواهد بود. محمدهادی ایازی که اخیرا مشمول قانون منع بکار گیری بازنشستگان شده بود، توانست با حکم حکومتی رهبر انقلاب ، به وزارت بهداشت بازگردد. اختلافات میان وزارت بهداشت و وزارت کار بر سر موضوع تامین اجتماعی و بیمه‌ها در دوره وزارت ربیعی و قاضی زاده به اوج رسیده بود. در واقع خبر انتقال ایازی بازنشسته از وزارت بهداشت، حکم پرچم سفیدی خواهد بود که شریعتمداری برای قاضی زاده بلند کرده تا نشان دهد قرار است با بکارگیری نیروی کلیدی وزیر بهداشت ، به اختلافات بین دو وزارتخانه پایان دهد. اما سوال اینجاست که آیا تنها راه برای نشان دادن حسن نیت، کشاندن یکی از بازنشستگان وزارت بهداشت به زیرمجموعه وزارت کار است؟ آیا محمد شریعتمداری نمی‌تواند برای پایان اختلافات، به جای یکی از نیرو‌های سن و سال دار، یکی از متخصصان جوان مورد وثوق را انتخاب کند، تا هم حسن نیت خود را نشان دهد، هم در راستای جوانگرایی اقدام کرده باشد؟

* برخی دیگر از شایعات شنیده شده بیان می دارند که، گردانندگان جلسه اعتماد رای شریعتمداری، سهم خود را گرفتند : برخی شایعات شنیده شده، حکایت از تسلیم کامل شریعتمداری در برابر گروه تاجگردون ، عزیزی ، وکیلی ، نعمتی، صفدر حسینی و تقوی نژاد دارد. خبر رسیده که سرانجام ظهر دیروز ، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ، بواسطه نتیجه یک جلسه خاص به سه بخش تقسیم شد. بهزیستی سهم قاضی زاده هاشمی شد و هادی ایازی ،برای این سمت نامزد شده است. تامین اجتماعی سهم وکیلی، تاجگردون و صفدر حسینی گردیده و کامل تقوی نژاد رییس سابق امور مالیاتی، برای مدیرعاملی تامین اجتماعی انتخاب خواهد شد. به این ترتیب احتمال می رود که سازمان تامین اجتماعی، امید ۴۲ میلیون بیمه شده ، رسما در دولت جدید روحانی ورشکست شده و تا دو سال دیگر جز چند ساختمان قدیمی و زهوار در رفته چیزی از ان باقی نماند . 

هرچند موارد فوق، برگرفته از شایعات مطرح گردیده و شنیده شده است، ولی تصور چنین انتصابی در سازمان بهزیستی، تصوری  فاجعه بار و فاجعه ساز می تواند باشد.

* چرایی نه مدیریت سازمان بهزیستی به دکتر ایازی

هرچند ممکن است بواسطه برخی از تجارب نسبتا مرتبط فعالیت دکتر ایازی در شهرداری تهران و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، توجیهاتی در خصوص این انتصاب وجود داشته باشد، اما باید در نظر داشت که دیر یا زود، سازمان بهزیستی باید به سمت تخصصی شدن و چابک سازی رفته و از حالت سازمانی صرفا حمایتی و انفعالی خارج شود. تحقق این مهم با حضور تیم مدیریتی برخوردار از شرایط خاص امکان پذیر بوده و نمی توان از هر مدیری و با هر سطح تجربه و تحصیلات، انتظار ایجاد تغییرات در این حوزه  را داشت.

- غیر مرتبط بودن رشته تحصیلی و حوزه نظریه پردازی دکتر ایازی با شرایط سازمان بهزیستی کاملا مشخص و محرز است.

- در صورت تداوم فعالیت سازمان بهزیستی بشکل سازمان حمایتی انفعالی، فشار حمایت های درخواستی وارده بر دولت از جانب مددجویان این سازمان(خصوصا در شرایط اقتصادی - اجتماعی حاضر) ،به هیچ وجه قابل تحمل نبوده و الزام به تغییر رویکرد فعالیت سازمان و حرکت به سمت سازمان حمایتی چابک ، وجود دارد. آیا واقعا تجارب مدیریت اجتماعی در شهرداری و وزارت بهداشت و درمان دکتر ایازی ، می تواند خالق چنین حرکتی باشد؟

- حکم حاکمیتی دریافت شده برای ادامه فعالیت دکتر ایازی بازنشسته، اساسا باید مرتبط با حوزه فعالیت قبلی وی و نیاز به تخصص او در سمت های قبلی باشد ، آیا جابجایی دکتر ایازی ، شائبه سو استفاده از احکام صادره توسط مقام معظم رهبری را در اذهان عمومی ایجاد نمی کند؟

- حداکثر تصور قابل طرح از توانمندی های دکتر ایازی، معادل سازی توانمندی های نامبرده با معاونت اجتماعی و یا بخش مشارکت های سازمان بهزیستی است. سایر بخش های این سازمان با تاکید بر حوزه توانبخشی و سایر حوزه های تخصصی را چگونه می توان در پهنه بندی شناختی ، دکتر ایازی تعریف نمود.

- .... 

نوشتار حاضر ضمن احترام به تخصص ، تجارب و عملکردهای گذشته دکتر ایازی، وی را گزینه اصلح برای سازمان بهزیستی ندانسته و در صورت وقوع احتمالی این انتصاب، مسلما انتصاب صورت پذیرفته را بعنوان نقطه منفی عملکردی، در کارنامه دکتر محمد شریعتمداری ثبت خواهد نمود. 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
1
گزارش جالبی بود. اما اندکی بر علیه دکتر ایازی نوشته شده بود. اگر دکتر ایازی وارد بهزیستی بشوند، باور بفرمائید بهزیستی سود می کند نه ضرر.
ایشان واقعا انسان شریفی هستند. باید با ایشان کار کرده باشید تا عرض بنده را بگیرید.
صالح مهدی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
1
شایعه است. اومدن تامین اجتماعی رو جهت بدن، یه ضربه زدن به بهزیستی و افکار عمومی رو منحرف کرده اند. بنده هم به توانمندی دکتر ایازی ایمان دارم
حسین افسری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
به نظرم دکتر ایازی مدیر تحول گرا است و در شرایط فعلی تنها و تاکید میکنم تنها فردی که میتواند بهزیستی را از این حالت ایستایی خارج کند و به ان شخصیت بدهد دکتر ایازی است.ضمنا ایراد شما این است که به مدرک ایشان، بیش از تجربه مدیریتشان تمرکز کردید.راه اندازی گرمخانه ها،تدوین پیش نویس سند سالمندان،بحث مدیریت آسیب های اجتماعی در وزارت بهداشت و همچنین ارتباط بسیار قوی ایشان با بانک ها و خیرین و.... میتواند بهزیستی را نجات دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین