پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
شنیده شده در روزهای آینده قرار است سیدکامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی به عنوان مدیرعامل تامین اجتماعی منصوب شود و محمد هادی ایازی از وزارت بهداشت به سازمان بهزیستی کل کشور برود.
آیا عمر وزارت شریعتمداری به واگذاری شستا می‌رسد؟شعارسال: وزارت کار همیشه پر حاشیه بوده؛ تفاوتی نمی‌کند داریوش فروهر بر صندلی وزارت نشسته باشد یا ربیعی و جهرمی و شیخ الاسلامی. همچنان که در دوره جدید هم حاشیه‌های این وزارتخانه کم نیست. این را می‌توان از شنیده‌ها درباره انتصاب‌های جدید در وزارتخانه دریافت؛ زمانی که گفته شد قرار است سید کامل تقوی از سازمان امور مالیاتی به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شود و سید محمدهادی ایازی از وزارت بهداشت به سازمان بهزیستی برود. اما چرا چنین انتصاب‌هایی را باید پر حاشیه نامید؟

سید کامل تقوی نژاد: تکمیل رزومه؛ هر سال یک شغل

روزی که سیدکامل تقوی نژاد قرار بود از سازمان مالیاتی به شهرداری تهران برود، فعالان سیاسی گفته بودند این انتخاب به خاطر نفوذ حلقه زاگرس نشینان در کشور بوده، زاگرس نشینان به گروهی از نمایندگان مجلس اطلاق می‌شود که وجه اشتراک آنها نزدیکی خاستگاهشان به رشته کوه زاگرس است و معمولا از هم‌تبارهای خود در کشور حمایت می‌کنند.

شورای شهر به حضور تقوی نژاد در شهرداری تمایل نشان نداد، اما گویا این بار نفوذ آنها در وزارت کار اثرگذار بود تا او از سازمان امور مالیاتی راهی سازمانی بشود که عمده فعالیت آن اجتماعی است نه اقتصادی.

این سومین جابجایی تقوی نژاد در چند سال اخیر است. در صورت انجام چنین تغییری، این سوال پیش می‌آید که اگر عملکرد تقوی نژاد در سازمان امور مالیاتی یا بانک سپه مناسب بوده، دلیل تغییرات مداوم چه بوده است؟ اگر جابجایی‌ها به دلیل عملکرد نامناسب بوده، چرا تقوی‌نژاد باید از حوزه مالیاتی به حوزه اجتماعی اقتصادی منتقل شود؟

شاید بتوان این جابجایی‌ها را در جهت تکمیل رزومه تقوی نژاد براي آينده‌اي ديگر تحلیل کرد. برای فهم این تحلیل بهتر است به وزارت صنعت بازگردیم؛ زمانی که شریعتمداری وزیر بود و رضا رحمانی قائم مقام. محمد شریعتمداری با فشار نمایندگان تا پای استیضاح رفت و عاقبت به وزارت کار منتقل شد و با خروج شریعتمداری، رضا رحمانی از ساختمان کلانتری به ساختمان سميه رفت.

احتمالا تکرار این طرح بهترین طرحی است که فراکسیون زاگرس‌نشینان می‌تواند برای به وزارت رساندن تقوی نژاد در پیش بگیرد. کافی است شش ماه دیگر زاگرس نشینان فشار بر محمد شریعتمداری را افزایش دهند و طرح استیضاح او را به جریان بیاندازند تا بتوانند تقوی نژاد را به وزارت یکی از مهمترین نهاد‌های اجتماعی - اقتصادی کشور برسانند.

روز گذشته گفت‌وگویی از حسام الدین آشنا با اندیشه پویا منتشر شد که بخشی از آن به محمد شریعتمداری اختصاص داشت؛ آشنا در آن مصاحبه مفصل گفته بود «آقای شریعتمداری به وزارت رفاه رفته برای این که آقای رئیس جمهور اصرار دارد شستا را واگذار کند، چون شستا را عامل فساد می‌داند. رئیس جمهور این تشخیص را داده که تنها کسی که می‌تواند بایستد و این کار را تمام کند، آقای شریعتمداری است.»

اگر روحانی به این اعتبار و اطمینان، شریعتمداری را به وزارت کار فرستاده، احتمالا مشاور رئیس جمهور یکبار در جلسه‌ای خصوصی باید به وزیر کار این جملات یادآوری کند که با این دست فرمان عمر وزارتش به واگذاری شستا قد نخواهد داد و این واگذاری نه از عهده تقوی نژاد برخواهد آمد نه زاگرس نشینان تمایلی به انجام آن دارند!

ایازی؛ معاون بازنشسته وزارت بهداشت در وزارت کار

شنیده شده انتصاب تقوی نژاد، تنها انتصاب عجیب در زیرمجموعه وزارت کار نخواهد بود. محمدهادی ایازی که اخیرا مشمول قانون منع بکار گیری بازنشستگان شده بود، توانست با حکم حکومتی رهبر انقلاب به وزارت بهداشت بازگردد.

قاضی زاده هاشمی با استدلال «نیاز به ایازی در وضعیت خاص کشور»، حکم ادامه فعالیت ایازی را در وزارت بهداشت گرفت تا او در معاونت اجتماعی وزارتخانه همچنان مشغول باشد. اما عجیب آنکه این حکم به کار وزارت بهداشت نیامد و شنیده شده ایازی در روزهای آینده راهی سازمان بهزیستی کل کشور خواهد شد.

اختلافات میان وزارت بهداشت و وزارت کار بر سر موضوع تامین اجتماعی و بیمه‌ها در دوره وزارت ربیعی و قاضی زاده به اوج رسیده بود. در واقع خبر انتقال ایازی بازنشسته از وزارت بهداشت، حکم پرچم سفیدی خواهد بود که شریعتمداری برای قاضی زاده بلند کرده تا نشان دهد قرار است با بکارگیری نیروی کلیدی وزیر بهداشت به اختلافات بین دو وزارتخانه پایان دهد. اما سوال اینجاست که آیا تنها راه برای نشان دادن حسن نیت، کشاندن یکی از بازنشستگان وزارت بهداشت به زیرمجموعه وزارت کار است؟ آیا محمد شریعتمداری نمی‌تواند برای پایان اختلافات، به جای یکی از نیرو‌های سن و سال دار، یکی از جوانان مورد وثوق قاضی زاده هاشمی را انتخاب کند تا هم حسن نیت خود را نشان دهد، هم در راستای جوانگرایی اقدام کرده باشد؟

ایازی تا پیش از حضور در دولت روحانی به عنوان یکی از چهره‌های مورد وثوق محمد باقر قالیباف شناخته می‌شد. او در دوره مدیریت قالیباف بر شهرداری در مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی بود. ایازی آنقدر معتمد قالیباف بود که توانسته بود حکم رئیس گروه مشاوران را نیز از شهردار پیشین تهران دریافت کند و حالا یار بازنشسته سرهنگ که با حکم حکومتی دوباره مشغول به کار شده، قرار است در زیرمجموعه وزارت کار دولت روحانی پست کلیدی در اختیار بگیرد.

جوانان گمنام

وقتی مرتضی لطفی بازنشسته شد، محمد رضوانی‌فر به جای او به ریاست شستا منصوب شد. اما این انتصاب برای فعالان کارگری چندان خوشایند نبود. حیدری فر عضو جامعه پیشکسوتان کارگری درباره این انتصاب گفته بود مدیریت شستا، بازیچه سهم‌خواهی‌ها و صف بندی‌های سیاسی شد؛ انحصار حاکم، هرکس را که خواست آورد و هرکس را که خواست بُرد؛ لطفی رفت و رضوانی‌فرد را آوردند!

از رادیو قران تا صندوق بازنشستگی!

اگر حکم سید میعاد صالحی به عنوان رئیس صندوق بازنشستگی توسط شریعتمداری زده می‌شد، یکی از اتفاق‌های عجیب در وزارت کار رقم می‌خورد. در رزومه سید میعاد صالحی مدیریت رادیو قرآن دیده می‌شود. احتمالا این را باید به پای اقبال شریعتمداری گذاشت که فشارهای مخالفان او را از تصمیمش منصرف کرد، اگرنه مدیر پیشین رادیو قرآن در حالی کارتن وسایلش را به وزارت کار در خیابان آزادی می‌برد که معلوم نبود وجه اشتراک مدیریت در یک مجموعه اجتماعی اقتصادی با مدیریت رسانه قرآنی چیست!

نام سید میعاد صالحی هماکنون در سایت وزارت صنعت به عنوان مشاور وزیر در امور صنایع پیشرفته دیده می‌شود.

می‌گویند هر پدیده‌ای در تاریخ به ضد خود تبدیل می‌شود. آیا تصمیمات شریعتمداری به ضد او تبدیل خواهند شد؟ زمان زیادی برای رسیدن به این پاسخ نیاز نیست. كافيست چند ماه صبر کنید!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 21 آذر 1397 ، کدخبر: 158097 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین