پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۶
شرکت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي (به اختصار شستا) که قلب تپنده اقتصادي بزرگ‌ترين صندوق بازنشستگي کشور (سازمان تأمين اجتماعي) است، دو روز قبل شاهد تغيير مدير خود بود.

شعار سال: مرتضي لطفي، مديرعامل شستا که در ماه‌هاي اخير و پس از انتشار فهرست مديران شستا به دستور محمد شريعتمداري، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، زير فشار رسانه‌ها قرار گرفته بود، به دليل بازنشستگي فرصت نيافت که تغييرات وعده‌داده‌شده را در اين مجموعه ايجاد کند و جاي خود را به محمد رضواني‌فر داد.
به‌اين‌ترتيب با تغيير مديرعامل شستا، هر سه رکن وزير کار، رئيس سازمان تأمين اجتماعي و مديرعامل شستا که ارکان تأثيرگذار بر نحوه اداره بزرگ‌ترين صندوق بازنشستگي کشور هستند در مدت چند ماه به دليل استيضاح، سانحه رانندگي و بازنشستگي تغيير يافتند و حالا بايد به انتظار نشست تا با انتخاب مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، سه ضلع اين مثلث کامل شوند. تأمين اجتماعي که در سال‌هاي اخير با مشکلات عديده مالي دست‌وپنجه نرم مي‌کند و از سويي تحت فشار کاهش درآمدها و افزايش هزينه‌ها قرار دارد و از سوي ديگر با خطر واگذاري منابع درماني‌اش به وزارت بهداشت روبه‌روست، براي برون‌رفت از بحران اقتصادي موجود اصلاحاتي را در نحوه اداره دارايي‌هاي خود آغاز کرد و بيش از هرجاي ديگري، شستا تحت‌تأثير اين اصلاحات قرار گرفت. واگذاري برخي شرکت‌ها و عرضه سهام آنها در بورس در کنار تلاش براي تهاتر بدهي‌هاي دولت، باعث تغييرات مختلفي در شستا شد که يکي از آنها کاهش صندلي‌هاي مديريتي اين مجموعه عظيم اقتصادي و البته پيچيده‌ترشدن نحوه اداره آن بود. در اين شرايط محمد رضواني‌فر، يکي از مديران اقتصادي ستاد اجرائي فرمان امام (ره) که يک سال قبل به هلدينگ دارويي تأمين اجتماعي آمده بود، دو روز قبل مديرعامل شستا شد. اما رضواني‌فر کيست؟
محمد رضواني‌فر، مديرعامل جوان هلدينگ دارويي شستا که يک سال بود مديريت هلدينگ تأمين دارو را برعهده داشت، روز شنبه در حالي جانشين مرتضي لطفي، مديرعامل شستا، شد که يکي از جوان‌ترين مديران دهه‌هاي اخير اين مجموعه به شمار مي‌رود. رضواني‌فر 40 ساله که در دوره مديريتش در هلدينگ دارويي تأمين بخشي از مطالبات اين هلدينگ از دولت را تهاتر کرد و به گفته کارشناسان، نظم مناسبي به اين هلدينگ بخشيد، به‌واسطه عملکردش در بنياد برکت نيز نام‌آشنا بود، اما نام او در جريان انتشار فهرست مديران شستا در ماه گذشته، به دليل عضويت هم‌زمانش در هيئت‌مديره هلدينگ دارويي تأمين و هلدينگ دارويي برکت وابسته به ستاد اجرائي فرمان امام (ره) در برخي رسانه‌ها مطرح شد و اين سؤال را ايجاد کرد که چگونه يک نفر در هيئت‌مديره دو هلدينگ بسيار بزرگ و مهم که در عمل رقيب يکديگر محسوب مي‌شوند عضويت دارد.
سؤالي که با ذکر دلايلي مانند عدم اطلاع مديران شستا از سمت ديگر رضواني‌فر و البته طولاني‌شدن فرايند اداري انتقال او از برکت به تأمين پاسخ داده شد؛ پاسخ‌هايي که اگرچه از نظر مديران شستا قانع‌کننده بود، اما رضواني‌فر را به‌عنوان چهره‌اي جالب در شستا مطرح کرد. رضواني‌فر که متولد 1356 است، از فارغ‌التحصيلان دانشگاه امام صادق است. او مدرک کارشناسي و کارشناسي‌ارشدش را در رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق اخذ کرده و دوره دکتراي مديريت بازرگاني با گرايش رفتار سازماني و منابع انساني را نيز در دانشگاه علامه‌طباطبايي گذرانده است. رضواني‌فر که عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق (ع) نيز هست، عمده دوران فعاليت مديريتي‌اش را در ستاد اجرائي فرمان امام گذرانده است. بررسي ردپاي رضواني‌فر در سازمان ثبت اسناد نيز نشان‌دهنده سوابق عضويت او در هيئت‌مديره شرکت‌هاي متعدد است.
رضواني‌فر در سال 95 به نمايندگي از گروه دارويي سبحان، مديرعامل گروه سرمايه‌گذاري البرز شده بود که خود اين گروه، مالک عمده سهام گروه دارويي سبحان نيز هست. گروه سرمايه‌گذاري البرز که يکي از گروه‌هاي بسيار ثروتمند فعال در بورس است، بيش از 50 درصد سهام شرکت‌هاي سهامی عام مانند گروه دارويي سبحان، پخش البرز، سرمايه‌گذاري اعتلای البرز و داروسازي توليددارو را در اختيار دارد و سهام‌دار عمده (بين 14 تا 40 درصد) شرکت‌هاي سهامی عام مانند داروسازي سبحان‌انکولوژي، سبحان‌دارو، مواد اوليه دارويي البرز بالک، دارويي رازک و داروسازي فارابي نيز هست. رضواني‌فر همچنين در سال 95 به نمايندگي از شرکت بانک پارسيان، نايب‌رئيس هيئت‌مديره شرکت ليزينگ پارسيان، تحت مالکيت گروه مالي بانک پارسيان و شرکت تجارت الکترونيک پارسيان شده بود. رضواني‌فر همچنين عضو هيئت‌مديره شرکت عراقي «برکت الصحت للمقاولات و التجارت العام» نيز بوده است؛ شرکتي که با هدف انجام پيمانکاري‌هاي عمومي، عمليات ساختماني، برقي، مکانيکي و مهندسي، شامل ساخت، نوسازي و تخريب ساختمان‌ها، راه‌سازي، پياده‌راه‌سازي، پل‌سازي، ساخت راه‌آهن، فرودگاه، سدسازي و شبکه‌هاي آب و فاضلاب با سرمايه اوليه يک ميليارد دينار عراقي در بغداد تأسيس شده است. رضواني‌فر همچنين به نمايندگي از شرکت دارويي سبحان، نايب‌رئيس هيئت‌مديره گروه دارويي برکت بوده و عضويت در هيئت‌مديره شرکت سهامی خاص ارزش‌آفرين سرمد را نيز در کارنامه دارد. از سوي ديگر، او پس از حضور در شستا نيز به عضويت هيئت‌مديره شرکت‌هايي مانند زاگرس فارمد پارس، شرکت لابراتورهاي رازک و شرکت سرمايه‌گذاري دارويي تأمين درآمد و يک سال پيش نيز مديرعامل هلدينگ دارويي شستا شد. رضواني‌فر پيش از حضور در شستا، سمت‌هاي مديريتي ديگري نيز در شرکت‌هاي صنايع غذايي کيوان، کارخانجات پاکنام، گسترش تجارت معين شهروند، بازرگاني آرين، اسرار تجارت صالحين، شرکت شيميايي و دارويي صالحان‌شيمي، ايده ارتباط سام و مؤسسه آموزش عالي نوآوران داشته است.
‌‌

قسمي براي مبارزه با فساد
به نظر مي‌رسد رضواني‌فر که در مقايسه با مديران پيش از خود، جوان‌تر و البته اقتصادي‌تر است، مي‌تواند تغييراتي جدي در شستا ايجاد کند. رضواني‌فر روز شنبه و در مراسم معارفه خود از تغيير سياست‌هاي کلي شستا خبر داد و گفت: ما شستا را از گذشتگان به ارث نبرده‌ايم، بلکه از آيندگان عاريه گرفته‌ايم و بايد طوري سرمايه‌گذاري کنيم که حداکثر بازده و اثرگذاري را داشته باشيم.
به همين دليل، بازنگري در سياست‌هاي کلان و ورود و خروج مدبرانه به شرکت‌هايي را که بايد از آن خارج يا به آن وارد شويم، در اولويت قرار داده‌ايم و براي کنترل هزينه‌ها و افزايش راندمان برنامه داريم. رضواني‌فر در بخش ديگري از سخنان خود، وعده داد با فساد در اين مجموعه عظيم به‌شدت برخورد کند و گفت: «يکي از موضوعات کليدي، پيگيري پرونده‌هاي حقوقي است و من قسم مي‌خورم با تمام ظرفيت، تمام پرونده‌هاي حقوقي مجموعه شستا را که برخي هم کلان هستند، پيگيري کنم. خوردن پول شستا و از کنار آن گذشتن، چيزي نيست که دوباره تکرار شود و بنده هم از کنار آن بگذرم و متأسفانه بايد بگويم رقم برخي پرونده‌ها هم بالاست
رضواني‌فر حالا در رأس يکي از پرحاشيه‌ترين و زيرذره‌بين‌ترين مجموعه‌هاي اقتصادي کشور قرار گرفته و به نظر مي‌رسد علاوه بر مشکلات اقتصادي، با دو چالش جدي شفافيت و پاسخ‌گويي به افکار عمومي نيز روبه‌رو است؛ دو چالشي که مي‌تواند سنگ‌عيار مناسبي براي سنجش توانايي‌هاي اين مدير جوان باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 26 آذر 97، شماره: 3318

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین