پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
هفته گذشته رئیس‌جمهور طی سخنانی بحث‌برانگیز درباره واگذاری مجانی شرکت شستا اعلام کرد: «باید صرفاً به شرکت‌های شستا نظارت کرد و آنها را واگذار کرد. حتی اگر بخش خصوصی می‌تواند به درستی شرکت‌ها را به سود‌دهی برساند باید به آنها مجانی واگذار کنیم.»یک کارشناس بورس با‌ اشاره به سخنان رئیس‌جمهور گفت: چیزی به نام واگذاری مجانی در دنیا وجود ندارد.

شعارسال: یک کارشناس بورس با‌ اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری رایگان شرکت بزرگ شستا (متعلق به سازمان تامین اجتماعی) گفت: چیزی به نام واگذاری مجانی در دنیا وجود ندارد.

هفته گذشته رئیس‌جمهور طی سخنانی بحث‌برانگیز درباره واگذاری مجانی شرکت شستا اعلام کرد: «باید صرفاً به شرکت‌های شستا نظارت کرد و آنها را واگذار کرد. حتی اگر بخش خصوصی می‌تواند به درستی شرکت‌ها را به سود‌دهی برساند باید به آنها مجانی واگذار کنیم

در این زمینه، علیرضا عسکری مارانی  اظهار داشت: وقتی کشور آلمان شرقی قصد فروش دارایی‌های خود را از طریق آلمان غربی داشت، به دلیل آن‌که اقتصاد آلمان غربی به‌طور کامل در دست بخش خصوصی بود، از طریق «تروی هَند» که چیزی شبیه سازمان خصوصی‌سازی کنونی است، در دستورکار قرار گرفت، اما به هیچ وجه این‌گونه نبود که دارایی‌ها به طور رایگان واگذار شود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مقایسه واگذاری‌ها در ایران با مدل‌هایی همچون تروی هَند آلمان، به هیچ وجه صحیح نیست و ادعای این‌که برخی دارایی‌ها از سوی این مجموعه به‌طور مجانی به بخش خصوصی واگذار شده، اساسا حقیقت ندارد.

عسکری مارانی اضافه کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وقتی عدم اخراج نیروهای قدیمی و متخصص و همچنین اهداف تولیدی و سرمایه‌گذاری در قیمت شرکت‌ها مستتر شد، به طور نمادین عنوان شد که به یک مارک واگذار می‌شود، و الا این‌که چیزی از جیب دولت به‌طور مجانی به ‌اشخاصی واگذار شود، وجود ندارد.

وی با بیان این‌که معلوم نیست، پدیده واگذاری مجانی دارایی‌های شستا از کجا و بر چه مبنایی میان مدیران ارشد دولتی زبان به زبان می‌چرخد، گفت: اساسا چیزی به نام بخش خصوصی در ایران وجود ندارد و تمام واگذاری‌های انجام‌شده از دهه ۱۳۷۰ شمسی تاکنون تحت عنوان بخش خصوصی چیزی نبوده، جز واگذاری به یک فرد که براساس رانت عظیمی که به‌ویژه تخصیص داده شده است.

مدیرعامل اسبق سرمایه‌گذاری ایران با انتقاد از خصوصی‌سازی و اقدام‌های صورت‌گرفته، در دولت کنونی گفت: در شرایط تحریم اقتصادی فرمانده هیچ‌گاه اسب خود را عوض نمی‌کند، بلکه با تکیه بر دارایی‌های خود و انتصاب مدیران جهادی و درجه یک تلاش می‌کند تا بستر موجود همچنان حفظ شود.

منطق واگذاری رایگان شرکت‌های شستا معلوم نیست

همچنین مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با ‌اشاره به ناکارآمدی دولت نسبت به بخش خصوصی گفت: منطق دولت از واگذاری شستا و فروش شرکت‌ها حتی به شکل رایگان در شرایط کنونی کشور مشخص نیست!

وی افزود: تأمین اجتماعی و دارایی‌های آن متعلق به مردمی است که بخشی از سرمایه عمر و زندگی خود را برای تأمین معیشت دوران بازنشستگی در سنوات گذشته سپرده‌اند. اگر مقصود دولت از واگذاری‌ها و ادغام شرکت‌ها و یا حتی بانک‌ها، بازگشت دوباره مدیران دولتی و یا انتصاب ‌اشخاص مدنظر خود در هیئت مدیره‌ها است، چنین واگذاری فایده‌ای ندارد.این کارشناس اقتصادی، استناد به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی حتی به رایگان را تفکری غیرعلمی عنوان کرد و افزود: نمی‌توان اقتصاد و شرایط کسب کار دنیا از جمله در آلمان یا آمریکا را با ایران مقایسه کرد و بدون تحقیقات علمی از الگوهای خصوصی‌سازی غربی تبعیت کرد.

تقوی ادامه داد: باید دید آیا در دولت اقتصاددان‌هایی همچون نهاوندیان چه تعریف علمی و منطقی از واگذاری شستا دارند و اینکه برنامه مدون برای این اقدام در قبل و بعد از واگذاری‌ها چیست.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه کیهان ، تاریخ انتشار: 18اسفند 1397 ، کدخبر:www.kayhan.ir ، 156429

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین