پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان از مرمت کاروانسرای «قلمدانی» و «یعقوب‌یاری» همدان خبر دادو گفت: این بنا قبلا مرکز فروش کاغذ و مواد نوشت‌افزار بوده و به همین خاطر به نام کاروانسرای قلمدانی معروف است و این سرا یکی از بناهای با ارزش بافت بازار همدان است.

شعارسال: معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان از مرمت کاروانسرای «قلمدانی» و «یعقوب‌یاری» همدان خبر داد.

احمد ترابی امروز در همدان از مرمت دو کاروانسرای همدان خبر داد و اظهار کرد: کاروانسرای قلمدانی در راستای پیغمبر و روبروی مسجد پیغمبر واقع شده است.

وی ادامه داد: این بنا قبلا مرکز فروش کاغذ و مواد نوشت‌افزار بوده و به همین خاطر به نام کاروانسرای قلمدانی معروف است و این سرا یکی از بناهای با ارزش بافت بازار همدان است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان بیان کرد: مساحت کاروانسرا حدود یک‌هزار و 230 متر مربع و دارای دو فضای مشخص و مجزا و در عین حال مرتبط به هم است که در دو طبقه ایجاد شده است.

وی یادآور شد: تزیینات معماری این کاروانسرا نسبت به سایر سراها از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده که از جمله آن می‌توان به گچبری، منبت کاری، حواشی فلزی، تزیینات برجسته کاری سنگی و آجرکاری اشاره کرد.

ترابی با بیان اینکه این سرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه به علت بی‌توجهی مالکین صدمات زیادی به این سرا وارد شده بود.

وی بیان کرد: در این راستا معاونت میراث فرهنگی آن را در دستور کار مرمتی قرار داده و طی سال گذشته و سال جاری با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان مرمت آن آغاز شد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه مرمت این بنا انجام شده است، افزود: این مرمت شامل پاک‌سازی محوطه، بام‌سازی، عایق‌کاری، مرمت باراندازها، نصب در چوبی بر اساس الگوی اصلی و مرمت بدنه‌های آجری بوده است.

وی با بیان اینکه تکمیل مرمت این کاروانسرا نیاز به اعتباری حدود 400 میلیون تومان دارد، افزود: کاروانسرای یعقوب یاری نیز در راسته پیغمبر از بازار همدان واقع شده و این بنا از سراهای تجاری بازار همدان است.

وی با بیان اینکه این سرا دارای صحنی با پلان مربع به صورت مرکزی و حجره‌های سرا به صورت دو اشکوبه پیرامون صحن سرا ساخته شده‌ است، افزود: در مقابل حجره‌های سرا، باراندازهای ستون‌دار و به صورت بالکانه همانند بقیه سراهای بازار همدان ایجاد شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: سرا وسعت قابل توجهی ندارد اما معماری آن چشمگیر است به طوری که قناسی زمین در حجره‌ها به نحو مطلوبی حل شده و حیاط یک مربع راست گوشه است.

وی همچنین به زیبایی‌های سرای یعقوب یاری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ به منظور نجات‌بخشی این سرا مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.

ترابی تصریح کرد: این بنا با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیون تومان به همراه تعدادی از حجره‌ها که آسیب بیشتری دیده بودند، مرمت شد و همچنین باراندازهای سرا مرمت نیز بازسازی شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19آذر 1397 ، کدخبر:13970919000644 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین