پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۲۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
سعد محمدی گفت:امیدواریم با اکتشافاتی که در حال انجام است بتوانیم میزان ذخایر سنگ آهن را در کشور افزایش دهیم.
شعارسال: اردشیر سعد محمدی عضو هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به کاربرد فولاد در صنایع گفت: در بخش ساخت و ساز برای ساختمان‌هایی که اسکلت بتنی دارند به ازای هر متر مربع ساختمان حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلو گرم فولاد مصرف می‌شود ولی در ساختمان‌های اسکلت فلزی این عدد بیشتر است.

سعدمحمدی در تشریح نقش فولاد در زیرساخت‌های توسعه‌ای بیان کرد: فولاد در محصولات طویل مانند میلگرد و تیرآهن برای ساخت کارخانه‌ها و سوله‌ها، ساخت مسکن و همچنین در بخش صنعتی همچون خودرو استفاده می‌شود.

وی افزود: امروز فولاد ایران با بهترین استانداردهای روز دنیا محصولات باکیفیت را به صنایع ارائه می‌کند. اما نکته‌ای که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش است و همچنین تولید فولادهای آلیاژی را باید با ارزش افزوده بیشتر در کشور ایجاد کنیم.

شناسایی ۳۰ میلیارد تن ظرفیت سنگ آهن برای کشور

عضو هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص مراحل ساخت فولاد گفت: ایران یکی از کشورهایی است که مواد اولیه برای ساخت فولاد را داراست و اگر بخواهیم روش تولید به صورت کوره بلند را در نظر بگیریم، در حال حاضر ۳۰ میلیارد تن سنگ آهن برای کشور شناسایی شده و امیدواریم با اکتشافاتی که در حال انجام و سرمایه گذاری است بتوانیم میزان ذخایر را در کشور افزایش دهیم.

سعد محمدی با بیان اینکه ماده دومی که در بحث کوره بلند مصرف می‌شود زغال سنگ است، گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن زغال خام تولید می‌شود و نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن زغال کنسانتره و همچنین کک مورد نیاز برای احیای سنگ آهن در کوره بلند تولید می‌شود.

صنعت فولاد نیاز به ۵ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ دارد

وی ادامه داد: به ازای هر تن فولادی که تولید می‌شود ۶دهم تن نیاز به کک داریم و برای تولید هر تن کک حدود ۱ .۴ دهم تن زغال سنگ مصرف می‌شود، بنابراین ما برای ظرفیت ۶ میلیون تن فولاد کوره بلند در کشور که تا یک سال و نیم آینده شکل واقعی به خود می‌‌گیرد حداقل حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کک نیاز داریم و با این مقدار کک ، به ۵ میلیون تن کنسانتره زغال نیاز است

عضو هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه ظرفیت تولید زغال سنگ را باید ارتقا دهیم گفت : طرح هایی را در کارخانه زغال خمرود برای ۷۰۰ هزار تن زغال خام ، در منطقه طبس با سه طرح که دو طرح آن مربوط به بخش خصوصی است از قرار یک ۴۰۰ هزار تن و یک ۷۵۰ هزار تن زغال خام که دو طرح جداگانه دارد سرمایه گذاری می شود و یک طرح که خود ایمیدرو در منطقه طبس با استفاده از فاینانس کشور چین در حال عملیاتی کردن آن است حدود ۸۰۰ هزار تن زغال خام که تبدیل می شود به ۴۰۰ هزار تن کنسانتره در حال سرمایه گذاری است ؛ در مجموع حدود ۷۰۰ هزار تن زغال خام که نزدیک به یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تن کنسانتره خواهد شد را در دستور کار داریم.

آلودگی ذوب آهن را کاهش دادیم /تولید ریل در کارخانه ذوب آهن کلید خورد

سعد محمدی گفت: در ذوب آهن بخاطر کنورترهایی که وجود داشت و فیلتراسیون هایی که در حال حاضر نصب شده این آلودگی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است روش های احیای مستقیم آلودگی بسیار کمتری دارد . میزان مصارف آن در فولاد مبارکه تقریبا به استانداردهای جهانی نزدیک شده و حتی بهتر از نرم جهانی عمل می کنیم .

عضو هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در بحث احیای مستقیم هم نکاتی که ما مد نظر داریم مواد اولیه ای مثل فروسلیس، فرو منگنز و منگنز هستند که ما در کشور تولید می کنیم . تولید فولاد در روش کوره بلند به این نحو است که سنگ آهن استخراج شده انتقال پیدا میکند و معمولا سنگ آهن دانه بندی با عیار ۶۰ درصد با سایزی زیر ۳۰ میلیمتر داخل کوره بلند ریخته می شود همچنین در داخل کوره بلند کک نیاز هست فروسلیس و مواد افزودنی زده می شود تا بتواند در دمای بیش از هزارو ۶۰۰ درجه احیای آهن صورت بگیرد و چودن تولید شود و بااستفاده از کنورتر ها تولید فولاد را خواهیم داشت و این شمشی که تولید می شود برای کارخانه هایی که نورد می کنند تبدیل به محصولات طویل خواهد شد مثل میلگرد با سایزهای مختلف به لحاظ کیفی و به لحاظ سختی و مورد مصارفشان و تیرآهن هایی که شکل می گیرد .

وی تصریح کرد : ما خوشبختانه در ایران امکان تولید ریل در کارخانه ذوب آهن را داشته ایم و کارخانه گوگرد زدایی در این زمینه احداث شده که میزان گوگرد را در فولاد پایین می آورد که بتواند مورد مصرف برای تولید ریل شود و این امکانی بزرگی است در اختیار کشور ما قرار دارد و ما جزو ده کشور دنیا هستیم که با امکانات روز دنیا ریل تولید می کنیم .در حال حاضر ما امکان تولید ریل برای آسانسور ها و برای معادن و ریل هایی که در معادن زیر زمینی استفاده می شوند و امکان تولید ریل های u 33که برای باربری و حمل و نقل است را داریم و امیدواریم هستیم بتوانیم شرایطی را برای سرمایه گذاری در تولید فولاد های آلیاژی با کیفیت های بروز داشته باشیم چون تمام مواد اولیه مود نیاز برای این نوع از تولید را در کشور داریم و ذخایر بسیار متنوع در کشور ما وجود دارد که این جزو موهبت های بسیار ارزشمندی است که امیدواریم که بتوانیم از این شرایط در زمینه اقتصادی شدن و استفاده بهتر بهره ببریم.

دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد رتبه ما را در رنکیگ جهانی به 10 میرساند

سعد محمدی درباره تاثیر دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در رنکیگ جهانی گفت: رتبه ما می تواند نزدیک به ۱۰ و ۱۱ در دنیا قرار بگیرد ، حدود یک میلیاردو ۶۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید دردنیا وجود دارد که حدود ۸۶۰ میلیون تن آن کشور چین تولید می شود. کشور دوم ژاپن هست با ۱۱۰ میلیون تن تولید و به ترتیب آمریکا و هندوستان کشورهایی هستند که در تولید فولاد نقش اساسی دارند ولی بزرگترین تولید کننده، چین و همچنین بزرگترین مصرف کننده دنیا هم کشور چین در قاره آسیا است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص تولید فولاد به شیوه احیای مستقیم سنگ آهنی که تولید می شود باید تبدیل به کنسانتره شود و کنسانتره هم تبدیل به گندله شود بنابراین یک مرحله سنگ آهن خام تبدیل به کنسانتره می شود و کنسانتره در کارخانه گندله سازی به عیار ۶۸ درصد خواهد رسید و گندله شارژ کننده احیا خواهد شد. در کوره احیا با استفاده از مواد افزودنی که زده می شود آهن اسفنجی تولید می شود و این آهن اسفنجی برای قسمت فولاد سازی می رود و از آنجا شمش فولادی و یا اسلپ در فولاد مبارکه برای تولید ورق استفاده می شود ؛ولی فولاد خوزستان با استفاده از شمشی که تولید می کند مستقیم شمش را در بازار برای کار خانه های نوردی که در کشور داریم جهت تولید محصولات طویل قرار می دهد.

پِرِد ، شاهکارِ احیای مستقیم ایرانی ؛ حاصل اعتماد به توان داخلی

عضو هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در پایان در خصوص دست آوردهای صنعت فولاد گفت : ما در ایران توانستیم به لحاظ فنی تکنولوژی پرد را به ثبت جهانی برسانیم و با این تکنیک متخصصان ایرانی قادر خواهند بود که آهن اسفنجی را هم طراحی کنند و هم کارخانه آن را بسازند ، در حال حاضر حدود ۴ کارخانه از فولادهای هفتگانه، خوشبختانه طراحی و عملیاتی شده است و امیدوار هستیم که این تکنیک را برای کشورهای دیگر که خواستار ارتباط با ما هستند، اجرا کنیم. این یک نمونه دستاورد بسیار با ارزشی بود همچنین در ساخت قطعات و تجهیزات متخصصان ایرانی بسیار خوب عمل کرده اند و ما قادر هستیم قسمت زیادی از تجهیزات و طراحی های کارخانه فولاد را به صورت مستقل هم طراحی کنیم و هم بسازیم و این دستاورد بسیار ارزشمندی است که می تواند مورد توجه قرار بگیرد و همچنین تولید ریل برای کشور در دو تا سه سال اخیر افتخار بسیار بزرگی بود که پیش ازاین امکان آن برای ما فراهم نبود و و ریلمان را از خارج از کشور خریداری می کردیم که خوشبختانه این توانایی در حال حاضر در کشور وجود دارد که بتوانیم در داخل با بهترین کیفیت و استاندارد های روز دنیا این تولید را داشته باشیم همینطور در بحث فولاد آلیاژها قدم های خوبی برداشته شده و ما در استان یزد کارخانه فولاد آلیاژی را داریم .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 26 آذر 1397 ، کدخبر: 6758301 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
قیمت اهن چند برابر شده اگر صد میلیارد تن هم بشه خوشحالی ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین