پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲
دولت آلمان بنا بر پیشنهاد یک کمیسیون خاص در نظر دارد نیروگاه های زغال سنگی را تا سال 2038 تعطیل کند، امری که با استقبال گروه های سبز مواجه شده اما نگرانی هایی را نیز درباره صنایع آلمان به همراه داشته است.این تصمیم شنبه شب پس از 21 ساعت مذاکره اتخاذ شد و در کمیسیون یاد شده با 28 عضو فقط یک نفر به این مساله رای مخالف داد. کمیسیون دولتی زغال سنگ متشکل از نمایندگانی از صنایع، اتحادیه های کارگری، سازمان های علمی و گروه های محیط زیستی است.

شعار سال: یک کمیسیون دولتی در آلمان پیشنهاد داده که تا پایان سال 2038 بهره برداری از تمام نیروگاه های با سوخت زغال سنگ در این کشور متوقف شود و این در حالیست که آلمان از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای تعطیلی نیروگاه های هسته ای در سه سال آینده است.

 این تصمیم شنبه شب پس از 21 ساعت مذاکره اتخاذ شد و در کمیسیون یاد شده با 28 عضو فقط یک نفر به این مساله رای مخالف داد.

کمیسیون دولتی زغال سنگ متشکل از نمایندگانی از صنایع، اتحادیه های کارگری، سازمان های علمی و گروه های محیط زیستی است.

این پیشنهاد با هدف کاهش انتشار گازهای کربنی ناشی از مصرف سوخت زغال سنگ است که در تغییرات آب و هوایی تاثیر دارد و در نظر دارد به دولت آلمان برای جایگزینی سوخت های فسیلی موثر بر تغییرات آب و هوایی با انرژی های تجدیدپذیر کمک کند.

'اولاف شولتس' وزیر دارایی آلمان از این پیشنهاد استقبال و تاکید کرد که برای آلمان مهم است که قیمت انرژی را با ثبات نگاه دارد و همچنین در مناطق تولیدکننده زغال سنگ، شغل های جدید ایجاد کند.

وی در گفت وگو با شماره یکشنبه 'فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ' افزود: اگر همه ما سخت کار کنیم و هدف اصلی را گم نکنیم، در این صورت می توانیم آلمان را به یک الگو در زمینه سیاست انرژی تبدیل کنیم.

آلمان اکنون 84 نیروگاه زغال سنگی دارد و نزدیک به 40 درصد از برق خود را از زغال سنگ تولید می کند و در زمینه تحقق هدف های تعیین شده طبق توافق آب و هوایی پاریس ناموفق بوده است.

مقاومت شرکت های انرژی و درخواست برای دریافت یارانه های جبرانی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت های برق و همچنین ملاحظات مالی و تعیین تاریخ دقیق برچیده شدن نیروگاه های زغال سنگی از عوامل به تاخیر افتادن این تصمیم در آلمان بود.

همچنین مناطق تولید کننده زغال سنگ در آلمان خواستار تعهدات محکم مالی از سوی دولت برای برخورد با تغییرات ساختاری ناشی از پایان دادن به مصرف زغال سنگ در نیروگاه ها شده اند.

طرح پیشنهادی دولت آلمان شامل تدابیری در این زمینه و برخی کمک های مالی به طرف های ذینفع در صنعت زغال سنگ است.

اعضای کمیسیون یاد شده اعلام کرده اند که بر اساس طرح دولت آلمان، در چهار سال آینده از شرکت های اداره کننده نیروگاه ها از جمله 'آر و ئی' (RWE) و 'یونیپر' درخواست خواهد شد که حدود 12 گیگاوات ظرفیت تولید برق را در گام اول (تا سال 2022 ) تعطیل کنند.

این میزان ظرفیت معادل حدود 24 واحد بزرگ نیروگاهی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از اعضای کمیسیون گزارش داده که برای خارج کردن نیروگاهای زغال سنگی از مدار تولید برق باید 40 میلیارد یورو هزینه شود.

اما منتقدان استدلال کرده اند که دولت مبالغ زیادی را برای خرید و کنار گذاشتن کل یک بخش انرژی هزینه می کند.

این طرح باید به تایید رسمی دولت آلمان و ایالت های این کشور که مسوول اجرای آن خواهند بود، برسد.

این توافق دومین مداخله بزرگ در بازار انرژی آلمان در یک دهه گذشته است. دولت آلمان پیش از این موافقت کرده بود که تمام نیروگاه های هسته ای این کشور را تا سال 2022 تعطیل کند.

تصمیم به برچیدن نیروگاه های هسته ای پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما ژاپن در سال 2011 اتخاذ شد.

** حمایت مردمی و استقبال گروه های مدافع محیط زیست

بر اساس نظرسنجی های جدید، از رده خارج کردن نیروگاه های زغال سنگی که گروه های طرفدار محیط زیست از سالها پیش برای آن تبلیغ کرده بودند مورد حمایت حدود سه چهارم مردم آلمان قرار دارد.

گروه های سبز آلمان از این طرح استقبال کرده و گفته اند که توقف کار نیروگاه های زغال سنگی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی موجب نجات جنگل های در معرض خطر در آلمان نیز خواهد شد.

'مارتین کایسر' رئیس 'صلح سبز' در آلمان گفت: آلمان سرانجام به یک برنامه زمانی برای تبدیل شدن به کشوری عاری از سوخت زغال سنگ دست یافته است.

وی افزود: هر چند این هدف خیلی بلندپروازانه نیست اما حداقل نشان می دهد که جنگل 'هامباخ' آینده امنی خواهد داشت.

این جنگل قدیمی در غرب آلمان سال گذشته صحنه تظاهرات بین مخالفان صنعت زغال سنگ و درگیری فعالان محیط زیستی با نیروهای پلیس بود.

دهها نفر از فعالان به مدت چند ماه در این جنگل چادر زدند تا از اقدام شرکت 'آر.و.ئی' برای گسترش معدن زغال سنگ قهوه ای خود در این منطقه جلوگیری کنند.

موسسه 'نابو'(NABU) فعال در زمینه حفظ طبیعت در آلمان نیز از پیشنهاد کمیسیون دولتی زغال سنگ استقبال و اعلام کرد: جنگل هامباخ دیگر برای استخراج زغال سنگ نابود نخواهد شد.

** ابهام های اجرایی و نگرانی از تاثیر بر صنایع آلمان

این درحالیست که متن منتشر شده از سوی کمیسیون زغال سنگ، در خصوص میزان استخراج زغال سنگ در سال های آینده و حفظ جنگل خیلی قاطع و روشن نیست و تنها ذکر شده که این کمیسیون 'این مساله را مطلوب می داند که جنگل هامباخ حفظ شود'.

این کمیسیون همچنین مشخص نکرده که کدام نیروگاه ها باید اول تعطیل شوند. این جزییات باید در جلسات آینده بین دولت و شرک تهای بهره برداری کننده از نیروگاه ها مشخص شود.

شرکت 'آر.و.ئی' آلمان اعلام کرده که سال 2038 برای تعطیل کردن تمام نیروهای زغال سنگی بسیار زود است اما سازمان های مدافع محیط زیست می گویند بسیار دیر است و وعده مبارزه برای تعطیلی زودتر این نیروگاه ها را داده اند.

به عنوان مثال، گروه 'صلح سبز' خواستار تعطیلی نیروگاه ها تا سال 2030 است.

با این وجود برخی کارشناسان نیز نسبت به عواقب این طرح در آلمان هشدار داده اند.

'اوتس تیلمان' مدیر اتحادیه صنایع شیمایی (VCI) گفت: پایان دادن به نیروگاه های زغال سنگی در آلمان یک چالش بزرگ است حتی اگر بطور تدریجی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: آلمان تا سال 2022 نیروگاه هایی را که امروز برق امن مورد نیاز را تامین می کنند از دست می دهد بدون اینکه شبکه و ظرفیت ذخیره سازی لازم را داشته باشد. قابلیت رقابتی صنایع انرژی بر در آلمان در مخاطره قرار دارد زیرا تامین برق مورد نیاز با شرایط و هزینه مناسب برای صنایع آلمان حیاتی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 8بهمن 97، کدخبر: 83187109، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین