پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
در نظرسنجی سی‌ان‌ان، دس موینس رجیستر و مدیاکام، جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری دوران باراک اوباما در صدر نظرسنجی‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۰ قرار دارد.برنی سندرز نماینده مجلس سنا و بتو اورکه، نماینده مجلس نمایندگان از تگزاس در رده‌های بعدی قرار دارند.

شعارسال:  جدیدترین نظرسنجی در آیووا نشان می‌دهد که ۳۲ درصد مخاطبان این نظرسنجی، جو بایدن را به‌عنوان گزینه نخست خود برای انتخابات سال ۲۰۲۰ برگزیده‌اند. بعد از او نیز برنی سندرز با ۱۹ درصد و بتو اورکه با ۱۱درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

نظرسنجی اخیر فاکس‌نیوز، رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به زیر ۴۰درصد رسیده است. در این نظرسنجی مشخص شده است که تنها ۳۸ درصد از مردم گفته‌اند که به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای بار دوم شانس حضور در کاخ سفید را خواهند داد. ۵۵ درصد دیگر نیز ابراز داشته‌اند که برای شخص دیگری در این انتخابات رای خود را به صندوق خواهند انداخت. این در راستای نظرسنجی‌های پیشین فاکس‌نیوز است که همچنان مردم می‌گویند به شخص دیگری غیر از ترامپ رای خواهند داد.

کابوس ناتمام رئیس‌جمهور

برای هفته‌ها است که سازوکارهای قانونی دوران کاری سیاسی دونالد ترامپ را ویران کرده است و وی با چندین اتهام مطروحه از سوی دادستان‌های فدرال مورد حمله قرار گرفته است. به این موارد دقت کنید: برگزاری دادگاه‌ها، اظهارات شاهدان و حکم زندان برای نزدیکان سابق دونالد ترامپ که ضربات اساسی به رئیس‌جمهوری آمریکا وارد کرده و به حیات سیاسی وی آسیب زده است. تصویری که از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده نمایش داده می‌شود، حکایت از حجم عظیمی از رسوایی دارد. به سادگی باید گفت که گستره تحقیقات دربرگیرنده کمپین انتخاباتی، کمیته انتقال و کمیته تحلیف و ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. از سویی سازمان تجاری دونالد ترامپ و موسسه خیریه وی نیز در شمول تحقیقات قرار گرفته است. همچنین دانشگاه تاسیس شده از سوی ترامپ در مظان کلاهبرداری قرار دارد. در این شرایط خود دونالد ترامپ از سوی دادستان‌های فدرالی نیویورک به شکل مستقیم متهم شده که قوانین انتخاباتی را نقض کرده است.

همزمان پرونده‌ای از سوی دموکرات‌ها درحال پیگیری است که در آن دونالد ترامپ متهم است که برای سودآوری بیشتر و گسترش هتل‌های زنجیره‌ای خود در سراسر دنیا از قدرت خود سوءاستفاده کرده است. پرونده دونالد ترامپ و دولتش لایه‌لایه شده است و در هر لایه مستقل درحال بررسی است. سال بعد هم که مجلس نمایندگان شاهد اکثریت دموکرات‌ها است، احتمالا شرایط را برای دونالد ترامپ سخت‌تر خواهد کرد چراکه دموکرات‌ها با تسخیر کمیته‌های مختلف، شرایط را برای دونالد ترامپ جهنمی‌تر خواهند کرد. بسیاری از کسانی هم که همداستان با ترامپ شده‌اند گرفتار قانون شده‌اند. درحال‌حاضر پال مانافورت، رئیس سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در زندان است. مایکل کوهن، وکیل شخصی و کارچاق کن ترامپ هم سال بعد پشت میله‌های زندان خواهد بود. معاون رئیس انتخاباتی ترامپ یعنی ریک گیتس نیز به خطای خود اعتراف کرده و وی نیز احتمالا با زندان روبه‌رو شود. جورج پاپادولوس، مشاور امورخارجی دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی به‌تازگی از بند رها شده است. مایکل فلین هم به شرط همکاری با رابرت مولر قول گرفته است که زندان نرود.

این درحالی است که هنوز ابهام‌ها و سوالات زیادی در اطراف دونالد ترامپ وجود دارد. راجر استون، مشاور دیرپای وی در حوزه سیاسی یکی از کسانی است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. درباره استون شبهاتی درخصوص درز ایمیل‌ها و ارتباط وی با ویکی‌لیکس مطرح شده است. با این حال باید اذعان کرد که گرفتاری‌های ترامپ به خانواده وی نیز سرایت کرده است. کسی با اطمینان نمی‌تواند بگوید که دونالد جونیور ترامپ پسر رئیس‌جمهوری و جرد کوشنر دامادش، دامانشان از اتهامات موجود در رسوایی روس‌گیت مبرا مانده است. توافق اخیر مولر با کسانی مانند فلین، گیتس و کوهن می‌تواند شرایط را برای رئیس‌جمهوری آمریکا وخیم‌تر کند. در این وضعیت، این سوال مطرح شده است که چگونه با این همه رسوایی مالی که اطراف ترامپ و خاندانش وجود دارد، وی خواهد توانست برای انتخابات دوره بعد، این اتهامات را کنار بزند و بتواند حامیان مالی را دور خود جمع کند. این وضعیت وخیم در شرایطی رقم خورده است که هنوز نتایج تحقیقات رابرت مولر منتشر نشده اما تبعات روند تحقیقات فراتر از آن چیزی بوده که تصور می‌شده است. تصور کنید اگر در گزارش‌های مولر مدرکی وجود داشته باشد که بین کمپین انتخاباتی ترامپ با کرملین و روسیه ارتباط وجود داشته است، یا اینکه در این تحقیقات مشخص شود که اخراج جیمز کومی از سوی دونالد ترامپ به دلیل ممانعت از اجرای عدالت بوده است.

با رویه موجود احتمال دارد که سال بعد تکلیف دونالد ترامپ روشن‌تر شود. این در شرایطی است که خود ترامپ هم ابراز نگرانی کرده است که مورد استیضاح قرار گیرد. حتی اگر در نظر بگیرید که همین الان تحقیقات علیه ترامپ متوقف شود و تمامی اتهامات از وی مبرا شود، بازهم رئیس‌جمهوری آمریکا به‌یاد خواهد آورد که یکی از تاریک‌ترین و رسواترین دوران ریاست‌جمهوری را در تاریخ مدرن آمریکا بر عهده داشته است. ترامپ و طرفدارانش می‌گویند که اینها اتهامات واهی است و برای ضربه زدن به دولتش چنین مسائلی مطرح می‌شود و بر این باورند دولت موازی از ترامپ متنفر است. ترامپ اخبار موجود را اخبار جعلی می‌خواند و آن را نقشه دموکرات‌ها می‌داند.

ترامپ اما با اعترافات کوهن اوضاع خطرناک‌تری پیدا کرده است. کارچاق‌کن ترامپ با مولر توافق کرده که حقایق بیشتری را علیه رئیس سابق خود مطرح کند. کوهن در یک مصاحبه تلویزیونی با ای‌بی‌سی نیوز گفت: مقدار قابل توجهی از اطلاعاتی که در اختیار دارم، این واقعیت را ثابت می‌کند که من دروغ نمی‌گویم. ترامپ بارها گفته است که هیچ تبانی بین وی و روسیه وجود نداشته است اما مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد تماس‌های متعددی بین اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ و روس‌ها وجود داشته است. دست‌کم در گزارش‌های سی‌ان‌ان به ۱۶ مورد آن اشاره شده است. همچنین کوهن اعتراف کرده است که در مورد پروژه مسکو دروغ گفته است. پروژه مسکو، یکی از پروژه‌های سازمان ترامپ بود که قصد داشت یک برج لوکس در آنجا بسازد اما این پروژه به سرانجام نرسید. کوهن پیش‌تر به سنا گفته بود که این پروژه پیش از نامزدی ترامپ پایان یافته بود اما حالا مشخص شده است که این پروژه در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ به حال خود رها شده است. نکته مهم درخصوص این پروژه این است که برای پیشبرد آن، تیم سازمان ترامپ حتما باید از دولت روسیه اجازه می‌گرفتند و این راه را برای تماس روس‌ها با ترامپ باز می‌گذاشت. مولر نیز قطعا به‌دنبال این است که مشخص کند آیا بین این مساله و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا رابطه مستقیمی وجود دارد یا نه.

یافته‌های فاکس‌نیوز چه می‌گوید؟

یافته‌های فاکس‌نیوز از میزان محبوبیت ترامپ جای تعجب ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور مداوم از نرخ محبوبیت منفی برخوردار بوده است. سوال در مورد انتخاب مجدد آنها بخشی از یک واقعیت است که نشان می‌دهد این مردم از عملکرد دونالد ترامپ راضی نیستند. هری آنتن، تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌گوید: «به‌رغم نظرسنجی‌های منفی علیه ترامپ، من در مورد نتیجه کلی گرفتن از آن کمی تردید دارم. رشد ایجاد شغل در دوران دونالد ترامپ چیز دیگری را خاطرنشان می‌سازد.» این کارشناس می‌افزاید: «سوال انتخاب مجدد در دوره اوان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در دور اول به‌طرز خنده‌داری غیرقابل پیش‌بینی است و از نتیجه اصلی انتخابات به‌دور است.» آمریکایی‌ها در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۲ گفتند که به رئیس‌جمهور مستقر در دور بعد رای خواهند داد اما هر دو رئیس‌جمهور انتخابات دور بعد را باختند. در سال ۱۹۸۴، ۱۹۹۶ و سال ۲۰۱۲ مردم در نظرسنجی‌ها گفتند که به رئیس‌جمهور مستقر رای نخواهند داد اما در هر سه دوره روسای‌جمهور دور بعد انتخابات را پیروز شدند. هری آنتن تصریح می‌کند: «از سال ۱۹۸۰ به این سو تنها یک مورد از نظرسنجی‌های مربوط به دوره دوم ریاست‌جمهوری درست از آب درآمده است. این یعنی اینکه ترامپ هنوز وقت دارد تا کشتی در حال غرق خود را به ساحل نجات برساند. در حقیقت این مساله آسان‌تر از آن چیزی است که ما در موردش فکر می‌کنیم. تنها چیزی که رئیس‌جمهوری در این خصوص احتیاح دارد این است که به رشد اقتصادی خود ادامه دهد. من پیش‌تر نیز به این موضوع پی برده بودم که بین میزان محبوبیت ترامپ و رشد اقتصادی ارتباط مستقیمی وجود دارد.» حالا این سوال پیش می‌آید که چرا به‌رغم این رشد اقتصادی، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را واگذار کردند. این سوال منطقی است. رشد اشتغال، نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای را پیش‌بینی نمی‌کند. همچنین دو سال رشد در نرخ ایجاد مشاغل، شاخص خوبی برای رشد محبوبیت یک رئیس‌جمهور به‌حساب نمی‌آید. شاخص‌های پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات میان‌دوره‌ای فرق دارد. به یاد داشته باشید که اگر همچنان نرخ رشد مشاغل فعلی در دو سال باقیمانده ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ادامه داشته باشد، این امر می‌تواند به انتخاب مجدد دونالد ترامپ کمک شایانی کند.

رقیب دموکرات ترامپ کیست؟

درحالی‌که ترامپ از میزان محبوبیت ۳۸درصدی در نظرسنجی فاکس‌نیوز برخوردار است، دموکرات‌ها نیز همپای آن نظرسنجی‌هایی در مورد میزان محبوبیت نامزدهای بالقوه این حزب برگزار می‌کنند. در نظرسنجی سی‌ان‌ان/ دس موینس رجیستر و مدیاکام، جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری دوران باراک اوباما در صدر نظرسنجی‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۰ قرار دارد. برنی سندرز و بتو اورکه، نماینده مجلس نمایندگان از تگزاس در رده‌های بعدی قرار دارند. جدیدترین نظرسنجی در آیووا نشان می‌دهد که ۳۲ درصد مخاطبان این نظرسنجی، جو بایدن را به‌عنوان گزینه نخست خود برای انتخابات سال ۲۰۲۰ برگزیده‌اند. بعد از او نیز برنی سندرز با ۱۹، بتو اورکه با ۱۱، الیزابت وارن، سناتور ماساچوست با ۸ و کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا با ۵ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نفرات دیگری هم البته در این نظرسنجی وجود داشته‌اند که محبوبیت آنها زیر ۵ درصد بوده است. سه نفر اول نظرسنجی در آیووا، از جمله بتو اورکه با سه نفر نخست نظرسنجی سی‌ان‌ان مطابقت دارند. مخاطبان نظرسنجی آیووا که جزو اولین ایالت‌هایی هستند که به‌طور رسمی مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند علت انتخاب خود را «پیروز دانستن محتمل فرد مورد اشاره» در انتخابات اعلام کرده‌اند. ۵۴ درصد از مخاطبان بر این باورند که جو بایدن می‌تواند پیروز میدان در رقابت با دونالد ترامپ باشد. ۴۰ درصد نیز در این نظرسنجی‌ها علت انتخابات خود را به دلیل مسائل خالص ایدئولوژیک بیان کرده‌اند. کسانی که خواهان پیروزی در انتخابات هستند بیشتر به بایدن و اورکه رای داده‌اند. کسانی که به‌دلیل ایدئولوژی صرف رای داده‌اند بیشتر رای خود را به برنی سندرز داده‌اند. در میان کسانی که به علت احتمال پیروزی رای داده‌اند، بایدن با ۳۶ درصد، سندرز با ۱۴ درصد و اورکه نیز با همین مقدار در رده‌های بعدی قرار دارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 26آذر1397 ، کدخبر: 3475637: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین