پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴
دو سوم بودجه کشور به سمت شرکت های دولتی سرازیر می شود که تقریبا هیچ نظارتی بر آنها نیست و اصلا معلوم نیست که با این بودجه چه می‌شود؟

شعارسال: اگر خاطرتان باشد در پایان هر سال بحث‌هایی مفصل در شبکه‌های اجتماعی در مورد بودجه جدول موسوم به 17 (کمک به موسسات فرهنگی و اشخاص حقوقی غیردولتی) صورت می‌گیرد. کاری به اینکه این مجموعه ها مستحق دریافت چنین بودجه‌هایی هستند یا نه، و اینکه چه می‌کنند یا اصولا چند درصد بودجه‌شان محقق می‌شود ندارم اما حتما مستحضر هستید که طی چند سال اخیر بحث‌های زیادی و تمرکز وسیعی از سوی رسانه‌ها بر روی تک‌تک ردیف‌های این جدول شده است.

دوسوم بودجه کشور به سمت شرکت‌های دولتی سرازیر می‌شود که تقریبا هیچ نظارتی بر آنها نیست و اصلا معلوم نیست که با این بودجه چه می‌شود؟ چه کار می‌کنند؟ کجا خرج می‌شود؟ مدیران این شرکت‌ها چقدر می‌گیرند؟ و... این شرکت‌ها حتی حاضر نیستند به مردم یا نمایندگان مردم در مجلس توضیح دهند که با این بودجه‌ها چکار می‌کنند؟

مجموع بودجه جدول 17 کمتر از 300 میلیارد تومان است اما بودجه شرکت‌های دولتی بیش از «800 هزار میلیارد تومان» است. کاری که رسانه با ما می‌کند همین است. از صبح تا شب جدول 17 را در چشم ما می‌کند و ما هم خیال می‌کنیم که به ریشه رسیده‌ایم اما کسی از بخش اعظم بودجه حرفی به میان نمی‌آورد. بودجه جدول 17 خیلی کمتر از یک هزارم بودجه شرکت‌های دولتی است اما میزان پرداخت رسانه به جدول 17 خیلی بیش از هزار برابر مقداری است که به بودجه شرکت‌های دولتی می‌پردازد.

در این شگرد مخاطبان جملگی مشغول می‌شوند تا کسی از آن 800 هزار میلیارد تومان سؤالی نپرسد. مخاطب فکر می‌کند که آگاه شده در حالی که قربانی چشم‌بندی شده است.

یک تکنیک متداول رسانه‌ها در عملیات روانی «برجسته سازی» است یعنی همین مثال بالا، یک موضوع کم‌اهمیت را آنچنان برجسته می‌کنند تا مخاطب موضوع اصلی را فراموش کند.

برجسته کردن ماجرای کنسرت‌ها و دیوارکشی و کمرنگ کردن مسائل اقتصادی در انتخابات 96، انتقاد تند فلان نماینده از رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه، و... از جمله حاشیه‌هایی هستند که بر متن غلبه کرده‌اند.

بنابر برخی آمارها و گزارش‌های دیگر، کل بودجه نهادها و مؤسسات فرهنگی، حداکثر 3 درصد کل بودجه می‌باشد و این در حالی است که بودجه دستگاه‌های دولتی بالای 65 درصد کل بودجه می‌باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 2دی1397 ، کدخبر: 922005: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین