پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
روستای «برآفتاب غزال» پلدختر در آن سوی رودخانه «چولهول» قرار دارد و اهالی آند برای دسترسی به شهر، خرید مایحتاج، تحصیل، درمان و ... هر روز باید به دل رودخانه بزنند؛ مشکلی که پس از ۳۵ سال پیگیری هنوز حل نشده است.
شعار سال: سال‌هاست که اهالی «برآفتاب غزال» برای رسیدن به شهر، به دل رودخانه «چولهول» می‌زنند و تلاش ۳۵ ساله آن‌ها برای احداث یک پل روی این رودخانه بی‌نتیجه مانده است.

 روستای «برآفتاب غزال» پلدختر در آن سوی رودخانه «چولهول» قرار دارد و اهالی آند برای دسترسی به شهر، خرید مایحتاج، تحصیل، درمان و ... هر روز باید به دل رودخانه بزنند؛ مشکلی که پس از ۳۵ سال پیگیری هنوز حل نشده است.

نبود یک پل بر روی این رودخانه باعث شده در فصل سرما و بارش باران که رودخانه «چولهول» خروشان می شود و آب آن بالا می آید، دسترسی مردم به شهر دو تا ۵ روز قطع شود و معلم دانش آموزان این منطقه برای چند روز نتواند خود را به روستای «برآفتاب غزال» برساند.

* روستای «برآفتاب غزال» شورا و دهیار ندارد

رابط روستای «برآفتاب غزال» اظهار داشت: این روستا درمنطقه میانکوه شرقی بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر با ۱۷ خانوار و ۷۵ نفر جمعیت در مکانی بن بست قرار دارد.

از سال ۱۳۶۲ تا کنون بارها برای رهایی از مشکل رفت و آمد و احداث پل دسترسی به مسئولان مراجعه کرده ایم

رحمت علی سپهوند اظهار داشت: روستای «برآفتاب غزال» در منطقه ای صعب العبور قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید از رودخانه چول هول گذشت، هنگام بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه رفت و آمد اهالی این روستا با مشکل مواجه شده و چه بسا در مورد ترددهای ضروری با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.

وی افزود: روستای «برآفتاب غزال» شورا و دهیار ندارد و برای احداث پل ارتباطی از سال ۱۳۶۲ تا کنون بارها برای رهایی از مشکل رفت و آمد و احداث پل دسترسی به مسئولان مراجعه کرده ایم که تاکنون اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و مشکل مردم همچنان به قوت خود باقی است.

* در زمان بارش باران دو تا ۵ روز به شهر دسترسی نداریم

یکی از اهالی روستای «برآفتاب غزال» گفت: اهالی روستای ما برای دسترسی به شهر و رفت و آمد و تهیه نیازهای روزمره خود باید از عرض رودخانه چولهول عبور کنند که برای این کار در روزهای عادی پای پیاده یا با تراکتور می توانند از آن عبور کند.


میرکرم قاسمی اظهار داشت: هنگام بارندگی که آب رودخانه طغیان می کند و تحت هیچ شرایطی به مدت ۲ تا ۵ روز تا فرونشست آب نمی توانیم کارها و خرید روزمره خود را انجام دهیم.

وی افزود: حتی اگر یکی از اهالی بیمار باشد به علت عدم دسترسی به امکانات و بیمارستان باید صبر کنیم.

* انگار کسی فریاد رس نیست و ما باید همچنان محروم بمانیم

یکی دیگر از اهالی روستای «برآفتاب غزال» پلدختر اظهار داشت:۲ سال پیش هنگام بارندگی یکی از زنان روستا درد زایمان داشت اما متاسفانه خانواده وی مجبور شدند تا سه روز و سه شب و تا زمان فرو نشست آب صبر کنند شاید بتوانند این خانم را برای وضع حمل به بیمارستان برسانند.

ماه بینی همتی افزود: سالها است اهالی این روستا به علت نبود زیرساخت و امکانات اولیه برای زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما انگار کسی فریاد رس نیست و ما باید همچنان محروم مانده و برای انجام کارهای روزانه نگران خانواده خود باشیم.

هنگام بارندگی من و همکلاسی هایم تا حداکثر پنج روز معلم نداریم زیرا معلم تا لب آب رودخانه می آید اما نمی تواند از آن عبور کند

یک دانش آموز روستای «برآفتاب غزال» به خبرنگار مهر اظهار داشت: هنگام بارندگی من و همکلاسی هایم تا حداکثر پنج روز معلم نداریم زیرا معلم تا لب آب رودخانه می آید اما نمی تواند از آن عبور کند و این امر موجب عقب افتادن ما از تحصیل و پیشرفت درس هایمان نسبت به سایر دانش‌آموزان می‌شود.

میلاد رفیعی افزود: دانش‌آموزان دبیرستانی این روستا برای ادامه تحصیل باید به مدرسه روستای «دولگز» بروند که به علت سختی ها و مشکلات ناشی از آن چهار، پنج نفر از دانش آموزان این روستا مجبور به ترک تحصیل شدند.

یکی دیگر از اهالی روستای «برآفتاب غزال» در گفت و گو با خبرنگار مهر در پلدختر اظهار داشت: خیلی وقت ها کودکان و زنان به سختی از آب رودخانه عبور می کنند و هر لحظه خطر کودکان را تهدید می کند و ما مجبور می‌شویم آنها را برای عبور به دوش خود بگیریم.


علیمراد سپهوند افزود: بیشتر اوقات خریدهایی که از بازار انجام می‌دهیم به علت به هم خوردن تعادلمان هنگام عبور از عرض رودخانه مانند میوه و... به رودخانه می ریزند و آب آن را با خود می برد.

* اهالی  «برآفتاب» برای تردد نیاز مبرم به پل دسترسی دارند

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان پلدختر در این رابطه گفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده از روستای «برآفتاب غزال» و بررسی میدانی مسایل و مشکلات، اهالی این روستا برای تردد نیاز مبرم به پل دسترسی دارند.

امین فرخ پور اظهار داشت: با وجود مشکلات عدیده ای که به علت نبود پل ارتباطی برای اهالی این روستا به ویژه در فصول بارندگی پیش می آید و آنها سال ها است با این مشکل مواجه هستند؛ اما تا کنون اقدام عملی در راستای رفع این معضل صورت نگرفته است.

رئیس اداره راه و شهرسازی پلدختر اظهار امیدواری کرد که بتوان در سال های آینده با طرح موضوع، اعتبار مورد نظر برای احداث پل دسترسی روستا جذب و نسبت به اجرای آن اقدام های لازم صورت گیرد.

به هر روی، احداث یک پل روی رودخانه برای تردد به شهر و دسترسی به امکانات شاید خواسته کوچکی به نظر برسد اما تمام حق مردم روستای «برآفتاب غزال» از اقدامات محرومیت زدایی است؛ پلدختر به عنوان منطقه خروج سیلاب های لرستان هر ساله با مشکلات عدیده ای در حوزه خروش و طغیان رودخانه ها مواجه است و روستاهای حاشیه این رودخانه ها نیز در فصل سرما و بارش باران دچار مشکلات متعدد می شوند، عبور از این رودخانه های پر آب ممکن است حوادث جبران ناپذیری را برای مردم این مناطق در پی داشته باشد و نیاز است با اختصاص اعتبار ویژه ای راه دسترسی این روستاها احداث شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 دی 1397، کدخبر: 4504265 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین