پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
زاینده رود، شاهرگ حیاتی اصفهان که روزگاری منبع جوش و خروش مردمان آن بود، بعد از خشک شدنش به محلی برای اعتراض در محافل رسمی و غیررسمی مبدل شده است و مردم، نمایندگان و به خصوص کشاورزان خواهان احیای دوباره آن هستند.

شعارسال: اگرچه اصفهان به عنوان ششمین استان پهناور کشور، پتانسیل های بسیاری همچون قطب تولید آهن، فولاد، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، صنایع دستی، گردشگری و ... دارد، اما شاهرگ حیاتی اش زاینده رودِ زیبا و پرخروش، سال هاست به بی مهری سپرده شده و به خصوص طی چند سال گذشته با بحران شدید بی آبی دست و پنجه نرم می کند، بحرانی که با گذر زمان بر عمق آن اضافه می شود و امروز به تهدیدی بزرگ برای آینده زیست محیطی و انسانی این کلانشهر تاریخی تبدیل شده است.

باید توجه داشت که خشکی زاینده رود اکنون تا جایی پیش رفته که تامین آب شرب ساکنان اصفهان بزرگ تا پایان امسال و به خصوص در سال پیش رو در خطر است و همچنین احیای زمین های خشک کشاورزان شرق اصفهان و دریافت حقآبه کشت، به مطالبه ای جدی و محلی برای اعتراض تبدیل شده است. به گفته شرکت آب منطقه ای اصفهان "در حال حاضر کمتر از 10 درصد سد زاینده رود آب دارد" از سوی دیگر خشک شدن 124 چاه از 240 حلقه چاه حفر شده برای تامین آب شرب اهالی این منطقه، زنگ خطر بحرانی بزرگ را در فلات مرکزی ایران به صدا درآورده است و درخواست ها برای رسیدگی جدی به این مساله روز به روز بیشتر می شود.

یک اعتراض دسته جمعی

پس از آنکه کشاورزان و باغداران اصفهان بارها اعتراض خود را نسبت به عدم اجرای دقیق قوانین و مصوبات شورای عالی آب و دریافت سهم و حقآبه های خود مطابق طومار شیخ بهایی اعلام کردند و نتیجه مثبتی از این اعتراض ها حاصل نشد، نامه استعفای 19 نفر از نمایندگان استان از مجلس شورای اسلامی در 14 آذر ماه امسال در واکنش به عدم تخصیص بودجه و رسیدگی دولت و وزارت نیرو به وضعیت زاینده‌رود، نمایش رسمی و بارزی از صدای اعتراضی بود که کشاورزان اصفهان به کرات در تجمعات خود به گوش مسئولان و نمایندگان خود در مجلس رسانده بودند.

چند روز بعد بلاخره استعفای دسته جمعی نمایندگان، واکنش دولت را به همراه داشت تا جایی که حسن روحانی، رئیس جمهور دستور تشکیل "ستاد احیای زاینده رود" را صادر کرد و این خبر موجی از امیدواری را در دل مردم اصفهان و کشاورزان ایجاد کرد و بازتاب آن در شبکه های مجازی به خوبی قابل مشاهده بود.

امیدی بی دوام

اگرچه کشاورزان در این سال ها شاهد وعده و وعیدهای بی ثمری از سوی دولتمردان بودند، اما امیدی که با انتشار این خبر در میان مردم اصفهان ایجاد شده بود به یکباره با سخنان معاون اول رئیس‌جمهور یکباره رنگ باخت. اسحاق جهانگیری در دیدار با نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را در دستور کار دولت ندانست و گفت "این دستور رئیس‌جمهور در حد پاراف است و جنبه‌ اجرایی ندارد"!

انتشار این خبر و بازتاب آن، کافی بود تا کشاورزانی که ماه ها و سال ها در انتظار اقدام اثربخش توسط دولت در جهت احیای زاینده رود بودند، بی طاقت شوند و این سخنان را توهین آمیز قلمداد کرده و برای رساندن صدای اعتراض خود به گوش مسئولان، چهارشنبه هفته گذشته دوباره دست به حرکتی اعتراض آمیز زدند.

در این تجمع جمعی از کشاورزان و باغداران مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان و شهرستان های نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه در کنار بستر زاینده رود خشک حضور داشتند و مطالبات اصلی آنها در این حرکت اجرای عدالت و قانون و مصوبات شورای عالی آب، اعلام دقیق زمان بازگشایی زاینده رود، حذف موانعی در بالادست که موجب جلوگیری از ورود آب به سد زاینده رود می شود و جلوگیری از هرگونه بازگذاری، برداشت و انتقال از زاینده رود بود.

همزمان با این اعتراضات حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در صحن علنی مجلس، تاکید کرد: حقآبه، نه مربوط به جمهوری اسلامی است، نه مربوط به رژیم ستمشاهی و نه قاجار! از زمان صفویه بوده و میزان آن نیز مشخص است. 300 میلیون متر مکعب از تونل کوهرنگ و 850 از آورد طبیعی رودخانه.

وی کشاورزان و باغداران اصفهان را در اجرای قانون محق دانست و گفت: از وزیر نیرو، رئیس مجلس و همه نمایندگان دعوت می کنم به اصفهان بیایند و زلزله خاموش اصفهان را ببینید.

همچنین احمد سالک دیگر نماینده مردم اصفهان در واکنش به این اتفاقات اعلام کرد: اگر آبی نیست این موضوع باید برای چهارمحال بختیاری، یزد و اصفهان یکسان باشد و اگر آب است باید عادلانه توزیع شود. در غیر این صورت گویی دولت اراده‌ای در این خصوص ندارد.

البته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در جمع کشاورزان معترض، اعلام کرد که خشکی زاینده رود، تنها مسئله و معضل کشاورزان نیست و زاینده رود هویت اصلی اصفهان و خشکی آن معضل کل استان است.

مرادمند، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز به کشاورزان وعده داد که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که از این پس بارگذاری و برداشت جدیدی بر روی زاینده‌رود صورت گیرد.

به نظر می رسد اکنون آنچه اعتراضات کشاورزان اصفهان را به نتایج درخوری می رساند، اراده و همت جدی دولت بر حل معضل تقسیم ناعادلانه و مدیریت صحیح آب است و نباید با وعده هایی که دیگر در توان دولت نیست آتش زیر خاکستر خواسته های کشاورزان کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 16دی 1397 ، کدخبر:97101608381 www.isna.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین