پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
کاهش بیکاری، پوشش درمانی مناسب، بهبود فضای کسب و کار، افزایش سطح زیرکشت، توسعه راه ها و حمل و نقل ریلی و رونق و توسعه بخش های دیگر از جمله دستاوردهایی است که دولت تدبیر و امید، کارنامه خوبی از خود برای مردم نصف جهان برجا گذاشته است.

شعار سال: سال ۱۳۹۵یکهزار و ۴۹۰ پروژه دولتی، عمومی و خصوصی در هفته دولت با اعتبار بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید. در این سال، مجموعه ای از پروژه های متوسط، بزرگ و اَبَرپروژه در ۲۴ شهرستان استان افتتاح شد.

آبان ۱۳۹۵ بود که معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه با سفر به اصفهان، ورزشگاه بزرگ نقش جهان را افتتاح کرد و به حدود سه دهه انتظار مردم و ورزشکاران نصف جهان پایان داد. جهانگیری در این سفر دو روزه، شماری از طرح های اقتصادی و عمرانی و نیز ورزشگاه نقش جهان و گام دوم قطار شهری اصفهان را افتتاح کرد .
ورزشگاه نقش جهان با ظرفیت ۷۵ هزار نفر پس از ورزشگاه آزادی تهران دومین وزرشگاه بزرگ کشور محسوب می شود، ظرفیت ورزشگاه آزادی تهران به ۷۸هزار نفر می رسد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین طرح های تولید ریل ملی در ذوب آهن، ایستگاه ریخته گری ذوب آهن، ماشین ریخته گری شماره پنج فولاد مبارکه اصفهان، سامانه جامع آزمون تایر، ترمز و چرخ انواع هواپیماهای نظامی و غیر نظامی در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، نخستین خط تولید فیلم پلی استر ایران و جدیدترین یخچال فریزر ساید بای ساید در یک مجموعه صنعتی را افتتاح کرد.

مرحله دوم خط قطارشهری اصفهان، حد فاصل میدان شهدا تا چهار راه تختی این شهر نیز از جمله طرح های حائز اهمیت برای شهروندان اصفهانی بود که پس از ورزشگاه نقش جهان توسط جهانگیری افتتاح شد. با افتتاح این طرح، ایستگاه تختی قطار شهری نیز بهره برداری شد.

طرح پیوند ( انتقال باند پهن درون استانی)، ۵۱۵ پروژه مخابراتی و ۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری درون استانی در سال ۱۳۹۵ با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در استان اصفهان افتتاح و به بهره برداری رسید. این طرح ها بااعتباری بالغ بر یکهزار و ۶۰ میلیارد ریال همزمان با پنجمین روز از هفته دولت با حضور وزیر امورخارجه و استاندار اصفهان به بهره برداری رسید.

مخابرات استان اصفهان در طی دو سال ۹۲ تا ۹۴ و در دوره دولت تدبیر و امید سه هزار و ۷۹۱ طرح با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال اجرا کرد. برای اجرای ۵۱۵ طرح مخابراتی که امروز توسط وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از رییس جمهوری و هیات دولت در استان اصفهان افتتاح شد اعتباری بالغ بر ۳۵۶ میلیارد ریال هزینه شده است.این طرح ها در شهرستان هایی نظیر نایین، مبارکه، چادگان و شهرضا ، کاشان ، اصفهان ، نطنز ، تیران و کرون ، فلاورجان، سمیرم، نجف آباد و فریدن اجرایی شده است.

در سال ۱۳۹۵، مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، از رشد ۴۰۰ درصدی شمار گردشگران خارجی این در استان در سه سال گذشته خبر داد. در سال ۱۳۹۲ شمار گردشگران خارجی که به اصفهان سفر کردند ۶۵ هزار نفر بود که این آمار در سال ۹۴ به ۲۴۸ هزار نفر رسید که رشد ۴۰۰ درصدی را نشان می دهد.
به گفته مسوولان، در طول مدت شش ساله دولت تدبیر و امید بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه جدید احداث و بیش از دو هزار کیلومتر جاده بهسازی و روکش نصب شده است.

قطار مسافربری زاهدان- اصفهان شرکت خلیج فارس با پنج واگن چهار تخته درجه یک و ظرفیت ۲۲۰ نفر در سال ۱۳۹۶به مقصد اصفهان حرکت کرد. افتتاح آزاد راه شیراز- اصفهان؛ در هفته دولت سال ۱۳۹۷ که کاهش ۱۳۰ کیلومتری(۹۰ دقیقه) فاصله این محور را به دنبال داشت که خود تحول شگرفی در ترانزیت کالا و مسافر محسوب می شود.

به گفته مسوولان راه اندازی قطار سریع السیر ' اصفهان - قم - تهران'، قطار ' اصفهان - شهرکرد' ، ' اصفهان - بافق ' و ' اصفهان - ازنا ' چهار طرح پیش بینی شده برای اصفهان در بخش حمل و نقل ریلی است.
در سال ۱۳۹۶ قرارداد ۱۳.۶ میلیارد یوانی (Yuan) با چین برای طرح قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران تنظیم شد.
تکمیل طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران یکی از برنامه های مهم ریلی استان اصفهان است که اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شده است. این پروژه ۴۲۲ کیلومتر خط ریلی دارد که حدود ۳۰۰ کیلومتر آن در استان اصفهان است.
قطار سریع السیر اصفهان - تهران آغازگر یک شبکه فناوری مدرن در کشور خواهد بود. همچنین کنار گذر شرق و غرب اصفهان نیز از طرح های مهم بخش حمل و نقل استان اصفهان به شمار می رود که از قطعه اول کنار گذر شرق بهره برداری شد.

قطار شهری را نیز از طرح های مهم حمل و نقل استان اصفهان است که با پیگیری های صورت گرفته در دولت یازدهمدر اصفهان برای حل ۲ مشکل قطار شهری شامل مباحث میراث فرهنگی و تامین واگن، در سال ۱۳۹۶، ۲۰ کیلومتر مسیر شمال تا جنوب قطار شهری کلانشهر اصفهان بهره برداری شد.
طرح قطار شهری اصفهان به بهارستان و فولادشهر و طرح قطار شهری اصفهان - شاهین شهر در همان سال آغاز شد.

سال ۱۳۹۷، مقطع نمود خدمات اقتصادی دولت در نصف جهان

افتتاح ۵۰۷ واحد مسکونی فرهنگیان، راه اندازی خط تولید موتورهای مغناطیس دائم، امضا تفاهم ‌نامه ساخت ۲۰ هزار مسکن در استان و جذب ۹۴ درصدی بودجه عمرانی اصفهان از مهمترین تحولات و رویدادهای اقتصادی استان اصفهان در سال ۹۷ است.
خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم شهریور همین سال با حضور جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار اصفهان در شاهین شهر راه اندازی شد.
این خط تولید مکانیزه که در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی ایجاد شد مشتمل بر سه محصول موتور مغناطیس دائم موتورسیکلت، موتور مغناطیسی دائم دوچرخه برقی و موتور مغناطیس دائم کولرهای آبی است و در صورت توسعه کامل این خط تولید، یکهزار و ۶۰۰ شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.

در سال ۱۳۹۷، ۶۰ پروژه راهداری در این استان با هزینه بالغ بر یکهزار میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری رسید.
این پروژه ها در بخش راهداری، حمل ونقل، مجتمع های خدماتی رفاهی و سامانه های حمل ونقل هوشمند اجرا شد. در نیمه نخست سال ۹۷ افزون بر یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار کالا از این استان به مقصد ۹۵ کشور جهان صادر شد که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزن ۲۸ درصد و از حیث ارزش ۴۸ درصد افزایش یافته است.
نخستین خط تولید و شماره‌گذاری انبوه موتورسیکلت‌های برقی در استان اصفهان، مهرماه سال ۱۳۹۷در شهرک رازی شهرضا به بهره برداری رسید.ظرفیت این خط، تولید یکصد هزار دستگاه موتورسیکلت در سال است.
نزدیک به ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک های عامل در راستای توسعه و اشتغال پایدار روستاهای استان اصفهان از ابتدای سال ۹۷ پرداخت شد. بر اساس تبصره ۱۹ بودجه سال ۹۷ و بند الف ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه، ۳۵۵ طرح عمرانی با ارزش حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان از سوی دولت آماده واگذاری به مردم و سرمایه گذاران است.

بهره برداری از کارخانه های تولید و مونتاژ مهمات کالیبر متوسط در صنایع دفاعی اصفهان با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، از دیگر خدمات بود.
انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و وین ، ورود سومین قطار گردشگری کشور به شهر زواره از توابع شهرستان اردستان ، ورود بیست و چهارمین قطار گردشگری بین المللی عقاب طلایی عنوان 'تور گردشگری قلب ایران' به ایستگاه راه آهن اصفهان،انعقاد تفاهم نامه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه های اصفهان و نُرماندی فرانسه، افتتاح اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی بین ایران و کره جنوبی در دانشگاه اصفهان ، انعقاد تفاهمنامه کنسرسیوم(انجمن) فعالیت های بین المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان، گشایش دهمین نمایشگاه بین ‌المللی گردشگری با حضور سفیران هشت کشور، راه اندازی خط تولید یارن پلی استر پلی اکریل اصفهان با ظرفیت تولید ۱۴ هزار تُن محصول پس از پنج سال توقف و تحویل نخستین محموله ریل ملی تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان به راه آهن جمهوری اسلامی نیز از دیگر دستاوردهای دولت در سال ۱۳۹۷ برای اصفهان است.

خدمات دولت در بخش ورزش اصفهان

در سال ۱۳۹۷، افتتاح و بهره ‌برداری از نه طرح ورزشی با اعتباری بالغ بر شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و با سرمایه گذاری حدود ۳ میلیارد تومانی بخش خصوصی در هفته دولت به بهره برداری رسید.این طرح های ورزشی ۱۱ هزار متر مربع به فضای ورزشی در استان اصفهان افزود.
آکادمی بسکتبال اصفهان به مساحت یک هزار و ۸۳ متر مربع، ۲ زمین چمن مصنوعی در آذرخواران(واقع در بخش جرقویه سفلی در ۶۵ کیلومتری شرق اصفهان) و سهران( واقع در بخش بن رود در ۵۰ کیلومتری شرق اصفهان) و نطنز، ۲سالن ورزشی در حبیب آباد و محسن آباد( واقع در شهرستان برخوار و میمه در ۱۵ کیلومتری اصفهان) و زمین چمن مصنوعی نطنز دیگر طرح‌هایی است که با اعتبارات دولتی احداث شده و به بهره برداری رسید.

۱۶۴طرح نیمه تمام ورزشی استان اصفهان به گفته مسوولان تا سال ۱۴۰۰ و در دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح خواهد شد. اعتبار لازم برای تکمیل این طرحها نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
بر این اساس در سال ۱۳۹۲ حدود ۳۲۸ طرح ورزشی ناتمام در استان اصفهان وجود داشت اما این آمار در حال حاضر به نصف کاهش یافته است.

توسعه علمی اصفهان،پرشتاب و جهانی

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با حدود ۲۸۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است و به عنوان یکی از قطب های دانشگاهی و علمی و فناوری کشور نقش مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه ها دارد.

در یک سال گذشته به دنبال افزایش تعاملات بین المللی و همچنین ارتقای کیفی فعالیت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها، رتبه های بین المللی دانشگاه های برتر استان ارتقا یافت.دانشگاه هایی مانند اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و کاشان در یک سال گذشته در رتبه بندی های معتبر بین المللی حضور داشتند و نام آنها در فهرست دانشگاه های برتر به چشم می خورد.

در تازه‌ترین اعلام رتبه بندی لایدن ۲۰۱۹، از میان ۹۶۳ دانشگاه برتر جهان نام ۲۶ دانشگاه از کشورمان می‌درخشد. دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ششم، دانشگاه اصفهان رتبه ۱۵، کاشان جایگاه ۱۸ و علوم پزشکی اصفهان رتبه ۲۱ را در میان دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه بندی کسب کردند.این رتبه بندی توسط مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند اجرا می‌شود و یک سنجش دقیق با هدف ارزیابی تاثیرعلمی موسسه‌ها و مشارکت آن‌ها در همکاری‌های علمی بر پایه مجموعه‌ای از شاخص‌های متناسب علم سنجی است.همچنین در رتبه بندی موضوعی ۲۰۱۹ نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای، ۳۲ دانشگاه ایرانی در حوزه های مختلف حضور پر رنگی داشتند که دانشگاه های اصفهان نیز در میان آنها به چشم می خورند.

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از ۳۲ دانشگاه ایرانی حاضر در این فهرست، در ۱۲ رشته، در رده بندی جهانی این رتبه بندی قرار گرفت. دانشگاه های کاشان و اصفهان در پنج رشته در این رده بندی قرار گرفتند.دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۵۰ دانشگاه خارجی و دانشگاه اصفهان در مسیر بین المللی شدن با حدود ۱۲۰ مرکز علمی از ۷۰ کشور جهان، تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد.دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان نهاد ملی هماهنگ کننده ارتباطات علمی ایران با کشور سوییس، دانشگاه اصفهان با کره جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کشور آلمان معرفی شدند.

برقراری ارتباط و همکاری با دانشگاه های برتر در کشورهای مختلف از جمله چین، فرانسه، آلمان، سوییس، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا از مهمترین دستاوردهای دانشگاه های استان اصفهان در بخش روابط بین الملل در یک سال اخیر بود.

آبان سال گذشته نیز اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی بین ایران و کره جنوبی در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.همچنین اسفند ۱۳۹۷ تفاهم نامه ایجاد کنسرسیوم همکاری­ های علمی بین­ المللی مشترک میان رؤسای دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به امضاء رسید.

اصفهان با دارا بودن تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور، به عنوان خطه ای پیشرو در عرصه اقتصاد دانش بنیان حدود ۱۰ درصد از شرکت های دانش بنیان ایران را در خود جای داده است.

اکنون حدود ۵۲۰ شرکت دانش بنیان در این شهرک مستقراست که در حوزه های مختلف فناوری از جمله سازه، خدمات مدیریت شهری، مواد و متالورژی، ساخت و تولید، اتوماسیون، اطلاعات و ارتباطات، شیمی، بیوتکنولوژی، انرژی، محیط زیست و مهندسی پزشکی فعالیت می کنند،در کشور بیش از چهار هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و جود دارد.

در یک سال اخیر حدود ۱۷۰ محصول فناورانه و دانش فنی توسط شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امسال تجاری سازی شد.

ادامه خدمات دولت در بخش بهداشت ودرمانی

اجرا و تکمیل طرح پزشک خانواده در همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در استان از تحولات مهم عرصه سلامت استان اصفهان است که پس از تصدی دولت و تدبیر و امید تحقق یافت.بهره مندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت و ساماندهی نظام ارجاع از مهمترین اهداف این برنامه است.
پیش از این بدلیل مشکلات در تامین منابع مالی در بسیاری از روستاها، پزشک حضور نداشت و خدمات پزشکی توسط بهورز ارائه می شد.
حقوق های پزشکان مقیم در این مناطق پیش از این حدود ۱۰ میلیون ریال بود اما پس از دولت تدبیر و امید بسته به موقعیت جغرافیایی مکان حقوق پرداختی آنها بین ۴۰ تا ۹۰ میلیون ریال افزایش یافت.
همچنین همه روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها از خدمات مامایی بعنوان دستیار پزشک و در زمینه های مراقبت مادر و کودک حین بارداری و پس از زایمان برخوردار شدند و برای همه ساکنان این مناطق پرونده سلامت تشکیل شد.
پس از دولت تدبیر و امید طرح پزشک خانواده در حاشیه شهرهای اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، نجف آباد نیز اجرا شد که حدود ۲۵۰ هزار نفر را در اصفهان و ۵۰ هزار نفر را در سایر شهرهای مذکور زیر پوشش خود قرار داده است.
احداث، تجهیز و نوسازی مراکز بهداشتی و درمانی استان یکی دیگر از شاخصه عملکردی فعالیت دولت تدبیر و امید در بخش سلامت استان است که می توان به ساخت و راه اندازی بیش از ۱۴ خانه بهداشت و چندین مرکز بهداشتی درمانی در شهرستانهای مختلف اشاره کرد. در این راستا بیمارستانهای مبارکه، فریدن، دهاقان، بادرود ، اردستان و شهرضا تجهیز شده و توسعه یافته است.
اضافه شدن صدها تخت در طرح توسعه بیمارستان سیدالشهدا (ع)، توسعه بیمارستان های کاشانی، نور و علی اصغر (ع) و چمران، تجهیز و تکمیل بیمارستان کلیشاد بعد از ۲۰ سال را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در اصفهان می باشد.

در سال ۱۳۹۷، احداث و بهره برداری از مرکز جامع سلامت اصفهانک و خوراسگان، خانه بهداشت دشتی و پایگاه سلامت قلعه شور در شهرستان اصفهان، آزمایشگاه مرکزی و آموزشگاه بهورزی در فریدن و مرکز جامع سلامت پیربکران در فلاورجان با اعتبار ۹۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال انجام شد.سایر طرح های بهداشتی و درمانی را احداث مرکز جامع سلامت زواره در اردستان، مرکز جامع سلامت مخابرات در شاهین شهر، مرکز جامع سلامت باغشاد در لنجان و مرکز سلامت روستایی و ۲ واحد پانسیون در حجت آباد(سد زاینده رود) در چادگان است.

بیمارستان خمینی شهر نیز که در سال ۱۳۸۷ عملیات احداث آن آغاز شد با هزینه ای افزون بر ۳۵۰ میلیارد ریال با ظرفیت ۱۷۴ تخت در سال ۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت و بیمارستان نجف آباد نیز همانند بیمارستان چادگان، خمینی و شهر در سال ۸۷ عملیات اجرایی آن ها آغاز و در سال ۹۷ مورد بهره برداری قرار گرفت.

بیمارستان ۱۴۰ تختی کلیشاد، بیمارستان ۳۵ تختی چادگان، بیمارستان ۱۷۴ تختی خمینی‌شهر، بیمارستان ۲۲۵ تختی نجف‌آباد و ندامتگاه ۷۵۰ نفره کاشان در دولت تدبیر و امید تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.بیمارستان ۱۴۰ تختی کلیشاد و بیمارستان چادگان که در سال ۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شده بود به ترتیب در ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید و برای این دو پروژه ۲۸۰ میلیارداعتبار هزینه شد.

توسعه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی

در بهمن ۱۳۹۷ نیز از مرحله دوم طرح ( FTTH) اتصال فیبر نوری تا منازل و مشاغل ، نوسازی کل شبکه تلفن همراه اول استان و نسل چهار و ۴.۵ تلفن همراه بهره برداری شد.
خاطرنشان می شود، مرحله اول طرح FTTH شهریورماه همزمان باهفته دولت با حضور وزیر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسیده بود.
در مرحله اول این طرح تنها تعدادی از مناطق شهر اصفهان تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته بود اما با اجرای مرحله دوم این طرح تا پایان بهمن ماه تمام مناطق شهر اصفهان تحت پوشش این فناوری قرار می گیرند.
با بهره برداری از طرح FTTH، برای ایجاد شبکه ارتباط مخابراتی درون شهری از فیبر نوری به جای کابل های مسی استفاده می شود و پهنای باند و سرعت انتقال داده ها افزایش می یابد.
همچنین با بهره برداری از نسل چهار و ۴.۵ تلفن همراه ظرفیت دانلود از هفت به ۷۰ گیگابایت افزایش می یابد.

توسعه تجهیزات هواشناسی اصفهان

به گفته مسوولان ، تجیهزات هواشناسی این استان در دوران دولت تدبیر و امید الکترونیکی و به روز شد.ایستگاه سنجش آلودگی هوا یکی از اقدامات اساسی در حوزه این اداره کل بود که در اصفهان نصب شد.پنج دستگاه اتوماتیک سنجش هوا با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال و راه اندازی سیستم مانیتورنیگ هواشناسی با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال در طی سه سال گذشته انجام شده است.تجهیز و راه اندازی سامانه هشدار سریع برای اطلاع از وضعیت هوا را از دیگر برنامه های این اداره کل در دوران دولت تدبیر و امید بوده است.

رشد تولیدات کشاورزی و گلخانه ای و دامی

مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از افزایش ۸۰۰ هکتاری گلخانه های استان اصفهان در طی ۶ سال فعالیت دولت تدبیر و امید خبرداده اند. به گفته آنان، تا سال ۱۳۹۲ در استان اصفهان بیش از هزار هکتار اراضی گلخانه ای وجود داشت که در این مدت ۶ سال به هزار ۸۰۰ هکتار رسیده است.در این مدت میزان تولید گلخانه ای از ۱۷۸ هزار تن به ۲۵۰ هزار تن رسیده و ۹۰ درصد از تولیدات فلفل گلخانه ای و همچنین شاخه گل های زینتی صادر می شود.

تسهیل شرایط و ارائه تسهیلات بانکی و مشاوره کشاورزی به فعالان این عرصه در افزایش سطح زیر کشت این محصولات رسیده که تا پنج سال آینده سطح زیر کشت به بیش از سه هزار هکتار می رسد.

به گفته مسوولان این بخش، در دولت تدبیر و امید، ۲۸ درصد تولید محصولات باغی، ۲۷ درصد تولیدات دام و طیور، ۸۳ درصد ارزش محصولات صادراتی بخش کشاورزی، ۱۷۲ درصد ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی، ۵۳ درصد اجرای شیوه‌ های نوین آبیاری، ۳۰ درصد اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری، ۲۱ درصد ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، ۴۲ درصد در سطح و تولید محصولات گلخانه‌ای و ۷۱ درصد در اجرای طرح‌ های پژوهشی کشاورزی استان اصفهان رشد حاصل شده است.

همچنین تولید گوشت مرغ با رشد بیش از ۷۰ هزار تنی به ۶۳۰ هزار تُن در سال رسیده و گوشت قرمز نیز با رشد ۱۹ درصدی به بیش از ۲۷۰ هزار تُن و تولید ماهی با از ۱۸ هزار تن سالیانه به ۲۳ هزار تن در سال رسیده است.

خدمات اجتماعی و مردم محور

به گفته مسوولان ، در دولت تدبیر و امید، ۹ خانه جوان در شهرستان های استان اصفهان احداث و تعداد سمن های جوانان در این استان رشد ۴ برابری داشته است.این در حالی است که در گذشته چنین نهادی برای اجتماع جوانان و فعالیت های مشارکتی آن ها وجود نداشت .کتابخانه، محیط ورزشی، دفتر سازمان های مردم نهاد، فضای تفریحی و فرهنگی از بخش های مختلف خانه های جوان است.

تا پیش از سال ۱۳۹۲ در استان اصفهان بیش از ۵۰ سازمان مردم نهاد جوانان وجود داشت، اما در حال حاضر به گفته مسوولان، بیش از ۲۰۰ سمن در این استان تشکیل شده که زمینه مشارکت بیش از ۲ هزار جوان را فراهم کرده است.

تسریع در تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان دستاوردماندگار دولت

پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به 'گلاب ۲' است و به عنوان طرح توسعه آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان به طول ۲۷ کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده رود را به تصفیه خانه انتقال می‌دهد و تکمیل آن در مجموع حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال هزینه در بردارد.

کاهش شدید منابع آبی از یک سو و گره خوردن سرنوشت تأمین آب آشامیدنی افزون بر پنج میلیون نفر مردم استان اصفهان به تنها یک سامانه آبرسانی (تصفیه خانه بابا شیخعلی) از سوی دیگر، تسریع در اجرا و تکمیل عملیات و راه اندازی سامانه دوم آبرسانی این خطه را بیش از گذشته حیاتی می‌کند.

عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد اما پیشرفت فیزیکی کنونی طرح کمتر از ۲۰ درصد است.
عملیات ساخت تونل سوم کوهرنگ مراحل خود را طی می‌کند اما عملیات اجرایی سد مخزنی این تونل در چند سال اخیر به مسوولان امر به دلیل مشکلاتی از جمله منابع مالی متوقف مانده بود.

پیگیری تشکیل ستاد احیای زاینده رود

رئیس جمهوری آذرماه سال ۹۷ خواهان طرح تشکیل ستاد احیای زاینده رود در هیأت دولت شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پی نامه ارسالی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به ایشان مبنی بر تشکیل ستاد احیای زاینده رود، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت را مسؤول بررسی این موضوع کرد.
دکتر روحانی که در سفر سال ۹۳ خود به اصفهان وعده به جریان انداختن زاینده رود را داده بود، در دستور خود به معاون اول به اهمیت احیای این رودخانه برای زندگی مردم، وضعیت کشاورزی، صنعت و گردشگری تاکید کرد.

در کنار طرح‌های بلند مدت احیای زاینده رود، فعالیت‌هایی نیز در استان اصفهان برای مقابله با بحران آبی در کوتاه مدت انجام شده که در می‌توان به جلوگیری از استفاده غیر قانونی از منابع آبی و نصب کنتور برای چاه‌های مجاز، تعمیر و بهسازی تأسیسات سد زاینده رود به عنوان مهمترین موارد اشاره کرد.

دستاوردهای دولت در بخشمنابع طبیعی اصفهان

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (چهار درصد) ، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.

هر ساله در حدود ۲ هزار هکتار از عرصه های مرتعی این استان عملیات کشت به وسیله بذر انجام و در یکهزار هکتار از مناطق جنگلی عملیات احیا اجرا می شود.

همچنین در موضوع جنگل ها و کاهش وابستگی ساکنان این مناطق به چوب درختان،طی سه سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی بین روستاییان پشتکوه اول و دوم فریدونشهر واقع در غرب منطقه توزیع شد و علاوه بر برخورداری مردم محروم این مناطق از انرژی پاک و رایگان خورشیدی میزان وابستگی آنها به سوخت های هیزمی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

طی سال جاری ۱۹ حوضه آبخیز در ۱۴ شهرستان استان با هدف پیشگیری از هرگونه جعل اسناد تا پایان سال حدنگاری می شود، حدنگاری مورد اشارهبا اعتباری معادل ۲۷ میلیارد ریال انجام می شود تا مجموع حدنگاری درعرصه های منابع طبیعی اصفهان به ۵۵۳هزار هکتار از اراضی ملی و معادل یک سوم وسعت کل این زمین‌هابرسد.

طرح بیابان زدایی استان از سال ۹۴ به مساحت ۱۰ هزار هکتار در منطقه سگزی واقع در شرق اصفهان در حال اجراست واین طرح تاکنون در حدود پنج هزار هکتار از بیابانهای این منطقه با گونه های مختلف گیاهی از جمله تاغ اجرایی شده است.

بهره مندی بخش ورزش از تدبیر دولت

شکسته شدن طلسم و افتتاح ورزشگاه نقش جهان پس از سالها انتظار، کسب نخستین مدال ورزشکاران اصفهانی در المپیک،در کنار آن ۱۶۴ طرح نیمه تمام ورزشی استان اصفهان تا سال ۱۴۰۰ و در همین دولت تکمیل و افتتاح خواهد شد.
در سال ۹۲ حدود ۳۲۸ طرح ورزشی ناتمام در استان اصفهان وجود داشت اما این آمار هم اکنون به نصف کاهش یافته است.

در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ باشگاه ثبت شده در استان اصفهان مشغول به فعالیت بودند، اما در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار ورزشکار سازمان یافته دراصفهان فعالیت می کنندو افزون بر یکهزار و ۳۵۰ باشگاه ورزشی در این استانوجود دارد.

کسب مدال طلای المپیک از سوی وزنه بردار با اخلاق اصفهانی سهراب مرادی، درخشش ورزشکاران اصفهانی در پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، قهرمانی تیم های مختلف باشگاهی در رشته های گوناگون از موفقیت های ورزشی اصفهان در سال های اخیر به شمار می رود.

نهضت مدرسه سازی و عدالت آموزشی دیگر دستاوردهای دولت در اصفهان

قدام ها و فعالیت های دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش در مدت ۲ سال از فعالیت دولت دوازدهم در امر مدرسه سازی با هدف برقراری عدالت آموزشی در اصفهان بسیار چشمگیر بوده است.

در این مدت بالغ بر یکصد طرح در قالب فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در استان اصفهان به بهره برداری رسیده است که علاوه بر آن ۶۶ طرح نیز با هزینه ای حدود ۷۲ میلیارد تومان در ابتدای سال تحصیلی جدید در اصفهان به بهره برداری می رسد.

در این راستا به واسطه حضور و خدمات خیرین مدرسه ساز که در مدت فعالیت ۲ دولت اخیر در استان اصفهان بسیار چشمگیر و باعث افتخار بوده توسعه امکانات آموزشی و تجهیزات رفاهی معلمان و کارکنان آموزش و پرورش استان بسیار تاثیرگذار بوده است.
افزایش تعداد پژوهش سراها، رشد سوادآموزی و هوشمند سازی مدارس از دستاوردهای مهم دولت دوازدهم در اصفهان به شمار می آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 30 مرداد 98، کد مطلب: 83444795: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین