پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
هر سال که به‌فصل گرما نزدیک می‌شویم کشاورزان اصفهانی به‌دلیل بی‌آبی دست به تجمع می‌زنند و در وضعیتی که زمین‌هایشان را رها کرده‌اند از مسوولان می‌خواهند تا مشکلات پیش آمده را بر طرف کنند، ولی در طول این سال‌ها همچنان زاینده‌رود بی‌آب مانده است و مسوولان هم راهی برای بهبود وضعیت باز نمی‌کنند. این کشاورزان معتقدند که آب زاینده رود که شریان اصلی آب رسانی منطقه محسوب می‌شود به استان‌های دیگر داده می‌شود و با حفر چاه‌های مجاز و ... مجاز که نظارتی بر روی آن‌ها نیست آن‌ها را بیکار کرده‌اند.
شعار سال: از سوی دیگر باتوجه به صنعتی بودن استان اصفهان و مهاجرپذیر بودن این استان مصرف آب در واحد‌های صنعتی از دیگر دلایل وضعیت کنونی است. باتوجه به وخامت اوضاع برخی معتقدند که به‌زودی آب آشامیدنی هم در این استان یافت نخواهد شد و بحران بی‌آبی که مورد اعتراض کشاورزان است به دیگر شهروندان هم خواهد رسید. در این خصوص با رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
بی تدبیری مسوولان دولت و وزارت نیرو
 
پورمحمد شریعتی‌نیا، رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان در مورد بحران آب در اصفهان که هر ساله باعث اعتراض کشاورزان این استان می‌شود به خبرنگار ما می‌گوید: «از یک سو کاهش بارندگی و از سوی دیگر بی تدبیری مسوولان دولت و وزارت نیرو باعث شده است که زاینده‌رود که تنها رودخانه پر آب استان محسوب می‌شود همچنان خشک باشد. در واقع اعتراض کشاورزان به حق است، زیرا آن‌ها در این شرایط اقتصادی منبعی برای کسب درآمد ندارند و اگر وضع به همین صورت پیش برود به زودی شاهد بی‌آبی کامل استان خواهیم بود.»

مشکل بحران آب استان اصفهان

او با اشاره به راه‌حل‌هایی که می‌تواند مشکل بحران آب استان اصفهان برطرف کند، ادامه داد: «همواره راه‌حل‌هایی برای حل بحران بی‌آبی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ‌کدام عملی نشده است. مانند انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان و یا جلوگیری از حفر چاه‎های مجاز و غیر مجاز که یکی از موضوعات بی آبی به همین مسایل باز می‌گردد. موضوع دیگری که منشع بی‌آبی اصفهان محسوب می‌شود مربوط به سرشاخه آب اصفهان است که از چهارمحال و بختیاری می‌آید که حالا با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده است همچنین با کاهش ورود آب از سد دِز و کارون کم آبی تشدید شده است. همه این مسائل دست به دست هم داده است که بحران کم آبی به این درجه برسد.»

شریعتی‌نیا با تاکید بر بی‌توجهی مسوولان به کم آبی در استان اصفهان اضافه می‌کند: «باتوجه به وضعیت کنونی و اینکه همه مسوولان تنها در خصوص حل بحران بی‌آبی در اصفهان شعار می‌دهند به‌نظر می‌رسد که عزمی برای حل بحران آب اصفهان وجود ندارد و هر روز با گرم‌تر شدن هوا باید منتظر اتفاقات ناگوار باشیم. رسانه‌ها تنها به بی‌آبی حوزه کشاورزی اشاره می‌کنند، ولی نباید نادیده گرفت که این کم آبی به زودی گریبان شهروندان را هم خواهد گرفت. آنچه از شرایط می‌توان فهمید این است که به زودی با بحران کم آبی در حوزه آب آشامیدنی هم روبه‌رو خواهیم بود.»

بی‌توجهی مسوولان به‌وضعیت کنونی

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان در پایان با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان به‌وضعیت کنونی اصفهان می‌گوید: «طبق طومار شیخ بهایی حق آبه کشاورزان اصفهانی باید داده شود و بی‎توجهی آن‌ها باعث به وجود آمدن بحران‌هایی می‌شود که شاید یک سال دیگر برای بهبود وضعیت دیر باشد. توجه داشته باشید که کشاورزی در این استان از مرز نابودی گذشته است و همین موضوع باعث می‌شود که کشاورزان را در فصل کاشت معترض ببینیم. نمی‌توان تنها به حوزه صنعتی این استان توجه کرد و حوزه کشاورزی را رها کرد. آسیب‌هایی که واحد‌های صنعتی به اصفهان می‌رسانند. باید به این استان باتوجه به واحد‌های صنعتی و تعداد زیاد کارگرانی که در آن کار می‌کنند نگاه ملی بشود نه اینکه در بین مشکلات رها شود.»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰، faraz.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
بیچاره ها کاری دیگر نمی توانند بکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین