پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
صدرا محقق در یاداشتی انتقادی در مقابل صحبت یکی از نمایندگان مجلس (حسین میرزایی نماینده اصفهان) که گفته بود «به نظر می‌رسد راه حل کوتاه مدت رفع معضل آب زاینده رود توسل به معصومین به ویژه امام موسی بن جعفر (ع) و نماز باران است و لازم است بزرگان این شهر مانند آیت الله مهدوی مانند سال‌های پیش نماز باران بخوانند»، می‌گوید که‌ای کاش مسوولان کشور برای حل مشکلات حوزه محیط زیست و منابع آب کشور از همین الان همه کار‌های شان را متوقف کنند و به همان نماز باران اکتفا کنند. ‍ سوال اینجاست که حق با صدرا محقق است یا حسین میرزایی نماینده اصفهان؟

شعار سال:  صدرا محقق می گوید ،ای کاش مسوولان کشور برای حل مشکلات حوزه محیط زیست و منابع آب کشور از همین الان همه کارهای شان را متوقف کنند و به همان نماز باران اکتفا کنند.‍

حسین میرزایی نماینده اصفهان در مجلس امروز در بخشی از یک مصاحبه درباره مساله آب در اصفهان گفته است:

«به نظر می رسد راه حل کوتاه مدت رفع معضل آب زاینده رود توسل به معصومین به ویژه امام موسی بن جعفر (ع) و نماز باران است و لازم است بزرگان این شهر مانند آیت الله مهدوی مانند سال های پیش نماز باران بخوانند»
به نظرم باید با جدیت از این پیشنهاد دفاع و حمایت کرد! چون طرح های دیگری که تعدادی از مسوولان و حتی خود آقای میرزایی برای حل این مشکل به دنبال اجرا کردن شان هستند - مثل پروژه های انتقال آب از نقاط دیگر و یا انتقال آب از خلیج فارس! - برای محیط زیست و طبیعت کشور بی نهایت خطرناک ویرانگر هستند و به غیر از هزینه های زیست محیطی فراوان شان، هزاران میلیارد تومان از بودجه های مملکت را هم قرار است هدر بدهند.

اما حداقل توسل و نماز باران هزینه و تبعات زیست محیطی ندارد!

این بخش دیگر از صحبت های همین نماینده را بخوانید:

«انتقال آب بین حوضه ای از جمله راهکارهای بلند مدت است که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از ذخایر زیرزمینی نیز با توجه به برداشت های بی رویه در طی سال های گذشته این راهکار نیز طولانی مدت است همچنین انتقال آب از دریا نیز با توجه به مسائل اقتصادی و امنیتی در آینده نزدیک رخ نمی دهد.»

هر سه طرح و پیشنهادی که در ادامه برای حل مشکل آب اصفهان به عنوان راهکارهای بلند مدت و در دست اجرا پیشنهاد می دهد مخرب بودن شان برای محیط زیست کشور سال هاست ثابت شده. طرح های انتقال آب بین حوضه ای مساوی با نابودی مناطق دیگر کشور است که همین الان هم بحران های شان سر باز کرده است.
 
برای فهم میزان خطر برداشت آب از ذخایر زیرزمینی هم فقط کافی است این آمار رسمی را بخوانید: «از ۶۰۹ دشت کشور، حدود ۵۰۰ دشت دارای آب های شیرین هستند که همه آنها با پدیده فرونشست مواجهند» فرونشست زمین یعنی اولین مرحله آغاز فرآیند تبدیل یک سرزمین به کویر خشک و همیشه بی حاصل. و نگران کننده تر اینکه وضعیت خود استان اصفهان از این لحاظ تقریبا از همه جای کشور خراب تر است.
ای کاش مسوولان کشور برای حل مشکلات حوزه محیط زیست و منابع آب کشور از همین الان همه کارهای شان را متوقف کنند و به همان نماز باران اکتفا کنند.

حال سوال اینجاست که حق با صدرا محقق است یا حسین میرزایی نماینده اصفهان ؟

در پاسخ باید گفت که هر دو این عزیزان بنوعی درست گفته و بنوعی ناقص گویی کرده اند. به کنترل در آوردن هستی در موضوعات مختلف در نوعی دیدگاه تاسیسی تابع سه حلقه آغازگری از درون (رسیدن به نوعی بی تفاوتی انتقادی در مقابل ناکامی ها و راهبردی دوگانه از حمله و دفاع همزمان)، توسعه و تقویت عقل مجبور( مدیریت و سیاست ورزی در حوزه ها و امورات مختلف مبتنی بر قواعد حیات مادی) و در نهایت مداخله گری معنوی در هستی ( مبتنی بر توصیه های دینی که هسته اصلی همه آنها را طلب و امید تشکیل می دهد) است.

تاکید صدرا محقق بر حلقه عقل مجبور قرار دارد و تاکید نماینده اصفهان بر حلقه مداخله گری معنوی در هستی. هر دو عزیز بزرگوار هم حلقه آغازگری از درون یا رسیدن به انسان صاحب صلاحیت که توان اراده ورزی مستمر برای حل مشکل را دارد ، از یاد برده اند.

در چنین مباحثی ، نه باید فریفته کلیت ایده نماینده اصفهان شده و همچنین نباید دست به انکار ایشان زد و نه باید صدرا محقق را محکوم به مادی گرایی بابرچسب الحاد نمود.


پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین