پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد شهرداری تهران بدون توجه به برنامه ٥ ساله دوم در مسیر خود حرکت کرده و ریل گذاری برنامه تاثیر زیادی نداشته است.

شعار سال: علیرضا دبیر در دویست و شصت و یکمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خصوص روند اجرای برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران اظهار داشت: کلیات برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در بخش ماموریت حمل و نقل و ترافیک مشتمل بر ۷ بخش و ۱۸ماده، ماموریت خدمات شهری مشتمل بر ۴ بخش و ۳۲ماده، ماموریت ایمنی و مدیریت بحران مشتمل بر ۳ بخش و ۳۳ماده، ماموریت شهرسازی و معماری مشتمل بر ۵ بخش و ۱۰ ماده، ماموریت اجتماعی و فرهنگی مشتمل بر ۳ بخش و ۲۰ ماده، ماموریت مدیریت و هوشمندسازی مشتمل بر ۷ بخش و ۳۵ ماده، احکام منایع مالی مشتمل بر ۱۳ماده و احکام نظارتی مشتمل بر ۳ ماده بوده است.

وی گفت: یک واقعیت را باید قبول کنیم که هم شورا هم شهرداری تهران پیگیر برنامه پنج ساله نیسند. برنامه پنج ساله حتما ایراد دارد و هدف از پایش برنامه این بوده که ایرادات را بگیرد اما این مهم رخ نداده است.

دبیر گفت: در مصوبات اولین جلسه شورای راهبری پایش برنامه مورخ ۱۳۹۴/۳/۴ قرار شد با توجه به نبود هیچ ضمانت اجرایی مشخص در قبال اجرایی نشدن برنامه و نبود جایگاه مناسب معاونت برنامه ریزی و دبیرخانه پایش برنامه در شهرداری، جلسه بعدی شورای راهبری پایش با حضور شهردار و معاونان برگزار شود. که این جلسه هرگز برگزار نشد و انگار اهمیت برنامه پنج ساله برای خود شهردار هم جا نیافتاده است.

وی همچنین ادامه داد: بررسی تطبیقی مصارف برنامه یا مصارف پیشنهادی در بودجه ۹۵ در عدم اعمال جهت گیری برنامه بودجه سنواتی در حوزه مدیریت اجتماعی و فرهنگی ۳۶ درصد انحراف، حوزه مدیریت و حمل و نقل ترافیک ۲۸ درصد انحراف، حوزه مدیریت خدمات شهری ۲۳ درصد انحراف، حوزه ماموریتی ایمنی و مدیریت بحران، حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری۳۰ درصد انحراف، حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی ۱۵ درصد انحراف داشته است.

وی با اشاره به اینكه این نتایج نشان‌دهنده انحراف از بودجه در تمام حوزه هاست، تصریح كرد: جز حوزه مدیریت هوشمندسازی و ایمنی که دلایلش را بررسی کردیم در تمام حوزه ها انحراف از بودجه داشتیم. البته در این حوزه هم مشكلاتی درخصوص پرداخت حقوق ها وجود داشته که نمی توانستند پرداخت نکنند بنابراین حقوق كاركنان در حوزه مدیریت بحران از بودجه های عمرانی پرداخت می‌شد.

دبیر اضافه کرد: علارغم کاهش بودجه نسبت به پیش بینی برنامه، ۱۵ درصد رشد نسبت به برنامه در بخش هزینه‌ای ماموریت مدیریت و هوشمندسازی مشاهده می شود که مخالف اهداف کمی برنامه برای افزایش نسبت سرمایه ای به هزینه ای است و کاهش تعداد و هزینه نیروی انسانی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص گزارش‌های ارائه شده توسط شهرداری تهران گفت: اولین گزارش شهرداری برای سال اول همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۴به شورا ارائه شد که بعلت نقص در کیفیت گزارش و عدم ارائه گزارش عملکرد مورد بررسی قرار نگرفت.دومین گزارش دبیرخانه پایش شهرداری تا سال دوم همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۵به شورا ارائه شد و کمیته پایش شورا نیز مطابق تقسیم بندی نظام نامه پایش شورا از کمیسیون ها درخواست نمود که ارزیابی خود را قبل از تصویب بودجه ارائه کند. تاکنون فقط کمیته عمران کمیسیون حمل و نقل جوابیه مربوط را ارسال نموده‌اند.

دبیر درباره پاسخ کمیته عمران توضیح داد: خلاصه نتایج بررسی کمیته عمران از۱۴ موردی که بررسی شده است نشان می‌دهد پیشرفت در احکام مرتبط در ۳ مورد خیلی ضعیف، ۷ مورد ضعیف و ۴ مورد مطابق برنامه بوده است.

دبیر گفت: ارزیابی کمیسیون برنامه و بودجه از ۸۰ مورد بررسی شده نشان می‌دهد ۱۵ مورد مطابق برنامه،۲۳ مورد بسیار ضعیف و ۱۱ مورد هم اصلا گزارشی ارائه نشده است.

دبیر در خصوص عمده مسائل و چالش هایی که سبب تاخیر در اجرای برنامه‌ها شده اظهار داشت: عدم توجه به اولویت ها و جهت گیری راهبردی برنامه در اجرای بودجه سنواتی نشان می دهد شهرداری در حقیقت بدون این برنامه مسیر خود را طی کرده و ریل گذاری برنامه تاثیر زیادی نداشته است.

وی افزود: نبود نظام آماری قابل اعتماد، عدم تکمیل اهداف کمی برای شاخص های اهداف عملیاتی برنامه برای حوزه های فرهنگی و اجتماعی و عدم تدوین آیین نامه های اجرایی برنامه تاکنون از دیگر مشكلات شناسایی شده است.

وی خاطرنشان كرد: واقعا اگر می خواهیم طبق برنامه حركت كنیم و این مشکلات در بودجه و برنامه ریزی ها پیش نیاید باید معاونت به سازمان تبدیل شود و زیر نظر شهردار نباشد که معاونت ها کار کنند و معاونت برنامه ریزی بعد از اجرا بیاید کار را جمع کند

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395، کد مطلب: 3666567:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین