پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۸۱۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
در این گزارش در جریان یک اختلاس ۳۵ میلیارد دلاری قرار می‌گیرید که بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران نام گرفته است.روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی میزان دارایی‌های خارج شده توسط دیكتاتورهای فراری از كشورهای مختلف را بررسی كرده است. در این گزارش با بررسی دارایی‌های دیکتاتور‌های مخلوع سراسر جهان، آمده که محمدرضا شاه پهلوی ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده که ۲۰ میلیارد دلار آن از سوی دولت آمریکا مسدود شده است. به نظر می‌رسد این رقم متعلق به خروج مستقیم دارایی به شکل ارز از کشور باشد و املاک و سهام خاندان پهلوی در خارج از کشور در آن محاسبه نشده است.

شعار سال: روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی میزان دارایی‌های خارج شده توسط دیكتاتورهای فراری از كشورهای مختلف را بررسی كرده است. در این گزارش با بررسی دارایی‌های دیکتاتور‌های مخلوع سراسر جهان، آمده که محمدرضا شاه پهلوی ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده که ۲۰ میلیارد دلار آن از سوی دولت آمریکا مسدود شده است. به نظر می‌رسد این رقم متعلق به خروج مستقیم دارایی به شکل ارز از کشور باشد و املاک و سهام خاندان پهلوی در خارج از کشور در آن محاسبه نشده است.

بزرگترین دزدی تاریخ ایران توسط محمدرضا شاه

دارایی‌های صدام حسین دیکتاتور عراق، در خارج از این کشور تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده که دولت فرانسه ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این مبلغ را بلوکه کرده است.در این لیست نام افرادی، چون سوهارتو دیکتاتور سابق اندونزی (با رقم ۵۱۰ میلیون دلار دارایی بلوکه شده در اندونزی)، زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس (بدون برآورد رقم دقیق) و دیکتاتور‌های سابق ساحل عاج، کنگو، کنیا و... نیز به چشم می‌خورد.

بزرگترین دزدی تاریخ ایران توسط محمدرضا شاه

همچنین روزنامه‌ی «نیویورک‌تایمز» در تاریخ دهم ژانویه‌ی ۱۹۷۹، با استناد به گفته‌ی منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین دو تا چهار میلیارد دلار تنها در طول این دو سال آخر (۱۳۵۶ و ۱۳۵۷) از سوی خانواده‌ی سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است.

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی نیز نوشته است: «دادستان تهران در زمان شریف امامی، فهرست دقیقی از افرادی که پول‌هایی را که به‌ شکل ارز خارج کرده بودند، استخراج کرد. در میان این فهرست، شخص اعلی‌حضرت تا آن زمان ۳۱ میلیارد دلار از کشور خارج کرده بود.»

اگر در یک محاسبه ساده ۳۵ میلیارد دلار رقم دزدی اولیه را با قیمت دلار امروزی محاسبه کنیم، مبلغ هنگفتی می‌شود که با محاسبه ۴۰ سال تورم آمریکا و سود‌های حاصل از آن سر به فلک می‌کشد.

دزدی‌ها و خسارت دیگری نیز توسط خاندان پهلوی به ملت مسلمان ایران وارد شده است. از این دست می‌توان به سرقت ۳۸۴ عدد چمدان پر از جواهر و الماس‌ اشاره کرد. محمدرضا پهلوی ۲۶ دی ۵۷ از کشور گریخت؛ دستور پر کردن و بستن چمدان‌ها و صندوق‌ها برای خروج از کشور در روز ۲۳ دی‌ماه ۱۳۵۷ با تأیید شاه و به دستور فرح صادر شد. فرح دستور داد ۳۸۴ عدد چمدان و صندوق بسته شود؛ تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید، با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم و از نظر قیمت غیرقابل تخمین جزو این موارد بود.

بزرگترین دزد تاریخ ایران کیست؟


- تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس


بزرگترین دزد تاریخ ایران کیست؟

همچنین تعدادی از جواهرات دیگر و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی هستند. جشن ۸۰۰ میلیون دلاری تخت جمشید و جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی (برابر با ۲۰ تا ۲۴ مهر ۱۳۵۰) جزو ولخرجی‌های محمدرضا از جیب مردم بود. منصور رفیع‌زاده آخرین رئیس شعبه ساواک در آمریکا در صفحه ۲۳۷ کتاب خاطرات خود پیرامون این جشن‌ها می‌نویسد: «طبق یک برآورد تقریبی، توسط شاه ۸۰۰ میلیون دلار در این جشن هزینه شد.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 20 دی 97، کدخبر: 6791589، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین