پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۹
شبکه های اجتماعی همچون آینه ای، کنشگری سیاسی و عملکرد سیاست ورزان را در معرض دید عموم گذاشته است؛ از این رو در کنار نظارت بر رویه ها و رویکردهای سیاست ورزان، اظهار نظرها و رفتارهای آنان در معرض قضاوت قرار می گیرد.

شعارسال: امروزه با گسترش رسانه های اجتماعی، جغرافیای نوینی در عرصه اجتماعی وسیاسی شکل گرفته است. علت گرایش روزافزون به فناوری های نوین ارتباطی و استفاده از شبکه های اجتماعی نیز به ویژگی های منحصر به فردی همچون تعاملی بودن و حداکثر انطباق آن با نیازهای مخاطبان باز می گردد.

بر اساس نظرسنجی ها و پژوهش های متعددی که به وسیله موسسه های معتبر صورت گرفته است روند گرایش افراد و به ویژه جوانان به فناوری های نوین ارتباطی و عضویت در شبکه های اجتماعی رو به گسترش است.

هر روز با گردشی در میان مطالبی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند، می توان اخباری متنوع را مشاهده نمود، مطالبی که حوزه های مختلف را پوشش می دهند و در واقع جهان چون «گویی» در معرض دید همگان قرار دارد. تنوع اخبار منجر به آن شده که نگرش ها و دیدگاه های مختلفی در عرصه فضای مجازی مطرح شوند.

برخی از اخبار درباره کنش ورزی و رویکردهای سیاست ورزان نسبت به مقوله ها و موضوع های مختلف است. البته بخشی از حضور سیاست ورزان در شبکه های اجتماعی در قالب کانال ها و صفحات شخصی است و بخشی دیگر نیز بدون داشتن صفحات شخصی سیاست ورزان، انتشار از سوی کانال های دیگر است. در این میان آن بخشی که در قالب صفحات شخصی است به عنوان اظهار نظر رسمی در نظر گرفته می شود و از این رو بیشتر قابل استناد است.

از طرف دیگر نیز اظهار نظرها، رفتارها و عملکرد سیاست ورزان در معرض قضاوت قرار می گیرد و افراد به فراخور برداشت هایی که دارند، تفسیرهای مختلفی ارائه می دهند. از این رو به نظر می رسد مردمسالاری گامی بلند به سوی تحقق اهداف این مدل حکومت داری برمی دارد. در واقع شبکه های مجازی فرصت های عادلانه ای را پیش روی کاربران قرار می دهند. از این منظر، نتیجه کلی استفاده از شبکه های اجتماعی، گسترش و جریان آزاد اطلاعات در میان قشرهای مختلف جامعه است.

به عبارتی دیگر می توان گفت که شبکه های اجتماعی نوعی نظارت همگانی را در عرصه های مختلف فراهم ساخته است و به مثابه چشم سراسربینی، عملکردها و رفتارها را به نظاره می نشیند. این جا است که سیاست ورزی وارد عرصه تازه ای شده است.

بنابر این سوادرسانه ای و شناخت شبکه های اجتماعی، می تواند در موضع گیری های کنش ورزان سیاسی نقش مهمی داشته باشد. در واقع در خیلی از اتفاقات و حوادث، موضع گیری های ناپخته، یک مساله قابل حل را به مشکلی لاینحل تبدیل می کند؛ عکس آن نیز گاهی رخ می دهد و آن این که مشکلی را می توان با رویکردی سازنده، حل و فصل کرد.

بر این اساس امروزه نمی توان داعیه سیاست ورزی داشت و عرصه مناسبات نوین ارتباطی و فضای مجازی را نشناخت.

بی توجهی سیاست ورزان به جغرافیای نوین ارتباطات، گاهی لطمات جبران ناپذیری بر پیکره کشورها وارد می سازد، تا جایی که از مشروعیت و مقبولیت نظام های سیاسی می کاهد. در مقابل آن نیز سیاست ورزی هوشمندانه می تواند از انفکاک ها و افتراقات بکاهد و انسجام و همبستگی ملی را تقویت کند.

از طرفی نیز این نگرانی وجود دارد که با دور شدن سیاست ورزان از واقعیت های اجتماعی، منجر به رشد تفکرات عوام فریبانه شود. در واقع این نگرانی وجود دارد که غیاب سیاست ورزی هوشمندانه به از دست دادن مخاطبان انجامیده و از اعتماد عمومی بکاهد.

بنابر این سیاست ورزان باید مناسبات جهان نوین را بشناسند و این مساله را در نظر داشته باشند که نمره شان توسط جامعه داده می شود و کارنامه آنها در معرض دید انظار عمومی قرار دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 27دی1397 ، کدخبر: 83174516: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین