پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴
کرمان، بزرگ‌ترین استان کشور، همچنان گرفتار سونامی خشک‌سالی است و با گذشت بیش از یک ماه از زمستان در استانی که از خط قرمز بی‌آبی هم گذشته، هنوز کمبود بارندگی جبران نشده است.

شعارسال:  تغییرات اقلیمی در سال جاری نسبت به سال گذشته موجب شده است در اکثر استان‌های غربی و مرکزی کشور بارندگی‌ها چندین برابر سال گذشته روی دهد و حداقل منابع آب‌های جاری این استان‌ها مجدداً احیاء شود، اما در استان کرمان همچنان طبیعت روی خوش خود را نشان نداده است. این‌جا با گذشت بیش از یک ماه از زمستان در بسیاری از شهرستان‌ها هنوز باران نباریده است.

به جز ارتفاعات غربی استان کرمان برف هم قله‌های استان را سفیدپوش نکرده و با وجود این‌که میزان بارندگی‌ها اندکی نسبت به همین زمان در سال گذشته بیش‌تر بوده است، اما وضعیت همچنان در حالت نامطلوب قرار داد و کرمان جزو سه استانی است که خط قرمز بی‌آبی را رد کرده و کم‌ترین بارندگی در این استان روی داده است. در سال جاری جنب حاره‌ای با توجه به تغییرات جهانی هواشناسی کمی از فلات ایران عقب رفته است، اما همچنان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تأثیر خود دارد. وقتی سراغ سایت‌های هواشناسی و کارشناسان هواشناسی و استادان دانشگاه می‌رویم، در کنار عبارت کلی تغییرات اقلیمی در استان کرمان یک دلیل عمده را می‌توانیم ببینیم. جنب حاره‌ای مستقر بر روی دریای عمان و اقیانوس هند که موجب خشک‌سالی در کشورهای عربی در سال‌های گذشته می‌شده است، حالا دامن خود را به روی سیستان بلوچستان، هرمزگان و کرمان نیز پهن کرده است. با ورود هر جبهه باران‌زا به کشور خشکی و گرمای این جنب حاره‌ای موجب گریز جریان‌های باران‌زا از آسمان این سه استان می‌شود. محمد اقبالی، محقق تغییرات اقلیمی، می‌گوید: در سال ۹۶ جنب حاره‌ای که بر روی ایران مستقر شده بود، بیش‌ترین ماندگاری را نشان داد و اجازه ورود سامانه‌های بارشی را به اکثر استان‌های کشور نداد و موجب تغییر الگوهای بارش از برف به باران شد. وی افزود: در سال جاری جنب حاره‌ای با توجه به تغییرات جهانی هواشناسی کمی از فلات ایران عقب رفته است، اما همچنان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تأثیر خود دارد، به‌طوری‌که از ورود سامانه‌های بارشی به این استان‌ها جلوگیری می‌کند.

جنب حاره‌ای از ورود سامانه‌های بارشی جلوگیری می‌کند

اقبالی بیان کرد: از ابتدای سال جاری چندین موج باران‌زا که متأثر از دریای سرخ و مدیترانه بودند، در آسمان ایران فعال شدند، اما جنب حاره‌ای عملاً این سامانه‌ها را دفع می‌کند و اجازه ورود آن‌ها را به این سه استان نمی‌دهد. این محقق هواشناسی بیان کرد: در انتهای هفته پیش نیز یک سامانه قوی بارشی وارد کشور ‌شد و در غرب، شمال، مرکز، و حتی شمال استان خراسان جنوبی، در استان فارس، اصفهان و حتی یزد هم موجب بارش برف و باران و افت شدید دما شد، اما وارد استان کرمان نشد. وی گفت: افت شدید دما در تقابل با هوای خشک و گرم جنب حاره‌ای موجب بروز بادهای شدید در استان کرمان می‌شود که عملاً با توجه به خشک‌سالی در کرمان مسبب ریزگرد و طوفان‌های شدید شن می‌شود. افت شدید دما در تقابل با هوای خشک و گرم جنب حاره‌ای موجب بروز بادهای شدید در استان کرمان می‌شود که عملاً با توجه به خشک‌سالی در کرمان مسبب ریزگرد و طوفان‌های شدید شن می‌شود.وی بیان کرد: تغییرات اقلیمی در کرمان متأثر از تغییرات اقلیمی در جهان است و میزان بارندگی در اکثر کشورها کاهش یافته و بحران آب در تمام قاره‌ها دیده می‌شود که نتیجه گازهای گلخانه‌ای است. اقبالی بیان کرد: جنب حاره‌ای بسیار گرم و خشک است و از رشد ابر و رطوبت هوا جلوگیری می‌کند و عملاً موجب عقب رانده شدن سامانه‌های بارشی می‌شود.

بارندگی هفته جاری در کرمان بسیار اندک است

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان، نیز اظهارداشت: خشک‌سالی در سال جاری هم در کرمان ادامه دارد و با وجود این‌که بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بیش‌تر شده است، اما هنوز تا متوسط بارندگی درازمدت در استان کرمان فاصله زیادی دارد. وی گفت: پیش‌بینی دراز مدت ما برای سال جاری افزایش بارندگی نسبت به سال قبل است، اما به هیچ عنوان کمبود بارندگی در پی کاهش شدید بارش در سال گذشته جبران نخواهد شد. سلاجقه همچنین به ایجاد جزیره‌های گرمایی در جو شهرهای بزرگ مانند کرمان اشاره کرد و گفت: این پدیده موجب می‌شود احتمال بارش باران کاهش یابد. بارندگی هر سال در کرمان نسبت به سال قبل کم‌تر و منابع بیش‌تری استفاده می‌شود و هدر می‌رود. در این میان هیچ یک از طرح‌های انتقال آب به استان کرمان نیز اجرا نشده است و اکثر منابع آبی به دلیل کشاورزی سنتی در استان کرمان هدر می‌رود که همین امر آینده آبی استان کرمان را نگران‌کننده‌تر از قبل می‌کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:3بهمن1397 ، کدخبر: 61708: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین