پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
سال گذشته آبی استان کرمان یکی از شدید ترین ایام بی آبی را تجربه کرد. در این سال در نیمی از شهرستانهای استان کرمان هیچ گونه بارندگی روی نداد و ۹۰ درصد منابع آبی سطحی استان کرمان به کلی خشکید. این روزها عملا نمی توان رودخانه جاری و یا دریاچه ای را در استان کرمان پیدا کرد.حالا اگر سراغ کارشناسان هواشناسی بروید خبرهای خوشی برای سال جاری ندارند و پیش بینی ها در بهترین شرایط تکرار الگوی سال قبل را نشان می دهند.

شعارسال: علیرغم خوش بینی های ابتدای سال آبی جاری عدم بارش باران در کرمان طی ماههای اخیر این استان را با مشکلات عدیده ای در خصوص تامین نیاز آبی در بخش های مختلف مواجه کرده است.

 سال گذشته آبی استان کرمان یکی از شدید ترین ایام بی آبی را تجربه کرد. در این سال در نیمی از شهرستانهای استان کرمان هیچ گونه بارندگی روی نداد و ۹۰ درصد منابع آبی سطحی استان کرمان به کلی خشکید. این روزها عملا نمی توان رودخانه جاری و یا دریاچه ای را در استان کرمان پیدا کرد.

تامین آب شرب در برخی از شهرها در مرحله قرمز قرار گرفت و برتعداد روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می شد نیز افزوده شد، اداره محیط زیست استان نیز از این سال به عنوان یکی از بحرانی ترین سالها در بخش محیط زیست نام برد.

کرمانی ها در حسرت بارندگی

آمار آبگیری سدها نیز در این سال مطلوب نبود و ظرفیت سدها در بهترین حالت ممکن به ۵۰ درصد نیز نرسید در این شرایط و در ابتدای سال آبی جاری پیش بینی های برخی از سایتهای هواشناسی از پایان خشکسالی در استان کرمان حکایت می کرد اما پس از یک هفته بارندگی در استان کرمان روند بارشها در کرمان متوقف شد و طی دو ماه گذشته بارندگی در کرمان روی نداده است.

حالا اگر سراغ کارشناسان هواشناسی بروید خبرهای خوشی برای سال جاری ندارند و پیش بینی ها در بهترین شرایط تکرار الگوی سال قبل را نشان می دهند.

اگر سراغ کارشناسان هواشناسی بروید خبرهای خوشی برای سال جاری ندارند و پیش بینی ها در بهترین شرایط تکرار الگوی سال قبل را نشان می دهند

در حالیکه متوسط بارشها در استان کرمان ۱۳۵ میلیمتر است اما در سال گذشته تقریبا ۶۰ میلیمتر باران در کرمان بارید و در سال جاری مجموع بارشها بسیار کمتر بوده است.

مریم حبیبی، رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان  می گوید: آنچه که در سال جاری روی داده است بارشی معادل ۲۴ میلیمتر را نشان می دهد که از نرمال بارندگی در طراز بلند مدت بسیار کمتر است.

وی تصریح کرد: بحران خشکسالی در کرمان ادامه دارد و نمی توان گفت در سال جاری بارشی روی خواهد داد که جبران کسری بارندگی در سال های گذشته را داشته باشیم.

حبیبی بیان کرد: پیش بینی می کنیم تراکم بارشها در ماههای انتهایی سال بیشتر باشد با این وجود بارندگی ها چشمگیر نخواهد بود.

وی بارندگی در سال آبی جاری را ۲۴.۶ میلیمتر دانست و بیان کرد ۲۰ سال درگیر خشکسالی هستیم و در این سالها فقط دو سال به میزان بارندگی نرمال یعنی ۱۳۵ میلیمتر رسیده ایم.

وی گفت: صرفه جویی در مصرف آب باید از همین فصل زمستان انجام شود زیرا با الگوی بارشی فعلی نمیتوان به تغذیه سفره های آب زیر زمینی امیدوار بود.

صرفه جویی در مصرف آب باید از همین فصل زمستان انجام شود زیرا با الگوی بارشی فعلی نمیتوان به تغذیه سفره های آب زیر زمینی امیدوار بود

وی تغییرات اقلیمی و گرمی بیش از حد زمین را عامل اصلی کاهش بارندگی در استان کرمان دانست و بیان کرد: در روزهای آتی بارش قابل توجهی در استان کرمان روی نخواهد داد.

تنش آبی در کنار بروز مشکلات عدیده در بخش کشاورزی در زمینه شرب در مناطق روستایی هم مشکل ساز شده است بطوریکه کرمان که تعداد قابل توجهی از روستاهای کشور را در خود جای داده است در زمینه تامین آب روستاها هم با کمبود بودجه و تجهیزات و منابع آبی مواجه شده است.

افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها

با یک بررسی دقیق می توان موارد مهاجرت از روستا به شهرهای استان کرمان را در سالها اخیر مشاهده کرد بطوریکه برجمعیت روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ افزوده شده است.

علی رشیدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمان  اظهارداشت: هم اکنون نزدیک به ۵۳۷ روستا با کمبود آب شرب مواجه هستند که با تانکر آبرسانی می شوند.

وی خواستار توجه مسئولان در سطح ملی و استانی برای حل مشکل اجرای طرح های آبرسانی به روستاها شد.

کشاورزی باید مدرن شود

عباس سعیدی، رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان اظهارداشت: خشکسالی چالش اصلی کشاورزی در استان کرمان است و کمبود آب در استان امری جدی است که تولید و کیفیت محصولات را تحت تاثیر جدی قرار داده است.

وی تصریح کرد: اجرای طرحهای آبیاری مکانیزه با ارائه تسهیلات به کشاورزان در دستور کار قرار دارد و به صورت جدی با کشاورزی سنتی و به خصوص آبیاری سنتی مخالف هستیم و باید از روش های علمی برای بهبود بهره وری استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته شاهد خسارتهای جبران ناپذیری به کشاورزی استان بودیم به همین دلیل اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار دارد که البته در اجرای این طرح همکاری کشاورزان ضروری است.

با این حال رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از اختصاص اعتباری معادل ۱۰۴ میلیارد تومان برای جبران تنش آبی در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: این اعتبارات در دو بخش شهری و روستایی در اختیار دستگاه های ذی ربط قرار می گیرد.

جعفر رودری خشکسالی را عامل خسارات هنگفت به زیر ساختها و اقتصاد استان کرمان دانست و ادامه داد: تمام سعی مسئولان در راستای حل مشکل مردم قرار دارد.

متاسفانه مسئولان در بعد ملی هنوز به درک صحیحی از ضرورت رفع مشکل خشکسالی و کم آبی در استان کرمان ندارند و اکثر طرحهای در دست اقدام به دلیل معارضات مختلف متوقف شده است

مقابله با خشکسالی مهمترین برنامه استراتژیک استان کرمان در راستای مدیریت بحران خشکسالی است اما متاسفانه مسئولان در بعد ملی هنوز به درک صحیحی از ضرورت رفع مشکل خشکسالی و کم آبی در استان کرمان ندارند و اکثر طرحهای در دست اقدام به دلیل معارضات مختلف متوقف شده است و راهکار مناسبی جز صرفه جویی در مصرف آب در استان کرمان وجود ندارد و همیشه توپ به زمین مردمی پاسکاری شده است که عملا در بستری باید کار و یا زندگی کنند که عملا در مسیر مناسبی برای صرفه جویی قرار نگرفته است.

کشاورزی مدرن نشده و کشاورز به نهایی نمی تواند مسیر کشاورزی از سنتی به مدرنیزه را تغییر دهد به همین دلیل 70 درصد آبهای محدود موجود در استان کرمان هر سال هدر می رود.

از سوی دیگر 90 درصد از منابع آبی استان کرمان از منابع زیر زمینی است که اکثر این منابع نیز خشک شده و یا تحلیل رفته است. برداشت منفی سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان اوج بحران در استانی را نشان می دهد که بار تامین کشت های خارج از فصل کشور را بر دوش دارد و در همین روزها کشت محصولات جالیزی برای تامین نیازهای داخلی در جنوب کرمان آغاز شده است.

محمد برزنده یکی از کارشناسان آب استان کرمان است که به مهر می گوید: کرمان عملا بیش از 20 سال درگیر خشکسالی است و در این سالها و دولتهای مختلف هیچ اقدام مشخصی برای رفع مشکل کرمان انجام نشده است.

وی بیان کرد: در استانی که آبی برای آشامیدن هم باقی نمانده است هیچ توجهی برای کشاورزی وجود ندارد اما هزاران هکتار زمین در استان زیر کشت محصولات مختلف رفته است بطوریکه اکثر دشتها به خصوص در رفسنجان، کرمان، زرند و سیرجان بحران کاهش ارتفاع و نشست زمین ایجاد شده است.

وی با اشاره به فرو رفتن زمین در اختیار آباد در حومه کرمان گفت: این اتفاق در یک شب روی داد و بخش قابل توجهی از زمین به یکباره در عمق فرو رفت این حادثه امکان دارد هر لحظه در هر مکان دیگری روی دهد اما هنوز هم برداشت آب از منابع آب زیر زمینی ادامه دارد و چاره ای برای حل مشکل اندیشیده نشده است.

برزنده گفت: در زمان استاندار قبلی یک کارگروه تشکیل شد و مانورهای زیادی روی عملکرد و مصوبات 17 گانه آن انجام شد اما سوال ما مردم استان کرمان این است که نتیجه آن همه جلسه و مصوبات و اعتبارات و اقداماتی که در رسانه ها عنوان شد به کجا رسید؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:2دی 1397 ، کدخبر: 4492198،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین