پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۴۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
عرصه کشاورزی از نمونه حوزه‌هایی به شمار می‌رود که توسعه و پیشرفت در آن، نقش بسزایی در حصول توسعه اقتصادی ایفا می‌کند و در صورت خلل و نارسایی در این عرصه، فرآیند تحقق این امر خطیر (توسعه اقتصادی) ناقص و ابتر خواهد ماند.
شعار سال : پیشرفت در عرصه تولید ماشین آلات کشاورزی، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود، در توسعه بخش کشاورزی هم موثر است.
 عرصه کشاورزی از نمونه حوزه‌هایی به شمار می‌رود که توسعه و پیشرفت در آن، نقش بسزایی در حصول توسعه اقتصادی ایفا می‌کند و در صورت خلل و نارسایی در این عرصه، فرآیند تحقق این امر خطیر (توسعه اقتصادی) ناقص و ابتر خواهد ماند.
در این میان، هر عرصه تولید و صنعتی که با دانش و فناوری روز عجین شود به مراتب از بازدهی و سودآوری افزون تری برخوردار خواهد بود و در نقطه مقابل با تولید سنتی نمی‌توان به اهداف مورد نظر در خصوص شکوفایی اقتصادی و ارتقای کمی و کیفی سطح تولیدات نایل شد.
پیشرفت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی یکی از الزامات و مولفه‌هایی است که با تکیه بر آن می‌توان ضریب سرعت توسعه و شکوفایی بخش زراعت، کشاورزی و باغداری را با شتاب هر چه بیشتری همراه ساخت.
در تعریف مکانیزاسیون کشاورزی، می‌توان این‌چنین بیان کرد که با کاربرد ماشین آلات پیشرفته در حوزه تولید محصولات کشاورزی، برای کاهش هزینه تمام شده (اعم از هزینه‌های تولید، هزینه‌های مرتبط با دستمزد کارگری)، مدیریت اصولی مصرف نهاده‌ها و ارتقای بهره وری و انجام به هنگام عملیات کشاورزی، موفقیت‌های فزآینده‌ای حاصل می‌شود و به تبع آن، حوزه زراعت مکانیزه خواهد شد و ثمره و نتیجه چنین موفقیتی، به افزایش کمی و کیفی تولید منتهی خواهد شد.

پیشرفت چشمگیر ایران در عرصه تولید ماشین آلات کشاورزی
کشاورزی مکانیزه با فاصله گرفتن از زراعت سنتی قابل حصول خواهد بود و به تبع، لازمه این امر، تأمین و تجهیز عرصه زراعت و باغداری به ادوات و دستگاه‌های مربوطه است در غیر این‌صورت در فقدان و خلأ ادوات و دستگاه‌های پیشرفته برای مکانیزه کردن کشاورزی، امکان تحقق این اصل حائز اهمیت ناممکن خواهد بود.
در این میان و با برنامه ریزی‌های تعریف شده و تدابیر اتخاذ شده، در دهه‌ها و سالیان اخیر، کشور ایران به یکی از قطب‌ها و مراکز تولید ماشین‌آلات کشاورزی مبدل شده است.
در سایه این امر، عرصه زراعی ایران از حیث تأمین ادوات کشاورزی، تا حدود بسیاری خودکفا شده و علاوه بر این، تجهیزات تولیدی ایران، به بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان صادر می‌شود.
این امر، معادله‌ای دو سر بُرد است که علاوه بر تأمین نیاز‌های مرتبط با کشاورزی و باغداری مکانیزه، به ارتقای آورده‌های اقتصادی از محل ساخت و صادرات چنین دستگاه‌هایی می‌انجامد.


۹۵ درصد از ماشین آلات مکانیزه کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود
چندی پیش، کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در یک برنامه رادیویی، در تشریح موفقیت ایران در این حوزه اظهار کرد: با توجه به سرمایه گذاری ۵۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه توسعه ماشین آلات کشاورزی تا پایان سال ۱۳۹۶، در حال حاضر ۹۵ درصد از این صنعت در داخل کشور توسعه یافته است.
وی در ادامه افزود: از حیث کمی و کیفی تولید و ساخت تجهیزات و ادوات کشاورزی از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار هستیم و با توجه به ارتباط شرکت‌های تولید کننده ماشین آلات زراعی در حوزه داخلی و مناسبات و مراودات این شرکت‌ها با مراکز تولیدی خارجی، فرصتی ارزنده ایجاد شده که می‌توان در سایه آن، اقتصاد کشور را با موفقیت‌های هر چه افزون تری همراه کرد.
عباسی گفت: باید با اقتصاد درون‌گرا نیاز‌های داخلی خود را تأمین کنیم و خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در عرصه تولید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، ظرفیت‌های ارزنده‌ای در صادرات تولیدات داخلی و ایرانی به وجود آمده که می‌توان با بهره گیری مناسب و شایسته از قابلیت صادراتی موجود (به کشور‌های اروپایی، آفریقایی، اوراسیا و غیره)، روند توسعه اقتصادی کشور را با شتاب هر چه بیشتری همراه کنیم.
ایران به عنوان قطب صنعتی در تولید ماشین آلات کشاورزی نیاز‌های غرب آسیا را تأمین می‌کند
ضریب و دامنه پیشرفت ایران در بخش تولید تجهیزات، ادوات و ماشین آلات مکانیزاسیون زراعی و کشاورزی به میزانی قابل توجه و برجسته است که امروزه از ایران به عنوان قطب اصلی غرب آسیا در تولید و عرضه ادوات کشاورزی یاد می‌شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در تشریح این امر در برنامه رادیویی بدون خط خوردگی می‌گوید: در حال حاضر موفق شده‌ایم نیاز‌های کشور‌های غرب آسیا را در این حوزه پاسخ دهیم و مازاد تولیدات مرتبط با این بخش (ماشین آلات کشاورزی) به کشور‌های متقاضی و هدف صادر می‌شود و حتی موفق شده‌ایم خدمات فنی و مهندسی را به این کشور‌ها منتقل کنیم.
پیشرفت و توسعه در ماشین آلات مکانیزه کشاورزی، مصداق و نمودی از اقتصاد دانش بنیان است
مجید نور محمدی، یکی از فعالان عرصه زارعت و باغداری در غرب استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های ایران اسلامی در عرصه  توسعه ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: این موفقیت، موید افتخار و سرافرازی ایران در این حوزه است و به واقع، کارخانه‌های تولیدی کشور در این بخش، نه تنها در سطح آسیا، بلکه در تمامی دنیا، می‌درخشند که این موضوع، دستاورد کم و ناچیزی محسوب نمی‌شود.
وی افزود: موفقیت‌های این عرصه، مصداق و نمودی بارز از اقتصاد دانش بنیان است که با لحاظ کردن دانش و فناوری روز، پله‌های ترقی را به نحو شایسته‌ای پیموده است.
این فعال در حوزه زراعت و باغداری گفت: پیشرفت در عرصه زراعت و باغداری مکانیزه، از پیری و فرسودگی زودرس نیروی انسانی جلوگیری می‌کند و در واقع امر بخش قابل توجهی از فشار و سختی کار به واسطه استفاده از این تجهیزات پوشش داده می‌شود.
وی افزود: طبق برآورد‌های صورت گرفته، استفاده از تجهیزات پیشرفته کشاورزی و باغداری، حداقل نیمی از هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد که این موضوع در بازار تجاری، مولفه‌ای حائز اهمیت به شمار می‌رود.
نورمحمدی گفت: تجهیزات نشاکاری، کمباین، دستگاه‌های بذر کار و غیره نمونه‌هایی از ادوات مکانیزه کشاورزی به شمار می‌روند که به فراخور شرایط و عرصه‌های مرتبط با زراعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در سایه استفاده از این تجهیزات، دامنه و وسعت هر چه بیشتری از اراضی، زیر کشت و برداشت می‌روند.
لزوم الگوبرداری دیگر بخش‌های صنعتی کشور از عرصه تولید تجهیزات و ماشین آلات مکانیزاسیون کشاورزی
یکی از ضروریاتی که باید دستگاه‌های ذی‌ربط و عوامل فعال در حوزه‌های صنعتی و تولیدی نسبت به آن توجهات لازم را لحاظ کنند به این امر معطوف می‌شود که روند پیشرفت و توسعه صنعت تولید ادوات و تجهیزات کشاورزی می‌تواند به الگویی مناسب برای شکوفایی دیگر بخش‌های تولیدی و صنعتی در این مرز و بوم مبدل شود.
اگرچه، مسیر و کانال تولید تجهیزات و ادوات زراعی مکانیزه، با بسیاری از حوزه‌های صنعتی و فنی فعال در کشور یکسان و مشابه نیست، اما یقینا برای حصول موفقیت در این حوزه، یک برنامه ریزی هدفمند و استراتژی اصولی، تعریف و طراحی شده که باید با الگوسازی از این استراتژی و پیاده سازی آن در عرصه‌های دیگر فنی، اقتصادی، تولیدی و صنعتی، زمینه پیشرفت و توسعه در دیگر حوزه‌ها تسریع و تسهیل شود.
در صورت حصول و تحقق این امر، در بسیاری از عرصه‌های صنعتی دیگر همچون تولید خودرو و غیره همچون تولید ماشین آلات پیشرفته کشاورزی، توانمندتر از گذشته ظاهر خواهیم شد و یقینا در چنین شرایطی، بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی کشور مرتفع و ایران اسلامی به یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی جهان مبدل خواهد شد، امری که باید به آن باور داشت و برای حصول و دستیابی به آن تلاش مقتضی و حداکثری را لحاظ کرد.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 29 دی 1397، کدخبر :6800992،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
مکانیزاسیون کشاورزی رشد قابل توجهی طی این سال ها داشته و به نظرم وزارت جهاد به خوبی این رو گسترش داده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین