پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد گفت: ضایعات برداشت غله در سطح ۸.۲ میلیون هکتار مزارع به کمتر از ۴ درصد رسیده است.
شعار سال:رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد گفت: ضایعات برداشت غله در سطح ۸.۲ میلیون هکتار مزارع به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره تأثیر تحریم‌های اخیر بر توسعه مکانیزاسیون در کشور اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای که طی ۶ سال اخیر در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفت و بسیاری از کارخانجات تولیدکننده ماشین‌ها و ادوات کشاورزی با این حجم سرمایه‌گذاری مجدد فعال شدند از این رو تحریم‌های اخیر تأثیری در این حوزه نداشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های ماشینی حوزه مکانیزاسیون در داخل تأمین می‌شود، افزود: بر این اساس در تولید ماشین آلات به ویژه برای محصولات اساسی با مشکلی مواجه نیستیم به طوری که تمامی گندم و جو‌های کشور با بذرکار‌های داخل کشت و با کمباین‌های تولید داخل برداشت می‌شود.

او با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر هیچ توقفی بر توسعه مکانیزاسیون کشور نداشته است، بیان کرد: با وجود آغاز تحریم‌ها از سال گذشته تاکنون، اما روند جذب تسهیلات در این حوزه بسیار مطلوب بوده است و تاکنون مردم بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات و ابزارآلات داخل دریافت کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخشی از ماشین‌های زراعت برنج که تولید داخل نیست، اما کشور‌های تأمین کننده در حوزه ماشین‌های کشاورزی با ما ارتباط خود را حفظ کردند و مشکلی از این حیث وجود ندارد ضمن آن که بیشتر نیاز‌ها از صنعت داخل تأمین می‌شود.

عباسی با بیان اینکه نوسانات قیمت در حوزه ماشین آلات کشاورزی در داخل را مدیریت کردیم در شرایط فعلی توقع ما از مسئولان حوزه صنعت کشور این است که تکالیف جدی‌تری از حوزه صنعت به کارخانجات تراکتورسازی و کمباین سازی برای رفع نیاز‌های داخل داده شود تا کارخانه‌های داخل وقفه‌ای در روند تأمین نیاز مردم ایجاد نکنند.

به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از وزیر صنعت تقاضا داریم که تکالیف جدی برای کارخانجات تراکتورسازی ایران و تبریز و کمباین سازی در اراک برای تحویل به موقع و تأمین نیاز‌ها در شرایط تحریم داشته باشند.

او درباره تأثیر ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون در کاهش ضایعات بخش کشاورزی اظهار کرد: ضایعات برداشت غلات یکی از بخش‌های مدنظر وزارت جهاد کشاورزی بوده که خوشبختانه امسال ضایعات این بخش به کمتر از ۴ درصد در سطح ۸.۲ میلیون هکتار مزارع رسیده است در حالی که در ابتدای دولت یازدهم ضایعات در این بخش در محدوده ۸ تا ۱۰ درصد بوده است و امیدواریم در سال‌های آتی با مدیریت و جابجایی کمباین‌ها و افزایش بهره‌وری کمباین‌های موجود کشور و نظارت بر برداشت غله بتوانیم ضایعات این بخش را به محدوده ۲ درصد برسانیم.
جذب اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به حوزه مکانیزاسیون در تاریخ کشاورزی کشور بی سابقه بوده است

عباسی درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه گفت: امسال خط اعتباری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی را برای کشاورزان راه اندازی کردیم که تا به امروز ۴۲۰ تا ۴۳۰ میلیارد تومان جذب شده و امیدواریم تا پایان سال تمامی این منابع جذب و تبدیل به ماشین شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی ۲ سال اخیر تسهیلات این بخش به نحو مطلوبی افزایش یافته است بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار در این بخش داشتیم که در تاریخ کشاورزی و سنوات اخیر بی سابقه بوده است.
صدور کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی در ۳ استان

او درباره آخرین وضعیت کارت سوخت ماشین‌های کشاورزی گفت: پس از چندین دهه انتظار کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی در فضای کارت بانکی برای کشاورزان ۳ استان سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و تهران به صورت پایلوت انجام شده است بر این اساس کشاورزان پس از صدور کارت سوخت برای تراکتور و کمباین‌های کشاورزی ضمن مدیریت مصرف سوختشان می‌توانند مصرف سوختشان را مدیریت کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده را یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در کنار اتفاقات اخیر با تأکید وزیر جهاد کشاورزی با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم گرفتیم در شرایطی که ماشین‌های کشاورزی پلاک گذاری شدند و کارت سوخت دریافت می‌کنند ماشین‌های فرسوده را از محل صرفه‌جویی سوخت این ماشین‌ها با ماشین آلات جدید جایگزین کنیم که این طرح در ابتدا در ۳ استان سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و تهران به صورت پایلوت آغاز شده است.

عباسی با اشاره اینکه قیمت ماشین آلات کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌ها کمترین نوسان را در بازار تجربه کرده است، بیان کرد: با توجه به آن که ۹۵ درصد نیاز کشور متکی بر تولید داخل است، از این رو نوسان چندانی در حوزه ماشین آلات کشاورزی همانند دیگر بخش‌ها نداریم و آمار‌ها نشان می‌دهد تنها به واسطه افزایش اجزاء، قطعات و مواد اولیه قیمت ماشین‌های پر مصرف بخش کشاورزی با نوساناتی در بازار روبه رو شدند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد نیوز،تاریخ انتشار:16شهریور1398،کدخبر:301972،www.eghtesadnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین