پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
طی چند سال گذشته با تکیه بر توان داخلی به خوداتکایی ۹۰ تا ۹۵ درصدی در حوزه ماشین آلات و ابزارآلات کشاورزی دست یافته ایم.
شعارسال: عرصه کشاورزی از نمونه حوزه‌هایی است که توسعه و پیشرفت آن نقش بسزایی بر رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند و در صورت خلل و نارسایی در این عرصه فرآیند تحقق رونق تولید در بخش کشاورزی ناقص و ابتر باقی می‌ماند.

در چند سال گذشته توسعه بخش مکانیزاسیون، ابزارآلات و ماشین‌های کشاورزی یکی از مولفه‌هایی است که با تکیه بر آن می‌توان به سرعت ضریب توسعه و شکوفایی در زیربخش‌های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزیان را افزایش داد.

پیشرفت چشمگیر در عرصه تولید ماشین‌ها و ابزار آلات حوزه کشاورزی موجب شده است تا کشاورزی ایران از زراعت سنتی فاصله بگیرد و با تکیه بر ابزار آلات داخل و توسعه مکانیزاسیون به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد، همچنین در شرایط فعلی تحریم به واسطه تامین بیش از ۹۰ درصد ابزار آلات و تجهیزات مورد نیاز از منابع داخل جای هیچ گونه نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

حال به سراغ مسئولان ذیربط می‌رویم تا از آخرین وضع تولید ماشین آلات، مکانیزاسیون و ابزار آلات کشاورزی و تأثیر شرایط تحریم بر خودکفایی، تولید و واردات با خبر شویم:

۹۵ درصد ماشین آلات کشاورزی تولید داخل است

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: اکثر نیاز‌ها در حوزه ماشین‌های کشاورزی با تکیه بر صنعت و توان داخل مرتفع می‌شود، در بیش از ۹۴ تا ۹۵ درصد مزارع غلات برداشت با کمباین‌های تولید داخل صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی بذرکار‌های کشت و کار تولید داخل است، افزود: در حوزه محصولات ردیفی همچون ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای صد در صد عملیات کاشت با بذرکار‌های داخلی صورت می‌گیرد که این امر بیانگر خودکفایی صد درصدی در این حوزه و بی نیازی از واردات است.

عباسی با اشاره به اینکه در اکثر محصولات نیاز‌های ماشینی از صنعت داخلی مرتفع می‌شود، بیان کرد: البته برخی از ماشین‌های شیردوش، زراعت برنج و ماشین‌های نوین و خاص در حوزه دام، طیور و آبزی کماکان از خارج تأمین می‌شود و امیدواریم ارز مورد نیاز به حوزه ماشین‌هایی که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد، به موقع تخصیص داده شود تا تولید کنندگان در امر تولید با مشکلی مواجه نشوند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: واردات ماشین‌هایی که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد در تأمین نیاز‌های اساسی کشور تأثیر بسزایی دارد، از این رو با درایت وزیر جهاد کشاورزی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات ماشین‌های زراعت برنج، نشاء کار برنج، ماشین‌های شیردوش و برخی ماشین‌های خاص حوزه دام و طیور و آبزی پروری اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات ماشین آلات مورد نیاز در مقایسه با سایر نیاز‌های ارزی کشور بسیار ناچیز است، اظهار کرد: بر این اساس از حوزه صنعت کشور تقاضا داریم که به صنعت ماشین‌های کشاورزی که ضامن امنیت غذایی کشور است، توجه دو چندان شود اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت آن طور که باید و شاید به صنعت ماشین‌های کشاورزی همانند سایر صنایع توجه نمی کند.

عباسی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های جدید تاثیری در ارتباط با شرکت‌های خارجی نداشته است، افزود: خوشبختانه اکثر شرکت‌هایی که در گذشته با ما ارتباط داشتند، کماکان ارتباط خود را حفظ کردند و تنها وارد کنندگان با مشکل نقل و انتقال پول برای واردات و قطعات مورد نیاز روبرو هستند که امیدواریم سیاست جدید وزارت امور خارجه به این بخش کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز ماشین آلات کشاورزی به ویژه در محصولات اساسی نظیر گندم و جو از تولید داخل تأمین می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که اگر امکان تولید ماشین و بذرکار‌های مورد نیاز کشت و کار در داخل وجود نداشت، هم اکنون تولید کنندگان بخش کشاورزی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کردند.

وی از افزایش سرمایه گذاری بی نظیر طی سال‌های گذشته در حوزه مکانیزاسیون خبر داد و گفت: در ۵ تا ۶ سال گذشته سرمایه گذاری بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه موجب شد بخش عمده‌ نیاز‌های کشور از تولید داخل مرتفع شود، این در حالی است که در گذشته برای کشت و کار کلزا به عنوان مهمترین دانه روغنی اثرگذار ماشین نداشتیم، اما در چند سال گذشته با تولید بومی ماشین‌های کاشت کلزا مشکل برطرف شد، به طوریکه هم اکنون در اکثر محصولات نیاز بهره برداران از ماشین تولید داخل تأمین می‌شود.

عباسی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های جدید تأثیری بر تولید و پیشرفت ماشین‌های کشاورزی تولید داخل نداشته است، گفت: البته جو روانی مباحث تحریم موجب شده است تا تغییراتی در قیمت ایجاد شود، اما به طور کلی به لحاظ موجودیت کالا و وفور ماشین‌های کشاورزی با مشکلی مواجه نیستیم.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر انبار‌های اکثر سازندگان ماشین‌های کشاورزی داخل مملو از ماشین آلات، ابزار و قطعات یدکی است به طوریکه جوابگوی تمام نیاز داخل خواهد بود و امیدواریم بخش اندکی که نیاز به ارز دارد با گشایشی که در حوزه نقل و انتقالات پولی کشور حاصل می‌شود، همچنان اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات استمرار یابد تا بتوانیم این دوران سخت را پشت سر بگذرانیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت تولید و تأمین ماشین‌های کشاورزی و به طور کلی بخش مکانیزاسیون نسبت به سال ۹۷ بهبود یافته است، افزود: با توجه به وضعیت سرمایه گذاری و جذب سرمایه ارتقای حوزه مکانیزاسیون نسبت به سال‌های گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته ایم که با این وجود از حوزه سیاست گذاری صنعت انتظار می‌رود تا به صنعت ماشین‌های کشاورزی توجه بیشتری داشته باشند.

۹۰ درصد تجهیزات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تولید داخل است/ تنها ۱۰ درصد تجهیزات آبیاری وارد می‌شود

عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه ظرفیت سازی مناسبی در خصوص سامانه‌های نوین آبیاری در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: با توجه به آن که ۹۰ درصد تجهیزات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تولید داخل است و برای ۴۰۰ هزار هکتار ظرفیت مهندسی داریم، از این رو اعمال تحریم‌های جدید مشکلی را در اجرای سامانه‌های نوین ایجاد نخواهند کرد.

وی افزود: وضعیت تولید لوازم و تجهیزات آبیاری در کشور به گونه‌ای است که امکان صادرات خدمات فنی به کشور‌های همجوار وجود دارد.

زارع با اشاره به اینکه در تأمین لوازم و تجهیزات آبیاری مورد نیاز مشکلی نداریم، گفت: هم اکنون ۷ تا ۱۰ درصد تجهیزات مورد نیاز آبیاری از طریق واردات تأمین می‌شود، به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیان و واردکنندگان با انتقال دانش و تکنولوژی در سنوات آتی به دنبال آن هستند تا به مرز خودکفایی برسیم.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: در چند سال اخیر طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار افزایش راندمان تولید و حفاظت از منابع آب و خاک مورد توجه مسئولان دولتی قرار گرفت که با توجه به اهمیت امنیت غذایی و استفاده از منابع پایه به نحو مطلوب سرمایه گذاری‌های مناسبی در خصوص زیرساخت‌های اب و خاک، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، زهکشی، احیا و مرمت قنوات و سایر پروژه‌های اولویت دار آبیاری تحت فشار در برنامه قرار گرفته است.

به گفته وی، با توجه به اهمیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری متقاضی برای سامانه‌های نوین آبیاری به اندازه‌ای که اعتبار به این بخش تخصیص داده می‌شود وجود دارد.

زارع با بیان اینکه با آغاز تحریم‌ها محوریت خودکفایی لوازم و تجهیزات آبیاری در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی موضوع افزایش ضریب خوداتکایی و امنیت غذایی را از طریق افزایش بهره وری توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار خود قرار داده است که بدین منظور با انتقال دانش تکنولوژی و بومی سازی در صدد خودکفایی صد در صدی در تأمین نیاز کشور هستیم.

بخش کشاورزی کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضع تولید ماشین آلات، ابزار و لوازم مورد نیاز کشور اظهار کرد: بخش کشاورزی از جمله بخش‌هایی است که کمترین وابستگی به خارج از کشور دارد و با تکنولوژی که در داخل وجود دارد، پاسخگوی نیاز مردم است.

وی افزود: اگرچه در بخش اندکی از تکنولوژی پیشرفته ابزارآلات و مکانیزاسیون به خارج از کشور وابسته هستیم، اما برای وارد کردن دانش مورد نیاز تولید این ابزار‌ها محدودیتی احساس نمی‌کنیم چرا که با سرمایه گذاری در کشور و استفاده از دانش بومی و فنی می‌توان به خوداتکایی یا خودکفایی در این حوزه دست یافت.

پاپی‌زاده ادامه داد: با توسعه سرمایه گذاری در داخل امکان افزایش دانش خارجی در کشور وجود دارد تا نیاز به واردات در حوزه مکانیزاسیون را به حداقل ممکن برسانیم.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد که صد در صد نیاز کشور در حوزه ماشین آلات و مکانیزاسیون از تولید داخل تأمین شود، اما در صورت اعمال تحریم شدید، بخش کشاورزی کمترین آسیب را خواهد دید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با تأکید بر تبادل دانش با دیگر کشور‌ها تصریح کرد: در شرایط تحریم تبادل دانش با دیگر کشور‌ها به سهولت قابل انجام است چرا که برای خودکفایی صد در صدی در حوزه مکانیزاسیون و ابزار آلات کشاورزی نیاز به تکنولوژی و بومی سازی دانش داریم تا بتوانیم از واردات بی نیاز شویم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 15 تیر 1398 ، کدخبر: 6990023 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین