پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمایه گذاری طی پنج سال اخیر در زمینه مکانیزاسیون برنج موجب شده که کشت مکانیزه به محدوده ۵۰ تا ۷۰ درصد برسد.
شعارسال: کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها ۱۲.۵ درصد در اراضی شالیزاری مکانیزه کشت می‌شد، اظهار کرد: سرمایه گذاری بی سابقه طی پنج سال اخیر در زمینه مکانیزاسیون برنج موجب شده که کشت مکانیزه به محدوده ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد، ضمن آنکه برای سال آینده پیش بینی می‌کنیم که سطح زیر کشت مکانیزه به محدوده ۷۰ درصد ارتقا یابد.

او با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم تنها ۱۰ درصد اراضی شالیزاری مکانیزه برداشت می‌شد، افزود: هم اکنون برداشت مکانیزه برنج با رشد ۵۰۰ درصدی به محدوده ۸۰ درصد رسیده که این رقم در تاریخ کشاورزی کشور بی سابقه بوده است.

به گفته عباسی، رشد چشمگیر در حوزه برداشت مکانیزه از شالیزار‌های شمال منجر به اقتصادی شدن تولید و کاهش هزینه‌های برنج شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش قیمت برنج ارتباطی به هزینه‌های تولید و فرآیند عملیات مکانیزاسیون ندارد، بیان کرد: مشکلات ناشی از سیاست‌های بازار، عرضه و نظارت بر توزیع دلیل اصلی گرانی برنج در بازار به شمار می‌رود.

او درباره اینکه ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ کمباین برداشت برنج طی ۵ تا ۶ سال گذشته به اراضی شالیزاری اضافه شده است، افزود: رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار دستگاه نشا کار به اراضی شالیزاری وارد شده است و پیش بینی می‌شود در سال پیش رو مکانیزاسیون برنج به محدوده ۹۰ درصد ارتقا یابد.

عباسی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید ارتباطی به عدم توسعه مکانیزاسیون ندارد، گفت: در توسعه مکانیزاسیون برنج به حدی توفیفات بالاست که در صورت مراجعه به استان‌های شمالی کمتر مزرعه‌ای را پیدا می‌کنیم که با دست محصول برداشت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال آینده کشت مکانیزه برنج به محدوده ۷۰ درصد می‌رسد، بیان کرد: هم اکنون در محدوده ۵۰ درصد هستیم، ضمن آنکه برداشت به طور کامل با کمباین برداشت می‌شود.

نبود تکنولوژی ماشین آلات از محدودیت های پیش روی توسعه کشت پنبه

او درباره آخرین وضعیت ماشین آلات زراعت پنبه گفت: با توجه به آنکه بخشی از پنبه مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، از این رو تولید پنبه مستلزم اقتصادی شدن تولید است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بخشی از اقتصادی شدن تولید را منوط به صنعت ریسندگی و بخش دیگر تکنولوژی تولید دانست و افزود: هم اکنون یکی از محدودیت‌های توسعه کشت پنبه ناشی از نبود تکنولوژی ماشین آلات برداشت است چرا که در سنوات گذشته تنها تعدادی کمباین غوزه چین پنبه وارد کشور شده و بومی سازی تولید آن در داخل صورت گرفته است.

او ادامه داد: اگرچه طی ۲ سال اخیر برای واردات وش چین پنبه در کشور اقدام شده، اما تاکنون توفیقی در این زمینه نداشتیم که امیدواریم صنعت کشور به فکر بیفتد و برای فرآیند تولید پنبه بویژه در مرحله برداشت راهکاری بیندیشد چرا که در حوزه کاشت و داشت به سبب دارا بودن انواع ماشین‌های کارنده برای کشت و کار مشکلی نداریم.

عباسی با اشاره به اینکه در تامین کمباین وش چین پنبه با مشکلات متعددی روبرو هستیم، اظهار کرد: اگرچه در بخشی از مزارع پنبه به سبب عملکرد و رطوبت پایین با دستگاه غوزه چین وارداتی و تولید داخل امکان برداشت وجود دارد، اما برای استان گلستان که رطوبت، تراکم محصول و عملکرد بالاست، برای برداشت نیاز به کمباین وش چین داریم که متاسفانه تکنولوژی تولید این کمباین در اختیار برخی کشورهاست که رابطه خوبی با ما ندارند.

به گفته او، با وجود آنکه در تامین کمباین برداشت با مشکلاتی روبرو هستیم، امیدواریم حوزه صنعت کشور به سمتی رود که بخشی از تکنولوژی را بومی سازی کند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۸۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری شماره ۷ برای سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون ابلاغ شده است، بیان کرد: تا کنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب این حوزه شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۷۰۰ میلیارد تومان جذب و تبدیل اعتبار به ماشین در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

سرمایه گذاری بی سابقه در حوزه مکانیزاسیون طی شش سال اخیر/تحریم های ظالمانه خودباوری ما در تولید ماشین آلات کشاورزی را بالا برد

او افزود: از نیمه سال ۹۲ تاکنون ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون سرمایه گذاری انجام شد که این میزان سرمایه گذاری در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است. ضمن آنکه روند تزریق تسهیلات و عرضه استاندارد ماشین آلات کشاورزی کماکان در کشور ادامه دارد.

عباسی از توزیع بیش از ۱۶ هزار دستگاه تراکتور و ۶۰۰ دستگاه کمباین غلات را در بین کشاورزان خبر داد و گفت: براین اساس سطح نشاء کاری کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش و میزان ضایعات با کاهش یک تا یک و نیم درصد به حدود ۳ درصد می‌رسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت ماشین آلات کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌ها کمترین نوسان را در بازار تجربه کرده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه ۹۵ درصد نیاز کشور متکی بر تولید داخل است از این رو نوسان چندانی در حوزه ماشین آلات کشاورزی همانند دیگر بخش‌ها نداریم و آمار‌ها نشان می‌دهد تنها به واسطه افزایش اجزا و قطعات و مواد اولیه، قیمت ماشین‌های پر مصرف بخش کشاورزی که در این حوزه بسیار تاثیر گذار است حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر تامین ارز مورد نیاز برای حوزه ماشین آلات کشاورزی افزود: اگر چه در تولید ماشین آلات کشاورزی خودکفا هستیم، اما برای تامین بخشی از قطعات و ابزار‌آلات به خارج وابسته هستیم که در صورت تامین ارز می‌توان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ماشین آلات را به حداقل رساند.

او درباره تاثیر شرایط تحریم بر خوداتکایی تولید داخل گفت: در طول سال‌های قبل، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور خودباوری ما را بیشتر کرده است که هم اکنون با برنامه ریزی مناسب درصدد هستیم تا ۱۰ الی ۱۵ درصد نیاز کشور را از تولید داخل تامین کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سنوات گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه خود باوری ما را افزایش داده است، ادامه داد: با توجه به آنکه اعمال تحریم های ظالمانه در سنوات گذشته خودباوری ما را بیشتر کرده است، از این رو در شرایط کنونی، وضع تحریم‌های جدید ما را به سمت و سوی خوداتکایی بیشتر در تولیدات داخل پیش خواهد برد، اما در برخی فناوری‌ها که به صورت نمونه‌ای وارد می‌شود، واردات مقرون به صرفه‌تر است چرا که به سبب تعداد معدود این فناوری ها، تولید داخل الزامی ندارد.

عباسی در پایان تصریح کرد: در حوزه تولید داخل با برنامه ریزی‌های مناسب تنها در صدد بومی سازی ۵ تا ۱۰ درصدی واردات ماشین آلات و نیاز خاص کشاورزی در کشور هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1398 ، کدخبر: 7051040 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
0
در راستای مکانیزاسیون کشاورزی آقای حجتی و تیم مدیریتیشون بسیار زحمت کشیدن نقطه قوت وزارت هم همین بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین