پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در حوزه برداشت غلات کشور هم امروز ضایعات برداشت به کمتر از ۴ درصدرسیده در حالی که در ابتدای دولت این میزان حدود ۸ تا ۱۰ درصد بود.

شعارسال: کامبیز عباسی در رابطه با توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۹۸ در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری بسیار خوبی انجام شده است و یک جهش در شاخص های توسعه مکانیزاسیون رقم خورده است. در حوزه مکانیزاسیون برنج در ابتدای دولت حدود ۱۲ درصد شالیزارها مکانیزه بود اما در حال حاضر به حدود ۸۰ درصد رسیده است.

وی افزود: در حوزه برداشت غلات کشور هم امروز ضایعات برداشت به کمتر از ۴ درصدرسیده در حالی که در ابتدای دولت این میزان حدود ۸ تا ۱۰ درصد بود. در حوزه گندم هم بیش از ۲.۵ میلیون هکتار کشت مکانیزه افزایش پیدا کرد. عملیات سمپاشی در کشور از لانس به سمپاش های تراکتوری و پشت تراکتوری ارتقا یافته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در گذشته ۱۵ درصد مزارع توسط سمپاش های تراکتوری سمپاشی می شد اما در حال حاضر به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی در رابطه با تامین تراکتور در کشور خاطر نشان کرد: طی حدود ۶ سال اخیر بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه تراکتور و به صورت میانگین هر سال حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار تراکتور در کشور تامین شد در حالی که در اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ رکود کامل در این بخش وجود داشت و میانگین تامین ما درحوزه تراکتور در حدود ۲ هزار دستگاه بود و کمباین هم در کشور فروش نداشت.

عباسی با اشاره به مکانیزاسیون حوزه باغبانی کشور تصریح کرد: ما در این بخش رشد مناسبی را در تامین تراکتور باغبانی داشته ایم. به جرات می توان گفت شاخص های مکانیزاسیون در باغبانی علیرقم تمام محدودیت ها رشد و نفوذ خوبی را به دنبال داشت که حدود ۱۳۰ درصد را در ضریب مکانیزاسیون کشور در حوزه باغبانی شاهد بودیم.

وی افزود: ما بسیاری از تکنولوژی های نوین را در باغبانی شناسایی کردیم و مردم بسیار علاقه مند به سمت آن آمدند مانند سامانه های مباززه با تگرگ، سامانه مبارزه با سرمازدگی، سیستم های کنترل گلخانه ها و اتوماسیون گلخانه ای. به طور کلی ضریب مکانیزاسیون باغبانی کشور هم افزایش داشته است. ما برای باغات کشور تراکتورهای باغی کمرشکن را تامین کردیم و کارخانجات داخلی و تولیدکنندگان خارجی توانستند انواع متنوع تری از تراکتور را به بازار عرضه کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با مکانیزاسیون گیاهان دارویی گفت: یکی از اصلی ترین بخش هایی که ما به صورت جدی بر روی آن کار می کنیم مکانیزاسیون گیاهان دارویی است و به دنبال این هستیم که مکلنیزاسیون را در این بخش فراموش شده توسعه دهیم.

وی افزود: تامین کمباین غلات در کشور تا به امروز بی سابقه بوده و توفیقاتی که در این زمینه به دست آورده ایم بسیار ارزشمند است. تا به امروز نزدیک به ۳ هزار دستگاه کمباین برداشت غلات اعم از تولید داخل و وارداتی های کمباین سنگین در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و یکی از دلایل رسیدن به عدد کمتر از ۴ درصد ضایعات همین تامین کمباین برداشت غلات است.

عباسی با اشاره به اختصاص ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش مکانیزاسیون در سال جاری، عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا امروز حدود یک میلیارد تومان از این اعتبار در حوزه زراعت و ۳۶۰ میلیارد تومان هم در حوزه باغبانی اختصاص یافته است. ۱۸۰ میلیارد تومان در حوزه دام و طیور و نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون شیلات و حدود ۵۴ میلیارد تومان برای مکانیزاسیون گیاهان دارویی در نظر گرفته ایم.

وی افزود: حدود ۱۸ میلیارد تومان هم به مکانیزاسیون جنگل و مرتع و حدود ۷۲ میلیارد تومان هم برای مکانیزاسیون گلخانه ها در نظر گرفته شده است. امسال هم نظیر سنوات گذشته مکانیزاسیون به صورت جامع و کامل در تمام زیر بخش های کشاورزی اجرایی خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روستانیوز، تاریخ انتشار: 3تیر1398 ، کدخبر: 2404: www.rustanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین