پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
شهرستان دیر دارای ظرفیت بسیار بالایی برای پرورش میگو و دیگر آبزیان است و با اجرای طرح‌های مختلف می‌تواند به بزرگترین منطقه آبزی‌پروری کشور تبدیل شود.

شعار سال: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه صید و صیادی و آبزی‌پروری است و افراد زیادی در این استان در عرصه صید و صیادی و همچنین پرورش آبزیان مشغول هستند.

در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه و تقویت پرورش ابزیان در سطح استان بوشهر صورت گرفته است و ظرفیت‌های خوبی برای گسترش سطح زیر کشت آبزیان در این استان صورت گرفته است.

شهرستان دیر با برخورداری از دریا و سواحل مناسب یکی از نقاط مستعد برای پرورش آبزیان است و با اجرای طرح‌های مختلف می تواند به بزرگترین بندر آبزی‌پروری کشور تبدیل شود.

انقلاب آبزی‌پروری در دیر

رئیس شیلات شهرستان دیر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با احداث سایت های پرورش میگو در روستاهای گزنگ، جبرانی، دمیگز و بردخون شهرستان دیر، این بندر به بزرگترین بندر آبزی پروری کشور تبدیل خواهد شد.

با احداث سایت های پرورش میگو در روستاهای گزنگ، جبرانی، دمیگز و بردخون شهرستان دیر، این بندر به بزرگترین بندر آبزی پروری کشور تبدیل خواهد شدعقیل امینی با بیان اینکه با راه‌اندازی سایت‌های جدید پرورش میگو، انقلابی در حوزه اشتغال شهرستان ایجاد خواهد شد اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌های بالای شهرستان دیر در زمینه آبزی‌پروری هم اکنون تنها سایت آبزی‌پروری جنوب استان در شهر بردستان با ۲۲۰ هکتار شامل ۱۱ مزرعه ۲۰ هکتاری فعال است.

وی با بیان اینکه در سال جاری از مزارع سایت بردستان ۶۷۰ تن میگوی‌پرورشی برداشت و به کشورهای چین، قطر و کویت صادر شد تصریح کرد: نزدیک به ۸۵۰ هکتار زمین مستعد برای پرورش میگو در اطراف روستاهای جبرانی، گزنگ و دمیگز و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار زمین دیگر اطراف اسکله خورخان مستعد پرورش میگو شناسایی شده است.

امینی گفت: این زمین‌ها به صورت مزارع هفت هکتاری با اولویت واگذاری به افراد بومی آن منطقه خواهد بود و فراهم شدن زمینه اشتغال برای هفت هزار و ۸۰۰ نفر پیش‌بینی می‌شود که در صورت عملیاتی شدن این پروژه ها انقلابی در اقتصاد شهرستان ایجاد و این بندر که در حال حاضر به عنوان بزرگترین بندر صیادی کشور شناخته می‌شود می‌تواند به بزرگترین بندر آبزی‌پروری کشور نیز تبدیل شود.

این مسئول از پرداخت ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی به صیادان این بندر خبر داد و افزود: این اعتبار برای خرید ادوات صیادی، موتور قایق و تعمیرات لنج، کشتی و قایق های صیادی پرداخت شده است.

توسعه آبزی پروری در دیر

فرماندار شهرستان دیر نیز گفت: در راستای توسعه و تقویت آبزی‌پروری در شهرستان دیر برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و حمایت لازم را از طرح‌های پرورش آبزیان در شهرستان خواهیم داشت. کریم علی حسنی از اجرای طرح‌های مختلف آبزی‌پروری در سطح شهرستان دیر خبر داد و اضافه کرد: این طرح‌ها نقش بسیار مهمی در راستای تقویت اشتغال و همچنین بهبود تولید خواهند داشت.

وی بیان کرد:‌ آبزی‌پروری را به صورت ویژه مد نظر داریم و امیدواریم با ایجاد شرایط مناسب و تامین زیرساخت‌ها، شاهد تسریع در توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری در این شهرستان باشیم.

توسعه پرورش آبزیان با حضور بخش خصوصی

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با اشاره به فعالیت ۳۰۰ مزرعه پرورش میگو در قالب ۱۰ سایت در استان بوشهر اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و دولت برای راه اندازی و توسعه صنعت پرورش میگو صورت گرفته است.

عباسعلی زنده‌بودی با اشاره به اینکه از سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای طرح های پرورش میگو به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تحویل شده است افزود: تا سال آینده دو هزار هکتار زمین برای واگذاری به بخش خصوصی آماده می شود. وی بیان کرد: پرورش میگو یکی از صنایع مهم کشور در بخش اقتصاد مقاومتی است که با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی به خوبی هدایت می‌شود.

ظرفیت بالای دیر در حوزه صید آبزیان

رئیس شیلات شهرستان دیر با بیان اینکه در شهرستان دیر ۱۱ کشتی و ۲۶ لنج باری ،۲۹۴ قایق مجوزدار و نزدیک به ۵۰۰ قایق بدون مجوز وجود دارد گفت: توسعه اسکله صیادی به وسعت ۴۸ هزار مترمربع و ظرفیت ۷۵ شناور صیادی،سیستم اطفای حریق، جایگاه توزیع گازوئیل و بنزین، راه اندازی کارخانه یخ سازی، نصب دوربین مداربسته و ردیاب برای کشتی ها، همکاری با شهرداری و در اختیار گذاشتن سوله برای بازارچه ماهی و میگو از جمله اقدامات شیلات بندر دیر در طول ۴۰ ساله انقلاب است.

عقیل امینی عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۷۰ شناور در این اسکله تردد دارند که بیش از ظرفیت آن است و مشکلاتی ایجاد کرده‌ است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون هزار و ۴۲۴ تن ماهی یال اسبی، ۱۷۳ تن میگو ، ۲۵ تن ماهی مرکب و ۳۰۰ تن ماهی تجاری و صنعتی در شهرستان دیر صید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. امینی با اشاره به صید ترال در صید گاه های شهرستان دیر گفت: متأسفانه عده‌ای صیادنما که فقط منافع شخصی خود را می‌بینند با حضور در صیدگاه شهرستان دیر اقدام به صید ترال می‌کنند و یکی از عوامل کم شدن صید همین معضل است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 9 بهمن 97، کد مطلب: 4527508:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین