پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
نماینده دادستان در دادگاه متهمان بانک سرمایه گفت: بنده مدارک ویلای لوکسی را در خارج از کشور به شما ارائه می‌دهم که مکرراً مدیران و مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به آن سفر و در جلسات مورد اشاره شرکت می‌کردند ...

شعارسال: سومین جلسه رسیدگی به اتهامات "علی بخشایش" مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره بانک سرمایه، محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

اتهام این افراد اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق خیانت در امانت است.

طبق آنچه در کیفرخواست آمده است این خیانت در امانت از طریق اعطای تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی غیرقانونی صورت گرفته است؛ این که وام‌گیرندگانی همچون حسین هدایتی، سامان مدلل و جهانبانی از پرداخت معوقات خود استنکاف می‌کنند.

در این جلسه سلمانی مدیر وقت حوزه بانک سرمایه به‌عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و خطاب به قاضی گفت: من از سال 87 وارد بانک سرمایه شدم و در زمان این پرونده‌ها مدیر حوزه بودم؛ از زمانی که آقای بخشایش و آقای قندالی آمدند وضعیت بانک تغییر کرد و فضا برای این افراد باز شد و از روزی که این آقایان آمدند، فشار وارد می‌کردند؛ در بسیاری از موارد اصلاً امضای بنده نیست و نگذاشتند که حداقل نظر بدهم؛ در پرونده فولادسازان دماوند نوشتیم این از شرکت‌های مشمول آیین‌نامه تسهیلات است و ما نمی‌توانیم به آن‌ها تسهیلات بدهیم با این وجود آقایان تصویب کردند؛ دو بار آقای عبدی، آقای زاهدی و فاروقی به ما فشار آوردند که هیئت مدیره پشت آن است لذا ما گفتیم اگر خلاف باشد هیئت مدیره بازمی‌گرداند!

سلمانی ادامه د اد: در مورد ضمانت‌نامه‌ها یک سری پرونده‌ها بود که آقای کاظمی زنگ می‌زد و می‌گفت چرا پرونده را شعبه نمی‌فرستد و من دوباره به شعبه زنگ می‌زدم؛ این‌ها آنقدر خط را تمیز چیده بودند که حتی رئیس شعبه را نیز از خودشان گذاشتند و ارکان اصلی را طوری می‌چیدند که نشان‌دهنده موضوع است.

سپس نماینده دادستان خواستار حضور حسامی مدیردفتر بخشایش در جایگاه شد و از او پرسید: شما در اظهارات خود گفته‌اید آقای بخشایش به دبی سفر می‌کرد و بعد از آمدن از سفر دستورات عجیبی صادر می‌کردند ماجرا چه بود؟

مدیر دفتر بخشایش در پاسخ به این سؤال گفت: وقتی آقای بخشایش بودند، فشار شدیدی در کار داشتیم و زمانی که به سفر می‌رفتند و برمی‌گشتند این فشار دو چندان می‌شد.

نماینده دادستان از حسامی پرسید: بخشایش از چه کسانی حمایت می‌کرد؟ که وی جواب داد: از گروه آقای شاملویی و اشخاص دیگر که البته نامه‌های آن‌ها موجود است و محرمانه نبوده است.

نماینده دادستان پرسید: شما می‌دانید بخشایش در دبی با چه کسانی جلسه داشته است؟

مدیر دفتر بخشایش گفت: نمی‌دانم.

اما یاسر ضیایی؛ قائم مقام بانک سرمایه با حضور در جایگاه به در خواست نماینده دادستان در این رابطه گفت: جریانی در دبی به نام آقای فرزام پشت پرده این ضمانت‌نامه‌ها بود؛ سفر‌های آقایان و دیدار‌ها در دبی مشخص است حتی در آلمان هم دیدار‌هایی داشتند اما اینکه وجوه چگونه خارج می‌شد باید بگویم اکثر این ضمانت‌نامه‌ها برای محصولات صادراتی انجام می‌شد و ردیابی وجوه آن در داخل کشور امکان‌پذیر نبود.

نماینده دادستان در ادامه گفت: بنده مدارک ویلای لوکسی را در خارج از کشور به شما ارائه می‌دهم که مکرراً مدیران و مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به آن سفر و در جلسات مورد اشاره شرکت می‌کردند؛ باید بگویند چه کسانی در این جلسات حضور داشتند؛ اشخاصی مثل امیررضا فرزام راد متهم فساد بانکی یا مفسدان بانکی متواری شده که در ایران نبودند و جلسات را در آن محل تشکیل می‌دادند و مصوبات را قطعی می‌کردند و در برگشت به کشور عملیات اجرایی صورت می‌گرفت؛ از آقای بخشایش می‌خواهم در این باره توضیح بدهد دلیل حضورش در این ویلا یا در دفتر آقای امامی چه بوده است؟

قنبری؛ عضو کمیته اعتباری بانک سرمایه نیز با حضور در جایگاه با بیان اینکه در اردیبهشت سال 92 به عضویت کمیته اعتباری منصوب شده است، گفت: اگر پرونده‌ها 100 درصد وثیقه ملکی داشت، امضا می‌کردم در غیر این صورت امضا نمی‌کردم تا اینکه روزی بخشایش با من تماس گرفت و پرسید چرا امضا نمی‌کنید؟ گفتم وثیقه ندارند، گفت: تشخیص اعتبار با ماست و در این خصوص به شما ارتباطی ندارد!

قنبری با بیان اینکه پس از آن همچنان پرونده‌ها را امضا نمی‌کرده است، افزود: تا پرونده آقای جهانبانی که باز امضا نکردم و آقای بخشایش دوباره به من گفتند که تشخیص این موضوع با ما است و بنده بر اساس تکلیف او برخی پرونده‌های تسهیلاتی دیگر را امضا کردم.

نماینده دادستان در دادگاه متهمان بانک سرمایه :

بنده مدارک ویلای لوکسی را در خارج از کشور به شما ارائه می‌دهم که مکرراً مدیران و مدیرعامل  صندوق ذخیره فرهنگیان به آن سفر و در  جلسات مورد اشاره شرکت می‌کردند.

ابعاد گسترده فساد و پولشویی بانک سرمایه

 سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره بانک سرمایه و وزیر دولت نهم، محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

قهرمانی نماینده دادستان در رابطه با پرونده متهمان بانک سرمایه گفت: در بانک سرمایه #فساد آنقدر گسترده است که ما تنها موارد کلان را لحاظ کردیم. در اجرای احکام هم پولشویی‌ های گسترده‌ای را شاهدهستیم.

** حضور متهم ردیف اول بانک سرمایه در "جشن تولد" همسر دوم قندالی!

نماینده دادستان در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق بانک سرمایه با بیان اینکه سودهای این بانک صوری بوده، گفت: شما (بخشایش) در جشن تولد همسر دوم مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان شرکت داشتید و اینگونه با هم در ارتباط بودید.

قاضی مسعودی مقام در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه نفر از 32 متهم فساد در بانک سرمایه از بخشایش مدیرعامل اسبق بانک و متهم ردیف اول پرونده پرسید: در زمان مدیریت خود چند بار به دبی سفر کرده است؟

متهم در پاسخ با بیان اینکه در طول مدیریتش حدود دو سه بار به دبی سفر کرده است، گفت: من کارمند سرمایه‌گذاری بانک پارسیان بودم و به خاطر مسئولیتی که داشتم به آن جا می‌رفتم و تردد من به دبی بحث کار اجرایی بوده است.

متهم در ادامه دفاعیات خود و در خصوص ماجرای ویلای دبی افزود: من عید در دبی بودم که آقای احسان دلاویز زنگ زد و گفت جلسه‌ای دارد و از من خواست که به آن جا بروم؛ آقایی در آنجا بود که خود را بهروز معرفی می‌کرد و می‌گفت که می‌خواهد بانک کفالت را بخرد و از من توصیه خواست من نیز چند توصیه به او کردم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه با حضور قندالی در مهر ماه سال 92 در صندوق ذخیره فرهنگیان همه چیز تغییر کرد، گفت: از همان ابتدا اعمال نفوذ کردند و ما را تحت فشار گذاشتند که با بهره 4 درصد به فلان شرکت وام بدهید!

نماینده دادستان در این بخش از جلسه دادگاه اظهار کرد: آقای بخشایش هفته گذشته در دفتر من حاضر شدند و گفتند از آبدارچی تا هیئت مدیره مهره‌چینی شده بودند، من از او می‌خواهم که در این خصوص در دادگاه توضیح دهد.

بخشایش به عنوان متهم ردیف اول این پرونده در این باره گفت: آقای امامی و چند نفر دیگر مشاور من در امور بازاریابی بودند اما زمانی که مرکز قدرت به سمت آقای قندالی رفت، همه مسائل عوض شد.

وی تصریح کرد: زمانی که آقای ضیایی در مدیریت سرمایه‌گذاری فرهنگیان آمد، روابط خیلی خوبی با قندالی داشت به طوری که مرکز وصول مطالبات را کندند و بردند.

نماینده دادستان نیز خطاب به متهم گفت: اتهامی که ما متوجه شما می‌کنیم امضا به‌عنوان عضو هیئت مدیره است البته من به عنوان نماینده دادستان اعلام می‌کنم اتهام مدیران بانکی متوجه 32 نفر است و شما 3 نفر از آن‌ها هستید؛ به زودی کیفرخواست آن‌ها نیز صادر می‌شود و تحقیقات تقریباً به پایان رسیده است.

نماینده دادستان خطاب به بخشایش اظهار کرد: شما در جشن تولد همسر دوم مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان شرکت داشتید و اینگونه با هم در ارتباط بودید.

قاضی نیز در ادامه گفت: جلسات باید در بانک برگزار شود و نه در منازل و ویلا‌ها چرا که این یک رفتار حرفه‌ای برای مدیرعامل نیست.

متهم بخشایش نیز در دفاع از خود گفت: من معصوم نیستم، اشتباه من این بود که زمانی که این اتفاقات رخ داد از بانک سرمایه باید می‌رفتم البته من استعفای خود را نیز ارائه کرده بودم.

در ادامه، وکیل متهم بخشایش برای ارائه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: ماحصل دو سال مدیریت موکل من در بانک سرمایه رشد قیمت سهام در بورس بوده و با کیفرخواست صادره هیچگونه سنخیتی ندارد؛ مطابق آمار گزارشات مالی سالیانه نه تنها در طول مدیریت موکل من، ضرری متوجه بانک نبوده بلکه بانک و سهامداران منتفع شده است.

در ادامه وکیل به عدم اخذ وجه از مشتری اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد موکل من ریالی از کسی تحت هیچ عنوان دریافت نکرده است.

وکیل همچنین به استفاده از واژه بیت‌المال در کیفرخواست اشاره کرد و گفت: بانک سرمایه بانک خصوصی است و اموال و دارایی سهامداران محسوب می‌شود.

وکیل متهم با بیان اینکه تسویه حساب بدهکاران با تودیع وثایق مناسب انجام شده است،گروه‌های شاملویی، جهانبانی، هادی رضوی و مدلل را مثال زد.

وی افزود: با عنایت به خدمات موکل من و سابقه درخشان و عدم وجود سابقه کیفری صدور حکم برائت موکلم را از دادگاه خواستارم.

در ادامه قاضی توضیح داد: درباره ضرر که گفته می‌شود در مفاهیم ما ضرر یعنی خارج کردن مال از حیطه تسلط بزه دیده که به عقیده نماینده دادستان صورت گرفته است.

نماینده دادستان نیز در پاسخ به دفاعیات وکیل متهم گفت: درباره افزایش سود بانکی باید بگویم که سود‌های بانکی صوری بوده است؛ اگر شما موارد زیادی از سود‌های بانکی را به این شکل بخواهید توضیح بدهید بله سود‌های زیادی بوده، اما صوری بودند.

وی در خصوص استفاده از واژه بیت‌المال درکیفرخواست نیز گفت: درست است که بیت‌المال توسط متهم ضایع نشده اما اموال زیادی از فرهنگیان را تضییع کرده است.

در ادامه نماینده دادستان مدارکی را نشان داد که به امضای متهمین رسیده بود و از آنها خواست مدارک را رویت و صحت امضای خودشان را در این مدارک تأیید کنند.


این عکس از دادگاه بانک سرمایه پیچیدگیِ مبارزه با فساد را به تصویر می کشد!

دعا و جادوی  پروی کاظمی عضو سابق هیئت‌مدیره و کسی که در گران‌نمایی چند صد میلیاردی وثیقه بدهکاران نقش داشته و فقط در یک فقره ۳میلیارد تومان از حساب بدهکاران به حساب همسرش واریز شده است!


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین