پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
قاضی مسعودی‌مقام در دومین جلسه رسیدگی خطاب به گروه جهانبانی از متهمین بانک سرمایه گفت: به فرزندان مسئولین وجوهی دادید و آنها را وارد شرکت ها کردید که از آنها استفاده کنید شما تنها در 2 سال از یک بانک، 489 فقره تسهیلات دریافت کردید . 604 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردید.
شعار سال:قاضی مسعودی‌مقام در دومین جلسه رسیدگی خطاب به گروه جهانبانی از متهمین بانک سرمایه گفت: به فرزندان مسئولین وجوهی دادید و آنها را وارد شرکت ها کردید که از آنها استفاده کنید شما تنها در 2 سال از یک بانک، 489 فقره تسهیلات دریافت کردید . 604 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردید.

 دومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمین بانک سرمایه، لحظاتی پیش با حضور قاضی مسعودی‌مقام آغاز شد.

در جلسه پیش کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد و همچنین محمدرضا جهانبانی بخشی از دفاعیات خود را مطرح نمود.

قاضی در ابتدای جلسه خطاب به جهانبانی گفت: مابقی دفاعیات خود را با در نظر گرفتن زمان ارائه کنید. جهانبانی در جایگاه حاضر شد و گفت: در مورد پرداخت به آقای الله یاری، من چند قرارداد با ایشان داشتم بابت خرید برنج و پرداخت ها بابت خرید برنج بوده است.

وی در  خصوص دفتر و شرکت در دوبی و آلمان گفت: به خاطر تحریم تمایل به واردات زیاد بود و ما هم برای تسهیل امور واردات، دفتری را در آلمان اجاره کردیم که اجاره ماهیانه آن بیش از هزار یورو بود و 75 هزار تن گوشت وارد کردیم.

جهانبانی افزود: نماینده دادستان فرمودند که چرا به جای واردات گوشت تولید گوشت انجام ندادید. یکی از کارهای شرکت من واردات گوشت برای تأمین نیازهای کشور بوده است، کشور در تولید گوشت خودکفایی  کامل ندارد. 75 درصد نیاز سالانه گوشت تولید می‌شود و 25 درصد آن وارد می‌شود. من فعالیت بازرگانی داشتم و موضوع و محتوای شرکت‌ها هم در همین زمینه بوده است، من فعالیت تولیدی نداشتم. 7 هزار و 500 تن گوشت وارد کشور کردم و توزیع گوشت ها بر اساس دستور سازمان گوشت و دام کشور بوده است.

قاضی مسعودی مقام در پاسخ گفت: بر اساس استعلام بانک مرکزی در تاریخ 3/6/98 شما از سال 92 تا 94 ،489 فقره تسهیلات دریافت کرده اید، اموال شما از این شرکت به آن شرکت در حال جابجایی است و رقم ناچیزی از تسهیلات صرف واردات گوشت شده است. ارزیابی‌ها جلوی میز من است، بر اساس واقعیات سخن بگویید.

قاضی افزود: تسویه های شما توسط تسهیلات بوده، نباید تسهیلات بگیرید و باقی تسهیلات گذشته را تسویه کنید. تسویه تسهیلات شما با تسهیلات جدید صورت گرفته است. شما با یک لشکر به بانک سرمایه رفتید تا آقای بخشایش را مجاب کنید به شما تسهیلات بدهند. اگر واردکننده بودید باید مسیر قانونی را طی می‌کردید.

قاضی مسعودی مقام گفت: به فرزندان مسئولین وجوهی دادید و آنها را وارد شرکت‌ها کردید که از آنها استفاده کنید. شما تنها در 2 سال 489 فقره تسهیلات دریافت کردید آن هم از یک بانک. 604 میلیارد  تومان تسهیلات گرفتید و کالای اساسی وارد کردید اما پول آن از جیب این و آن پیدا شد. خانم شما کمتر از 10 دقیقه برای تمام متهمین وثیقه آورد بعد شما اول دفاعیات خود آیه و حدیث می خوانید.

قاضی ادامه داد: اموالتان را پنهان  می‌کنید و به نام این و آن می زنید. لطفا دفاعتان را در چارچوب اتهامتان انجام دهید  و وارد حواشی نشوید. دریافت تسهیلات را توضیح دهید. شما در فرایند اخذ تسهیلات دچار جرم شده‌اید. اتهام شما اخذ تسهیلات از طریق نامشروع بوده است در این مورد توضیح دهید.

جهانبانی با عنوان اینکه من مشتری خوش حساب بانک بودم گفت: اما اکنون بدهکار این بانک هستم و اموال توقیف شده من بیش از مبلغی است که دریافت کردم. هیچ نشانه ای از غیر عادی بودن  اخذ تسهیلات وجود ندارد. تسویه ها طبق قانون و در زمان مقرر انجام می شده است.

وی افزود: در مدت 4 سال و به نام 7 شرکت 700 میلیارد تسهیلات گرفته ام و از این مبلغ اصل و سود را پرداخت کردم. عمده تسهیلات دریافتی بابت واردات کالاهای اساسی بوده است. بابت کالاهای وارداتی ارز دولتی نگرفته ام.

قاضی گفت: حتما کمتر از قیمت هم به مردم می فروختید و مردم هم شکر گزار هستند.

جهانبانی گفت: متاسفانه همینطور است. 150 میلیارد با ارز آزاد کالا وارد کردیم اما بانک مرکزی اجازه ترخیص به ما نمی داد. گوشت زیر قیمت فروختیم و ضرر کردیم. به هیچ بانکی تعهد ارزی نداریم تا پایان سال 93 به هیچ بانکی بدهی نداشتیم

قاضی گفت: شما تسهیلات دیگری می گرفتید و بعد تسویه می کردید. از سال 92 تا 94، 489 فقره تسهیلات به 6 شرکت شما تخصیص یافته که 119 فقره معوق و مابقی توسط اخذ تسهیلات جدید تسویه شده است. از بانک سرمایه تسهیلات می گیرید و تسهیلات بانک دیگری را تسویه می کنید. از این بانک به آن بانک.

قاضی مسعودی مقام افزود: همه متهمانی که آنها را در دادگاه  حاضر می کنیم می‌گویند برای کشور احساس تکلیف کرده اند و بیشترین ضربه را هم به کشور زدند. چرا از شیوه قانونی احساس تکلیف خود را رفع نکردید؟ ذهنیت شما این بوده است که فرزندان مسئولان مسیر را برای شما هموار کنند. بدون اینکه ریالی پرداخت کنند سهام دار شرکت شدند. ماشین، خودرو، خانه و شرکت در اختیار فرزندان مسئولین قرار داده‌اید. این اسم ها را مرور کنید. شما می گویید که خوش حسابید؟ یک نامه  هم از خوش حسابی‌تان از بانک سرمایه بیاورید.

به دستور قاضی مسعودی مقام، قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای جهانبانی باید یک سوال را واضح توضیح دهند. شما صلاحیت دریافت تسهیلات به این مقدار را نداشتید، بفرمایید که چطور این مقدار تسهیلات دریافت کرده اید.

وی افزود: آقای زارعی کارشناس اعتباری پرونده بررسی و اعلام کرده که "نسبت‌های مربوط به سود و زیان و ترازنامه شرکت در وضعیت خوبی قرار ندارد و این موضوع احتمال ریسک اعتباری شرکت را افزایش  می‌دهد."

قهرمانی افزود: کارشناس بی طرف بانک گفته ریسک اعتباری شما بالا بوده و نهایتا می توانستید 29 میلیارد تسهیلات دریافت کنید اما  شما 109 میلیارد تسهیلات گرفته اید. چطور این دریافت را  انجام دادید شما و برادرتان که از دوستان بخشایش کاظمی بودند در این بانک حضور پیدا کرده و درخواست تسهیلات کرده‌اید.

هشدار نماینده دادستان: مدیران بانک تسهیلات غیرقانونی را از جیب پدر و جدشان بدهند نه از جیب مردم

نماینده دادستان مجددا پرسید: کارشناس گفته پیشنهاد نمی کنم که به شرکت های شما تسهیلات بدهند پس چطور بر خلاف نظر کارشناس شما تسهیلات دریافت کردید؟ کارشناس گفته نسبت های سودآوری شرکت ضعیف است و تحکیم وثایق مورد تأکید می باشد. به عنوان مدعی العموم به مدیران بانک هشدار می دهم اگر به افرادی که صلاحیت ندارند می خواهند تسهیلات بدهند می توانند از جیب پدر و جدشان بدهند نه از کیسه مردم. اموال مردم امانت نزد شماست.

نماینده دادستان ادامه داد: در شرکت تجارت نصر البرز پولی به حساب اشخاص حقیقی رفته آیا این پول برای کالای اساسی بوده است؟ برای شرکت فولاد پول واریز کرده اید، تسویه شرکت دیبا را انجام داده اید. تسهیلات را می گرفتید و بیمه تسهیلات انجام می دادید در حالیکه بیمه تسهیلات باید از جیب خودتان می بود. شرکت تجارت زعفران بیتا چه ربطی به واردات کالا دارد که وجوهی به حساب آنها رفته است.

قهرمانی افزود: کارشناس رسمی گفته است شما 32 میلیارد کالای  اساسی آورده اید. مابقی را چه کرده اید؟ وثایق شما برای تسهیلات 604 میلیارد تومان چه بوده است؟ 10 درصد ملکی بوده، 10 درصد خانه و مابقی سفته و چک بوده است. مگر می شود سفته و چک وثیقه تسهیلات باشد چگونه باور کنیم با بخشایش کاظمی ارتباط نداشتید.

 نماینده دادستان: چک و سفته، وثیقه‌ی تسهیلات میلیاردی

نماینده دادستان ادامه داد د ر مورد واریزی که به حساب برادرخانمتان داشتید و گفتید بابت خرید برنج بوده است این نیز خلاق قانون است شما باید بر اساس موضوع مصوب قرارداد هزینه می کردید قرارداد شما برای سال 91 بوده است. شما تسهیلات می گیرید و قراردادهای قبلی را تسویه می کنید؟ این غیر قانونی است شما می توانید با پول جیب خودتان شرکت در کشورهای دنیا بگیرید تا اعتبار خود را برای دریافت تسهیلات بالا ببرید اما نمی توانید با پول مردم شرکت بگیرید

قهرمانی گفت:  شما  ملک مشکین شهر را از محل تسهیلات خریداری کرده اید ارزیابی های بانکی ها گفته است بیش از 50 میلیارد نمی ارزد. این ملک را می خواهند به عنوان رد مال به بانک بدهند، برای بانک دریافت این ملک به عنوان رد مال دشوار است. می گویند روی دست ما باد می کند چون مشتری ندارد. بدهی شما بالای 2 هزار میلیارد تومان است بر حسب قراردادهای  خودتان. شما گفتید بانک بر اساس اعتبارسنجی به شما تسهیلات داده است کدام اعتبار سنجی؟ اعتبارسنجی بخشایش یا کارشناسان بی طرف بانک؟

علی محمدی کارشناس بانک در جایگاه حاضر شد و گفت آقای جهانبانی گفتند بخشی از تسهیلات را در زمان درخشنده دریافت کرده ام اما آقای درخشنده هیچ کدام از مصوبات را امضا نکردند. آقای جهانبانی می خواهد بگوید اشتباه و زیان کرده و کالاهای اساسی خود را پایین تر از قیمت فروخته اگر با صداقت با بانک رفتار می کردید و گشایش اعتبار را در یانک سرمایه  انجام می دادید ما اجازه نمی دادیم شما ضرر کنید. شما فاکتورهای صوری تهیه کرده اید ادعا می کنید هزار و خرده ای میلیارد کالای اساسی وارد کرده اید آیا همه را یک شبه آورده اید؟

کارشناس بانک افرود: ایشان 600 میلیارد از بانک سرمایه تسهیلات گرفته و 300 میلیارد را برگردانده است. چطور مشکین شهر را که 20 میلیارد خریده اند می گویند الان میلیاردها تومان می ارزد و چرا باید الان بانک سرمایه از شما همان 600 میلیارد را دریافت کند؟ تکلیف سود در سیستم بانکی چه می شود؟ ایشان قرانی از اصل مبلغ را تسویه نکردند و فقط سود را تسویه کرده اند بعد از 5 سال ما 2 هزار میلیارد تومان از جانب ایشان گزارش مشکوک الوصول دادیم.

نماینده سازمان بازرسی نیز در جایگاه حاضر شد و  گفت چرا فروشنده اصل گوشت را به ما معرفی نمی کنید که ما ببینیم چقدر خرید کرده اید و آن مبلغ 8 میلیون یورو چه شده است؟ آقای بخشایش می دانسته که یک شرکت جهانبانی دیگر صلاحیت اخذ وام ندارد و از او می خواهد با شرکت های دیگری درخواست کند تا تسهیلات به او بدهند. بخشایش مربی جهانبانی بوده است.

جهانبانی گفت: شرکت‌ها کالاها را بین خودشان می فروخته اند، فاکتورها جعلی نبوده است.

قاضی گفت: هر شرکتی به شرکت بعدی کالاها را می فروخته و بعد با قیمت بالاتر به مردم عرضه می کرده؟

جهانبانی گفت: سود جزئی بوده است. من اشتباه و کوتاهی داشتم اما  تخلف نداشتم به من فرصت دهید تا  بدهی خود را پرداخت کنم.

قاضی گفت: شما فرصت داشته اید لابد می خواهید از زندان بیرون بروید و بعد پرداخت کنید.

قاضی: به جای تحریم مردم را دور زدید

قاضی افزود همه می گویید قصد داشتیم تحریم را دور بزنیم ولی مردم را دور زدید. جایی که می گوییم توضیح  دهید می گویید مستندات ارائه می‌کنم، توضیحات اضافه شما تأثیری در روند دادگاه ندارد از جلسه اول تا  امروز به تحریم افزایش قیمت و واردات کالاهای اساسی پرداختید، هنرپیشه گوشت وارد می کند، شما گوشت وارد می کنید، کنجاله وارد می کنید، یک نفر هم تولید کننده نیست. کارشناسان بانکی در مورد شرکت های شما برای صدور تسیهلات، مخالفت کرده‌اند، پرونده را بخوانید و دفاع موثر کنید.

جهانبانی گفت: همه  شرکت  ها را با هم ببینید، با شرکت ابرار ببینید.

قاضی گفت: دفاعیات شما تکرار مکررات است مدارک مصرف تسهیلات را در اختیار داریم.

نماینده دادستان گفت: حد اعتبار شما 29 میلیارد تومان بوده و تسویه شما به این صورت بوده که تسویه می کردید و بعد دوباره  تمدید می کردید. بانک ها با گزارشات منفی کارشناسان بانک 20  میلیون تومان وام نمی دهند، ابرار چه هولدینگی بوده که همه شرکت هایش در یک اتاق است؟ برخی کالاهایِ واقعیِ وارد شده، در اختیار شرکت کوثر و درخشان قرار می‌گرفته است و واردات آنها بالاتر از نرخ جهانی بوده و فاکتورهای شرکت ابرار با فاکتور خریداران یکی نیست.

احمد یوسفی کوپایی از دیگر متهمان این پرونده به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد. قاضی اتهامات وی را قرائت کرد و گفت: متهم هستید به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ هزار و 180 میلیارد ریال.

کوپایی با رد اتهامش گفت: در امور دام و کشتارگاه ها فعالیت داشتم. کار تخصصی من خرید گوشت بود و ارتباطات در این زمینه داشتم. من به بانک سرمایه فقط یک نامه زدم و درخواست خط اعتباری کردم. قبل از مصوب شدن این وام از مدیرعاملی برکنار شدم و درخواست وام توسط هیئت رئیسه جدید انجام شد.

وی افزود: هیچ چک و سفته ای را امضا نکردم. در تاریخ 12/5/92 از شرکت خارج شدم. در تاریخ 1/5/92 درخواست تسهیلات دادم. موقع گرفتن  وام مسئولیتی نداشتم مهدی جهانبانی بعد از من درخواست وام داده و قراردادها و چک و سفته ها را او امضا کرده است.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: در شرکت امور دام که حفره فساد بانک سرمایه بوده است آقای کوپایی حضور داشته اند. ایشان معاون بازرگانی شرکت ابرار بوده است. در شرکت شکوه احسان نیز درخواست تسهیلات داده و از این شرکت خارج شده و در شرکت ابرار تسهیلات را پیگیری می کرده نقش ایشان در شرکت های جهانبانی پر رنگ است و از تمام روندها آکاهی داشته اند.

کوپایی در دفاع از خود گفت: مدیرعامل، خارج از هیئت مدیره بوده است. گرفتن تسهیلات به هیئت مدیره محول شده بود. وقتی شرکت قصد داشت به واردات  علوفه بپردازد من گفتم تخصص من گوشت است و از علوفه چیزی نمی دانم.

وکیل مدافع کوپایی در جایگاه حاضر شد و گفت: برای علوفه موکل من چندین نفر را به آقای جهانبانی معرفی کردند و در حدی که می توانستند به او کمک کردند. ایشان باید در خصوص گوشت پاسخگو باشند.

وی با اشاره به ایراد کیفرخواست اظهار داشت: عنوان اتهام موکل من  باید روشن شود در کیفرخواست آمده است خیانت در امانت، معاونت در اخلال جعل اسناد، ارتشاع و ... .

قاضی گفت: اتهام ایشان فقط معاونت در اخلال در نظام اقتصادی است.

وکیل مدافع گفت: تصمیم گیرنده در شرکت مجمع عمومی و هیئت مدیره بودند. موکل من خارج  از هیئت مدیره بوده است تصمیم گیری در مورد تقاضای دریافت تسهیلات توسط هیئت مدیره انجام شده بود.

در این لحظه قاضی پایان جلسه دادگاه را اعلام کرد جلسه  بعدی روز شنبه 9 شهریور در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:4شهریور1398،کدخبر:889521،www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین