پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۱۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
موج تکذیب‌ها از سوی رسانه‌های اصول‌گرا به راه افتاد؛ موجی که البته منبع‌های موثقی نداشت. بعد اين موج بود كه خبرگزاري «جماران» خبر اوليه‌اي كه خود منتشر كرده بود را تكذيب كرد. حالا بايد منتظر ماند و ديد تبعات درگيري ضرغامي و رئيس‌جمهوري در آينده چطور خود را نشان خواهد داد.

شعار سال: به‌نظر نمي‌رسد ‌كه بازي به نفع عزتالله ضرغامی، رئيس سابق صداوسيما پيش رفته باشد. رسانه‌ها ديروز نوشتند كه خبرنگاران در حاشیه مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام مطلع شدند در پی مشاجره اخیر عزت‌الله ضرغامی با رئیس‌جمهور در جلسه اخیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، او از سوی دفتر یکی از مسئولان از ادامه حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی منع شده است. اين خبر اما آخر ديشب از سوي همان خبرنگار تكذيب شد. ماجرا اما پيچيده‌تر از يك خبر و تكذيب ساده بود. از قبل از ظهر كه خبر ممنوعيت حضور ضرغامي دست‌به دست شد چند ساعتي هيچ خبري از تكذيبيه نبود و خود ضرغامي هم عجله‌اي براي اظهار نظر و تكذيب به خرج نداد.

 خبري كه ابتدا درباره ممنوعيت حضور ضرغامي منتشر شده بود از اين قرار بود كه بهانه درگيري لفظي ضرغامي و روحاني اعتراض ضرغامي به سخنان اخير حسن روحاني درباره فيلترينگ و حجاب بوده است. اين در حالي است كه خود ضرغامي قبلا درباره فيلترينگ گفته بود: «اينکه دو قوه با هم دعوا دارند يا قوه مقننه بايد قانون بگذارد، خب بروند با هم حل کنند. چرا اختلافات را به ميان مردم مي‌کشند؟!». محمد ایمانی، دبیر سیاسی کیهان نوشته است: «ضرغامی در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی به برخی هنجارشکنی‌ها توسط آقای روحانی اعتراض کرده است. ضرغامی گفته این حرف‌ها چه بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است؟ انتقاد ضرغامی، به روحانی برخورده و با خشم و عصبانیت گفته؛ من نباید به شما پاسخ بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس‌از‌آن روحانی که انتظار قاطعیت و صراحت از ضرغامی را نداشته، از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است». علي نادری، سردبير سابق سايت رجانيوز هم در ادامه مانند روایت ایمانی را نقل کرده با این تفاوت که به نوشته نادری «روحانی می‌گه تا ضرغامی تو جلسه باشه من شرکت نمی‌کنم». در‌همین‌باره عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان با انتقاد از موضع ضرغامی در کانال خود نوشت: «شأن حقوقی رئیس‌جمهور (هرکس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیردست یا زمانی که مدیر جلسه است، چشم‌درچشم یا انگشت در چشم و دوبه‌دو تا مرز شکستن او پیش ‌رفت، اشتباه است. نگوییم این روحانی با اون مواضع حقش است. شأن حقوقی ارجح است. ادبیات فاخر و کوتاه‌آمدن طرف مقابل معقول‌تر است».

حسن روحانی در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حجاب گفته بود: «متأسفانه در مسئله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم؛ در‌حالی‌که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند اما ما می‌رویم و به‌خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم». رئیس‌‌جمهور در همین جلسه به‌صراحت سیاست مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها را اشتباه دانسته و گفته بود: «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم. فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است، همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد». ضرغامي درحالي معترض سخنان روحاني درباره فيلترينگ است كه خودش در شبكه‌هاي اجتماعي حرف‌هاي ديگري مي‌زند و چهره ديگري از خود نشان مي‌دهد. مثلا گفته است: «فیلترینگ در فضای مجازی صورت‌مسئله ما نیست و پیامرسان‌های داخلی به حمایت دولت نیاز دارند. در واقع اگر پیامرسانان داخلی فعال و قدرتمند باشند، وجود صدها و هزاران پیامرسان خارجی اشکال ندارد». يا با بیان اینکه فضای مجازی به دلیل در‌دسترس‌بودن اطلاعات موردنیاز و تأثیر بر افکار عمومی اهمیت زیادی دارد، گفته است: «فیلترینگ پاک‌کردن صورت‌مسئله و کاری حاشیه‌ای است!».

ضرغامي حتي فيلترشدن تلگرام را هم گردن روحاني انداخته و گفته بود كه تلگرام به دستور روحاني فيلتر شد؛ درحالي‌كه در همان رخدادهاي دي‌ماه 96 هم كه تلگرام به صورت موقت فيلتر شده بود، به دستور روحاني مجددا رفع فيلتر شد.خبرگزاری ایسنا نوشته است فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها در دو هفته گذشته اعمال شده بود، به دستور رئیس‌جمهور به‌طورکامل برداشته شد؛ اگرچه در نهايت به دستور نهاد قضائي فيلتر شد.

احمد مازنی، نماینده مردم تهران و عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با ایرنا درباره حاشیه‌های جلسه اخیر شورای‌ عالی فضای مجازی گفته است: «اینها سوءتفاهماتی است که گاهی ایجاد و بعد حل می‌شود. گاهی ممکن است در این جلسات گفت‌و‌گوها حالت تند به خود گیرد. وقتی طلبه‌ها باهم بحث می‌کنند، گاهی بسیار تند می‌‌شوند اما بعد از پایان بحث می‌نشینند و باهم چای می‌خورند».

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای‌ اسلامی در پاسخ به این سؤال که «آیا ضرغامی از حضور در جلسات آینده منع شده است؟»، گفت:‌ من چون در جلسه نبودم، پیامدهای آن را نمی‌دانم اما چون در جلسات شورای ‌عالی فضای مجازی و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی هستم، این بحث‌ها همیشه هست. اینها بحث‌های طلبگی است و ممکن است گاهی لحن تند شود. مازنی همچنین درباره صحت ترک جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی از سوی حسن روحانی گفت: «مباحثه‌‌های طلبگی همین است. گاهی طلبه‌ای قهر می‌کند اما برمی‌گردد. ان‌شاءالله این مسئله حل می‌شود». عزت‌الله ضرغامي در اين سال‌ها به اشكال مختلف عليه حسن روحاني موضع گرفته است اما شاخص‌ترين موضع تقابلي او با حسن روحاني به زماني بازمی‌گردد كه رئيس صداوسيما بود و بر سر مجادله انتخاب مجري يك ساعت حسن روحاني را به قول خودش در دكور معطل گذاشت. ضرغامي به «شرق» گفته بود كه به حسن روحاني گفته است: «من بايد بگويم كدام مجري با شما گفت‌وگو كند».

موج تکذیب

ضرغامی که دست به توییتش خوب است، در فاصله انتشار خبر ممنوعيت حضور او در دو شوراي عالي تا لحظه تهیه این گزارش فقط یک توییت آن هم برای تسلیت درگذشت محمدنبی حبیبی نوشت (یک روز بعد از درگذشت او). با وجود این شب گذشته تسنیم اولین خبرگزاری‌ای بود که این خبر را تکذیب کرد. تیتر این خبرگزاری «تکذیب ادعای منع حضور ضرغامی در جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی» بود. جالب آنکه این خبر براساس توییت یک روزنامه‌نگار بنا شده بود. بعد از این بود که موج تکذیب‌ها از سوی رسانه‌های اصول‌گرا به راه افتاد؛ موجی که البته منبع‌های موثقی نداشت. بعد اين موج بود كه خبرگزاري «جماران» خبر اوليه‌اي كه خود منتشر كرده بود را تكذيب كرد. حالا بايد منتظر ماند و ديد تبعات درگيري ضرغامي و رئيس‌جمهوري در آينده چطور خود را نشان خواهد داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرارو تاریخ انتشار 11بهمن 97، کدخبر: 388873، www.fararu.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
اکر هم ضرغامی از شورا اخراج شده باشه به نظرم این بهترین کار روحانی در طول دوران ریاست جمهوریشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین