پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
چند روز دیگر تکلیف دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد مشخص می شود، معاون شهردار تهران می گوید: پلیس ۹ ماه خودروهایی که به صورت غیر مجاز به محدوده زوج و فرد وارد شده اند جریمه نکرده است و اخذ عوارض مصوبه قانونی شورا است، از سویی استانداری، فرمانداری، پلیس و برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند این تفسیر از مصوبه شورا درست نیست.
شعار سال: چند روز دیگر تکلیف دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد مشخص می شود، معاون شهردار تهران می گوید: پلیس ۹ ماه خودروهایی که به صورت غیر مجاز به محدوده زوج و فرد وارد شده اند جریمه نکرده است و اخذ عوارض مصوبه قانونی شورا است، از سویی استانداری، فرمانداری، پلیس و برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند این تفسیر از مصوبه شورا درست نیست.

 ماجرا از پیامک هایی آغاز شد که از سوی شهرداری به صاحبان خودروهایی که در روزهای مخالف پلاک شان وارد محدوده زوج و فرد شده بودند، ارسال شد. این خودروها بر اساس فرمولی که برای ورود به محدوده زوج و فرد محاسبه می شود، باید عوارض پرداخت می کردند.

دو ماه مانده به پایان سال، باز هم طرح ترافیک جدید حاشیه ساز شد، طرحی که بازنگری در هر بخش آن هزینه‌های اجتماعی زیادی به دنبال داشت.  

ماجرا به نظر ساده می رسد اما اصرار شهرداری به قانونی بودن اخذ عوارض از خودروهایی که وارد این محدوده می شوند و تاکید شورا، فرمانداری و پلیس بر غیر قانونی بودن این عوارض، چالش هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

از سویی معاون ترافیکی شهردار تهران اعلام می کند همه اعضای شورای شهر جز یک عضو، موافق گرفتن اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد هستند. از سوی دیگر، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران این موضوع را تکذیب می کند و می گوید این که همه اعضای شورا با نگاه پورسیدآقایی هم نظر باشند، حرف نادرستی است.

او می گوید: این موضوع در هیات رییسه شورای شهر تهران هم مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که در جلسه مشترک کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیسیون عمران و حمل و نقل مورد بررسی قرار گیرد و نظر نهایی اعلام شود.

این در حالی است که هر روز بر صف مخالفان نگاه پورسیداقایی اضافه می شود. امروز استانداری تهران هم به تصمیم تازه شهرداری تهران واکنش نشان داده و اعلام کرده است نباید تصمیماتی بگیریم که فشار بر روی مردم افزایش پیدا کند.

 انوشیروان محسنی بندپی  استاندار تهران هم  درباره اخذ عوارض ورود به محدوده زوج و فرد در پایتخت ضمن رد اجرای تصمیماتی که موجب افزایش هزینه  به مردم شود، می گوید: در این زمینه در شورای شهر تهران دو دیدگاه وجود دارد و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، فرماندار تهران نیز در این زمینه اعلام کرده که اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است.

او ادامه می دهد: هر نوع مصوبه شورای شهر باید در کمیته انطباق مطرح و با قوانین موجود تطبیق داده شود که درصورت اصرار شورا به مصوبه ارسالی، موضوع به هیات حل اختلاف ارجاع می یابد.

 غلامحسین آرام معاون فرمانداری نیز  در توضیح ساده ای که چرا فرمانداری با دریافت عوارض از محدوده طرح ترافیک مخالف است می گوید: ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک هم شامل جریمه می‌شود و هم پرداخت عوارض، این در حالی است که به دلیل آنکه عوارضی برای محدوده طرح زوج و فرد پیش‌بینی نشده، ورود غیرمجاز به این محدوده تنها شامل حال جریمه می‌شود.

او در خصوص این که چرا این موضوع ساده ازسوی شهرداری پذیرفته نمی شود توضیح می دهد : شهرداری نیز این موضوع را می پذیرد در حال حاضر شورا نیز در حال پیگیری دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد است و طی  چند روز آینده، تصمیم‌گیری در خصوص آن نهایی می‌شود.

اما استناد معاون شهردار تهران تبصره ماده ۸ مصوبه شورای شهر در خصوص عوارض طرح ترافیک است.   محسن پورسیدآقایی افزود: براساس تبصره یک مصوبه عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران، کلیه خودروهای دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج و فرد هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک، مجوز اخذ کرده و عوارض آن را مطابق این مصوبه پرداخت کنند. ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک ۱.۵ است و فرمول خاص خود را دارد. اما ضریب تردد در محدوده زوج و فرد ۰.۵ بود که حذف شد.

او ادامه می دهد :  ما پارسال هم اعلام کردیم که به نفع مردم، ترافیک و مساله آلودگی شهر است که کل طرح زوج و فرد را حذف و جایگزین کنیم. براساس طرح جایگزینی مردم می‌بایست در ۶ روز هفته برای ورود به طرح عوارض پرداخت می‌کردند اما اگر کسی ۶ روز در هفته وارد طرح می‌شد، هزینه‌اش کمتر از کسی می‌شد که براساس طرح زوج و فرد برای ۳ روز تردد در طرح باید عوارض پرداخت می‌کند.

شهردار تهران هم در این زمینه هم نظر پورسیدآقایی است. پیروز حناچی  می گوید اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد بر اساس مصوبه شورا است این درحالی است که شورای شهر تهران و پلیس تاکید دارند دریافت عوارض از این محدوده غیر قانونی است.

محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران   در واکنش به این اظهارات مسئولان شهرداری که با اسناد به مصوبه شورا این عوارض اخذ می می شود می گوید : اگر قرار بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد بود که ضرایب آن را حذف نمی کردیم.

وی ادامه می دهد: شورای شهر، ضریب نیم را برای عوارض محدوده زوج و فرد حذف کرد، حالا مدیران شهری می خواهند با ضریب یک و نیم از مردم پول بگیرند.

کرونی اضافه می کند: خروجی های زوج و فرد دوربین ندارد و بر چه مبنایی عوارض محاسبه می شود و اگر کمیسیون تخصصی شورا که کمیسیون عمران و حمل و نقل است که این لایحه را برای تصویب به صحن فرستاده که می داند به چه منظور آن را ارسال کرده است.

 پیش از این ناصر سراج  رییس سازمان بازرسی در پاسخ به این سوال که نتیجه استقرار بازرسی در شهرداری و به ویژه در معاونت حمل و نقل در راستای بررسی طرح ترافیک به کجا رسید، گفته بود: نمایندگان ما در حال بررسی موضوع هستند به خصوص در رابطه با طرح ترافیک اختلافاتی مطرح است. نیروی انتظامی در رابطه با نحوه ورود و خروج از طرح زوج و فرد اختلافاتی با شهرداری دارد که هنوز حل نشده است.

وی در واکنش به این نکته که شهرداری تهران  درباره طرح ترافیک، وجوهی را جدیدا دریافت می کند، گفت: نیروی انتظامی اعلام کرده که شهرداری حق این کار را ندارد و این موضوع مخصوص ناجا و به طور ویژه راهنمایی و رانندگی است که آنها باید ورود کنند. این موضوع هم از موضوع های اختلافی است که نیاز به زمان بیشتری دارد. مواردی که شهرداری اعلام می کند و وجوهی که به بحث عوارض اضافه می کند خلاف قانون اعلام شده است.

نکته ای که قاضی سراج به آن اشاره کرده و پلیس به آن اشاره دارد اخذ ۲ بار جریمه از مردم برای ورود به محدوده زوج و فرد است.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در این ارتباط گفته بود: بنده باورم بر این است که نمی‌توانیم دو بار از افراد به دلیل ورود غیرمجاز پول بگیریم؛ یک بار به عنوان عوارض و یکبار با نام جریمه. ما نمی‌دانیم به استناد کدام ماده قانونی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد از شهروندان عوارض دریافت می‌کنند؛ دوستان باید جواب بدهند که کدام ماده قانونی است و به ما هم آن ماده قانونی را اعلام کنند.  

فرماندار تهران هم برای حل این مشکل به معاون شهردار تهران توصیه می کند به حرف شورا گوش دهد زیرا شورا پیگیر این موضوع است که حقی از مردم ضایع نشود.

او یک یادآوری هم به پورسیدآقایی می کند و در واکنش به این سخنان او که گفته بود مرجع تشخیص قانونی بودن مصوبات شورای شهر، فرمانداری نیست، می گوید: آقای پورسیدآقایی هم می‌دانند که همه امور شهر تهران به فرمانداری تهران مربوط می‌شود و از صفر تا صد اموری که در شهر تهران اتفاق می‌افتد به فرمانداری هم مربوط است و فرمانداری نماینده دولت، خادم مردم و ناظر بر دستگاه‌ها ازجمله شهرداری هم است.

به نظر می آید این حرف و حدیث ها تا چند روز دیگر به اتمام برسد و مشخص شود شهرداری باید چند میلیاردی که از شهروندان بابت عوارض ورود به محدوده زوج و فرد را گرفته است را پس دهد یا باید شهروندان همچنان علاوه بر جریمه، عوارض ورود به محدوده زوج و فرد در روز خلاف پلاک شان را پرداخت کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان،تاریخ انتشار:10بهمن 1397،کد خبر:17336،eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین