پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۳۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
سیدمصطفی صفوی همامی، سرپرست گروه طراحی ماهواره پیام در مورد زمان ساخت و مختصات فنی ماهواره پیام 2 گفت: ما مشخصات فنی ماهواره پیام 2 را به سازمان فضایی ارائه کرده ایم تا بعد از توافق با مسئولان سازمان کار طراحی را شروع کنیم.
شعار سال: سیدمصطفی صفوی همامی، سرپرست گروه طراحی ماهواره پیام در مورد زمان ساخت و مختصات فنی ماهواره پیام 2 گفت: ما مشخصات فنی ماهواره پیام 2 را به سازمان فضایی ارائه کرده ایم تا بعد از توافق با مسئولان سازمان کار طراحی را شروع کنیم.

در حالی که از مدتی قبل زمزمه های پرتاب یک ماهواره محصول دانشمندان ایرانی مطرح و خبرساز شده بود؛ بامداد سه شنبه 25 دی خبر آرام نگرفتن ماهواره پیام ساخته اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر یا aut satt در مدار منتشر شد.

طراحی و ساخت این ماهواره که حاصل فعالیت گروهی از اساتید دانشکده های مختلف و دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر به سرپرستی دکتر سیدمصطفی صفوی همامی است، 11 سال زمان برده، 16 عضو هیات علمی و بیش از 110 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در توسعه آن همکاری کرده اند و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک میلیون و 200 هزار یورو طی این مدت برای آن هزینه شده است.

ماهواره پیام از سکوی پرتابی امام خمینی (ره) و با پرتابگر سیمرغ به آسمان فرستاده شد اما بعد از 300 ثانیه در مدار قرار نگرفت و از جو خارج شد، به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ماهواره پیام 20 ثانیه تا قرارگرفتن در مدار فاصله داشت.

به گفته مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران که به نوعی کارفرما و مرجع اصلی ساخت ماهواره ها به شمار می آید، زمانی که ماهواره قرار است در مدار قرار گیرد، باید ماهواره‌ بر با سرعت خاصی ماهواره را به مدار تزریق کند؛ اما ماهواره ‌بر سیمرغ نتوانست سرعت لازم را اعمال کند.

ماهواره پیام از میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود که برای انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. وزن این ماهواره 100 کیلوگرم برای قرارگرفتن در مدار کم ارتفاع لئو (LEO) و در ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری 55 درجه طراحی شده بود.

همچنین سه ماموریت مهم برای ماهواره پیام امیرکبیر به این شرح در نظر گرفته شده بود؛ تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران، ذخیره و ارسال پیام (S&F) و اندازه گیری تشعشعات فضایی.

با وجود اینکه ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت و نتوانست ماموریت را تا پایان به انجام برساند، بسیاری زیرسیستم ها در این ماهواره آزمایش شد. همچنین توسعه آزمایشگاه ها و ساختارهای مورد نیاز و گروه متخصصی که برای ساخت این ماهواره تشکیل شده است به طور کلی در پیشبرد صنعت هوافضای کشور مهم است و باید حفظ شود.

با توجه به همه این موارد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از همان ساعات اولیه بر ادامه کار این گروه و ساخت ماهواره پیام 2 تاکید کرد و روز چهارشنبه (9 بهمن) نیز در اولین همایش ملی فناوری فضایی بار دیگر یادآور شد که از این گروه خواسته است ماهواره پیام 2 را با دقت تصویر 40 برابری طراحی کنند و بسازند.

دکتر سیدمصطفی صفوی همامی در مورد زمان ساخت و مختصات فنی ماهواره پیام 2 گفت: ما مشخصات فنی ماهواره پیام 2 را به سازمان فضایی ارائه کرده ایم تا بعد از توافق با مسئولان سازمان کار طراحی را شروع کنیم.

* خصوصیات ماهواره پیام 2 نسبت به پیام 1 ارتقا می یابد

وی در این مورد که دقت تصاویر این ماهواره به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است 40 برابر بیشتر از ماهواره پیام 1 باشد، گفت: این موضوع جزء موارد فنی است که در حال رایزنی با سازمان فضایی در مورد آن هستیم، تا دقت تصویری داشته باشد که هم مورد تایید مسئولان سازمان باشد و هم نسبت به ماهواره پیام 1 بهبود پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد مولفه هایی که در ماهواره پیام 2 نسبت به پیام 1 ارتقا می یابد گفت: یکی در بخش اپتیک (نوری) و دیگری در بخش دوربین های که در چهار طیف مختلف در آن استفاده می شود، ارتقا می یابد.

وی در مورد این که پروژه طراحی و ساخت چند ساله است، توضیح داد: سناریوهای مختلفی را به سازمان فضایی ارائه داده ایم و بسته به این که کدام پذیرفته شود زمان پروژه مشخص خواهد شد.

دکتر صفوی در مورد اینکه آیا ماهواره پیام 2 مانند ماهواره پیام 1 سنجشی خواهد بود، گفت: سنجشی هم خواهد بود و غیر از آن ذخیره و ارسال پیام از راه دور (store-and-forward-telecomunicatgions) و محموله تشعشعات فضایی نیز هست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 12 بهمن 1397، کدخبر: 1454610 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
ایشالا این یکی دیگه سقوط نکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین