پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
ولی اله زرگری در یادداشتی با عنوان «شوی ورشو، محکوم به شکست است» نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه (۲۴-۱۸ دی ماه ۱۳۹۷) تلاش کرد تا با تشدید ایران هراسی، زمینه را برای تشکیل ناتوی عربی فراهم و سران این کشورها را متقاعد کند از جیب خودشان برای مقابله با ایران هزینه کنند که اختلافات بین کشورهای عربی، بزرگ‌ترین مانع برای تشکیل آن شد.
شعار سال : یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه شواهد و قرائن به نظر می‌رسد اجلاس «ورشو» نشستی کمرنگ و البته پرهیاهو به لحاظ تبلیغاتی خواهد بود و نتیجه ملموس چندانی از آن حاصل نخواهد شد.
 ولی اله زرگری در یادداشتی با عنوان «شوی ورشو، محکوم به شکست است» نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه (۲۴-۱۸ دی ماه ۱۳۹۷) تلاش کرد تا با تشدید ایران هراسی، زمینه را برای تشکیل ناتوی عربی فراهم و سران این کشورها را متقاعد کند از جیب خودشان برای مقابله با ایران هزینه کنند که اختلافات بین کشورهای عربی، بزرگ‌ترین مانع برای تشکیل آن شد.
در عین حال وی سعی کرد تا با دیدار از این کشورها، مقامات ارشد آنها را برای شرکت در کنفرانس لهستان که قرار است در ۲۴ و ۲۵ بهمن (۱۴-۱۳ فوریه ۲۰۱۹) با محوریت مقابله با نفوذ ایران تشکیل شود متقاعد کند تا به زعم خود جبهه‌ای بین المللی برای فشار به ایران تشکیل دهد.
از زمان مطرح شدن نشست ورشو، دیدگاه‌های مختلفی از سوی صاحب نظران مختلف و مواضع سیاسی و غیر سیاسی از سوی قشرهای مختلف مطرح شده است که به نظر می‌رسد مواضع اتخاذ شده از سوی شخص وزیر امور خارجه کشورمان و استفاده از ظرفیت فضای مجازی در رد نشست ورشو، بسیار به موقع بوده و بازتاب زیادی داشته است.

در خصوص نشست ورشو، موارد زیر غیر قابل انکار است:
الف- پمپئو هدف از این کنفرانس را ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان کرده است ولی از دیگر سو وزیران امور خارجه کشورهایی که قرار است در این کنفرانس شرکت کنند، مجموعه‌ای نامتجانس و دارای اختلافات زیاد هستند که بعید به نظر می‌رسد نشست آنها خواسته آمریکا در مورد ایجاد اجماع علیه ایران را برآورده کند.
به ادعای مایک پمپئو نمایندگان ۷۰ کشور مختلف از آسیا، آفریقا، اروپا و خاورمیانه قرار است در نشست لهستان شرکت کنند. اما تاکنون نمایندگان کشورهای مختلف یا با قطعیت عدم حضور را اعلام کرده‌اند یا هنوز تصمیمی برای شرکت در نشست نگرفته‌اند. در این رابطه یکی از مهم‌ترین افرادی که دعوت وزیرخارجه آمریکا را رد کرد، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.
اجلاس وزرای امورخارجه ورشو نشستی کمرنگ و البته پرهیاهو به لحاظ تبلیغاتی خواهد بود و نتیجه ملموس چندی از آن حاصل نخواهد شد. کشورهای اروپایی (عمدتاً بلوک شرق) و خاورمیانه هریک با هدف و نیت خاص خود در لهستان حضور خواهند یافت که الزاماً به منزله هدف مورد انتظار آمریکا نخواهد بود.

ب- با توجه به اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی، میزان مشارکت و حضور مردم در جشن‌های پیروزی انقلاب به ویژه مراسم روز ۲۲ بهمن امسال معنای خاصی خواهد داشت.
تجربه روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه دوران دفاع مقدس، ثابت کرده است که هر وقت به نیروی مردمی و درونی کشور توجه شده، بسیاری از گردنه‌های سختی را رد کرده‌ایم و قطعاً روحیه ایثارگری، شهادت و پیروی از راه و مسیر بنیانگذار بزرگ و بی بدیل انقلاب اسلامی چراغ راه آینده است.

ج- شوی ورشو، همانند سایر تلاش‌ها و نشست‌های ضد ایرانی به تاریخ خواهد پیوست، درخت تنومند انقلاب اسلامی پس از چهل سال بیدی نیست که با این بادها بلرزد، از نشست ورشو، فقط و فقط بدنامی و ننگ نمک نشناسی تاریخی برای حاکمان لهستان و حسرت تزلزل خیالی جمهوری اسلامی ایران در دل حاکمان آمریکا خواهد ماند.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1397، کدخبر : 97111005635،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین