پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۲۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
یک کارشناس و استاد دانشگاه عربستانی با اشاره به تشنگی حتمی که این کشور را تهدید می کند، ناقوس خطر را به صدا درآورد.وی با اشاره به آینده سیاه آبی در کشورش گفت: نسلهای آتی ما در آستانه تشنگی با توجه به شواهد و قرائن کنونی قرار دارند و تشنگی حتمی است و گریزی از آن نیست. ما در برابر واقعیت دیوانه کننده ای قرار داریم که من آخر آنرا می دانم و این باتوجه به از بین رفتن ذخایر استراتژیک آبهای زیرزمینی و نیز اهمال در این زمینه در عربستان است.

شعار سالمحمد بن حامد الغامدی استاد دانشگاه و کارشناس امور آبی عربستان از بی آبی و تشنگی شدیدی که سعودی را تهدید می کند، خبر داد.

وی با اشاره به آینده سیاه آبی در کشورش گفت: نسلهای آتی ما در آستانه تشنگی با توجه به شواهد و قرائن کنونی قرار دارند و تشنگی حتمی است و گریزی از آن نیست. ما در برابر واقعیت دیوانه کننده ای قرار داریم که من آخر آنرا می دانم و این باتوجه به از بین رفتن ذخایر استراتژیک آبهای زیرزمینی و نیز اهمال در این زمینه در عربستان است.

این استاد عربستانی افزود: کشت و زرع بی رویه و عدم توجه به اوضاع آبی در این زمینه و وقوع تشنگی احتمالی موثر است. عربستان در زمره ۱۰ کشور از حیث فقر آبی قرار دارد. کشاورزی۶۵۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر آبهای زیر زمینی را بلعیده است و این نشان می دهد که تشنگی در راه است. در منطقه الاحساء به طور مثال در سال ۱۹۰۰ بیش از هفتاد چشمه که آب آن خودجوش بود رصد شد اما در سال ۱۹۵۴ تعداد چشمه ها به ۵۷ و در سال ۱۹۷۰ این تعداد به هفت چشمه رسید. فاجعه در سال ۱۹۸۹ کامل شد که همه چشمه ها خشک شد.

وی تاکید کرد: در سال ۲۰۰۰ آب این چشمه ها در عمق بیست متری رفت.

این کارشناس و استاد دانشگاه عربستانی به خشک شدن چشمه های جوشان، گسترش صحرا، نابودی کشاورزی، نابودی درخت عرعر یعنی مهمترین روییدنی در عربستان اشاره و افزود: در برخی مناطق که قبلا در ۱۰ متری میشد به آب رسید برای یافتن آب باید به عمق ۲۰۰ متری برسی. برداشت بی رویه در این زمینه نقش به سزایی داشته است.

وی ایستگاههای آب شیرین کنی را هم دروغی بزرگ دانست و اینکه وزارت امور آبی و محیط زیست و کشاورزی عربستان حقایق را کتمان می کند که این بر شدت بحران می افزاید.

الغامدی تاکید کرد: چگونه با توجه به افزایش مصرف آب آشامیدنی با آینده روبرو می شویم. عربستان در حال حاضر بیش از ۸۵ میلیون ریال(سعودی) در روز برای تامین آب شیرین هزینه می کند تا ۶۰ درصد از نیازهای آب آشامیدنی را برطرف کند و در سال فقط ۱.۵ ملیارد متر مکعب آب تهیه می کند در حالی که میزان مصرف از ذخایر راهبردی آبهای زیر زمینی بیش از ۱۷ میلیارد متر مکعب است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 26 بهمن 97، کدخبر: 4542572، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
عربستان اینقدر قوی و ثروتمند که این امر جز محالات است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین