پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
مذاکره‌کنندگان مجلس نمایندگان و سنا دوشنبه شب روی اصلی توافق کردند که به موجب آن یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار برای فنس‌های لب مرز با مکزیک و سایر موانع فیزیکی اختصاص یابد. این بخشی از توافق اخیر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بوده که ممکن است مانع تعطیلی دوباره دولت در آمریکا شود.

شعار سال: به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ریچارد شلبی، سناتور جمهوری‌خواه و نیتا لوی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان، دو تن از مذاکره‌کنندگان برای جلوگیری از تعطیلی دولت اعلام کردند که توافق اخیر اجازه ۵۵ مایل فنس‌گذاری در مرز با مکزیک می‌دهد. طبق این گزارش، مذاکرات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا در روز شنبه و یکشنبه به دلیل اختلاف بر سر کاهش مراکز بازداشت و نگهداری مهاجران غیرقانونی با بن‌بست مواجه شده بود، اما مذاکره‌کنندگان شامگاه دوشنبه توانستند این مساله را حل کنند. گفته می‌شود دموکرات‌ها از برخی خواسته‌های خود درباره مهاجران صرف‌نظر کردند. درحالی‌که سه روز به پایان ضرب‌الاجل برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال باقی مانده است، اکنون این طرح نیازمند حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری است تا از تعطیلی مجدد دولت جلوگیری شود. درحالی‌که گفته می‌شد در طرح تازه بودجه‌ای برای ساخت دیوار مرزی مکزیک اختصاص نیافته است، یک دستیار در کنگره آمریکا گفت: در طرح توافق شده یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار برای ساخت ۵۵ مایل مانع فلزی در مرز با مکزیک اختصاص خواهد یافت. این میزان بسیار کمتر از بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت ۲۰۰ مایل دیوار مرزی است. این درحالی است که بودجه تازه به ایجاد موانع فلزی و نه ساخت دیوار اختصاص یافته است. اختلاف دونالد ترامپ و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا بر سر تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک باعث شده بود تا بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا به مدت ۳۵ روز تعطیل شوند. در صورتی که قانون‌گذاران آمریکایی بر سر طرح امنیت مرزی به توافق نرسند بار دیگر صدها هزار کارمند دولت فدرال بیکار خواهند شد یا مجبور می‌شوند بدون حقوق کار کنند.

برای عبور از بحران تعطیلی دولت، توافق اخیر بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ابتدا باید به تصویب مجلس نمایندگان و کنگره برسد و آنگاه برای تایید نهایی برای رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده فرستاده شود. رئیس‌جمهور آمریکا با بی‌اعتنایی نسبت به اینکه کنگره بودجه‌ لازم را برای ساخت دیوارمرزی با مکزیک تایید خواهد کرد یا خیر؛ اعلام کرد به هر حال این مرز را در امتداد مرز جنوبی با مکزیک خواهد ساخت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی در ال‌پاسو واقع در ایالت تگزاس که درست در امتداد رود ریوگراند هم‌مرز با مکزیک واقع شده است، گفت: همان‌طور که شما می‌دانید ما به هر حال این دیوار را خواهیم ساخت. در دست مردمی هم که به استقبال ترامپ آمده بودند، دست‌نوشته‌ای بزرگ وجود داشت که روی آن نوشته شده بود: «ساخت دیوار را تمام کن.» این اظهارات ترامپ کمی پس از آن مطرح شد که قانون‌گذاران اعلام کردند برای اجتناب از یک تعطیلی دولتی دیگر که قرار است روز شنبه آتی آغاز شود به یک توافق بودجه دست یافته‌اند. این توافق شامل مبلغی برای ساخت موانعی در امتداد مرز آمریکا و مکزیک است. ترامپ همچنین گفت: هیچ توافقی را که تعداد تخت‌های بازداشت را که برای اسکان مهاجران غیر قانونی کاهش دهد، امضا نخواهد کرد. وی افزود: اگر ما این فضای بازداشت را کاهش دهیم در حقیقت جنایتکاران خطرناک را در کشورمان آزاد می‌کنیم. من هرگز لایحه‌ای را که منجر به آزادی جنایتکاران در کشور شود امضا نخواهم کرد. در این راستا دموکرات‌ها از درخواست خود برای کاهش چشمگیر تعداد تختخواب‌های بازداشت دست کشیده‌اند اما این برنامه شامل درخواست کامل ترامپ برای ۵۲ هزار تختخواب نیست. ترامپ به شرکت‌کنندگان در این سخنرانی در ال‌پاسو گفت: به من گفته‌اند که در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است و من می‌توانستم در پایتخت بمانم و ناظر باشم. اما در عوض تصمیم گرفتم با شما باشم. من شما را انتخاب کردم. وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: اگر ما باعث این تعطیلی در دولت نمی‌شدیم قادر نبودیم به آمریکا، سیاست‌مداران و جهان نشان دهیم که سرنوشت این مرز چه خواهد شد. این تعطیلی کار بسیار مهمی بود که ما آن را انجام دادیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 24 بهمن 97، شماره: 3496016


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین