پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
به عقیده برخی کارشناسان، حجم معوقات خودروسازان بسیار بیشتر از 300هزار دستگاه خودرو است.

شعار سال: تولید خودرو در سال جاری با کاهش بیش‌از 500هزار دستگاه خودرو نسبت‌به سال گذشته همراه خواهد شد و خودروسازان در بهترین شرایط در سال جاری چیزی حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید خواهند کرد. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بسیار زیادی خودرو بهصورت پیش‌فروش فروخته شده است و درصورتیکه خودروسازان نتوانند برای سال آینده تولید خود را بالا ببرند با چالش عرضه خودرو و افزایش تعداد معوقات مواجه خواهند شد.

هرچند در یکی، دو ماه اخیر و با اقداماتی که انجام شده، تولید خودروسازان افزایش پیدا کرده است اما همچنان نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته علامت منفی کنار آمار تولید خودروسازان قرار گرفته و خودروسازان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. در این شرایط و در حالی که خودروسازان معوقات بسیاری به مشتریان دارند و البته با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند، بحث پیش فروش دوباره خودروها حاشیه دیگری به‌وجود آورده است.

پیش فروش بدون تامین قطعات
وزارت صمت مجوز پیش‌فروش خودرو تا 20درصد و بهصورت تحویل فوری را برای خودروسازان صادر کرده اما عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان در ماه‌های اخیر، نگرانی‌هایی به‌وجود آورده است، تا جایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند تا تحویل خودروهای معوق به مشتریان یا تا زمانی که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و مشتریان سبک نشده است، نباید پیشفروش جدیدی انجام شود.
در همین زمینه بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از پیش‌فروش مجدد خودروسازان در روزهای اخیر می‌گوید: «براساس قواعد و آیین‌نامه‌های دولت، پیشفروش خودرو شرایط خاصی دارد؛ صدور مجوز پیشفروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد.»

شروع مجدد پیشفروش خودرو تخلف است
موردی که در چند ماه گذشته باعث عدم تحویل خودرو به مشتریان شده، بحث کمبود قطعات و تولید خودروهای ناقص است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، خودروسازان ابتدا باید وضعیت تامین قطعات را مشخص کنند و با تکمیل بودن قطعات اقدام به پیش‌فروش و تحویل فوری خودرو به مشتریان کنند. در غیر این صورت، مشکلاتی که از تابستان سال جاری گریبان‌گیر صنعت خودرو کشور بوده است، ادامه پیدا می‌کند و این روند به سال آینده و حتی سال 99 نیز سرایت می‌کند. کمبود قطعات و تولید خودرو بهصورت ناقص، تنها معوقات را روی معوقات قبلی می‌گذارد و به این صورت مشکلات خودروسازان را بیشتر و بیشتر می‌کند.
این نماینده مجلس با تاکید بر عدم ورود و تامین قطعه از سوی خودروسازان در ماه‌های اخیر می‌افزاید: «درحالحاضر خودروسازان عدم تحویل بهموقع خودروهای پیشفروششده قبلی را، با دلایلی مانند نبود قطعات موردنیاز برای تولید در اثر تحریم، توجیه می‌کنند.»

وی تاکید می‌کند:‌ «درحالحاضر که شرایط تغییری نکرده و قطعه‌ای وارد نشده، شروع مجدد پیش‌فروش خودرو تخلف است و دستگاه های نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر اقدامات خودروسازان و پیشفروش خودرو نظارت کنند.»

خرید خودرو در شرایط فعلی ریسک دارد
پارسایی همچنین خودروسازان را به پیگیری پیش‌فروش‌ها تهدید می‌‌کند و می‌گوید: «درصورتیکه دستگاههای ذیربط به موضوع پیشفروش مجدد خودروسازان رسیدگی نکنند با توجه به مفتوح‌بودن پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل 90، این کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد.»

این نماینده مجلس البته گریزی هم به وضعیت صنعت خودرو در شرایط فعلی می‌زند و اظهار می‌کند که در چنین شرایطی پیشخرید خودرو ریسک بسیاری دارد.

پارسایی در عین حال معتقد است نمیتوان هشداری به مردم در مورد ثبت‌نام یا عدم ثبت نام در پیشفروش خودرو داد. بازار خودرو در ایران یک بازار انتخابی نیست و مردم بهجز خرید خودرو داخلی حق انتخاب دیگری ندارند. اما درهرحال ثبت نام برای خرید خودرو پرریسک است، چراکه خودروسازان گرفتار تجربه ناموفق پیشفروش‌های قبلی هستند.

دلیل و ضمانت اجرای پیش فروش‌های جدید
به نظر می‌رسد طولانیشدن زمان تحویل خودرو و انباشت تعداد بالای معوقات خودروسازان دلیل این نماینده مجلس در خصوص پرریسک بودن پیش‌خرید خودرو باشد. افزایش میزان معوقات خودرویی در سال جاری، بسیاری را درمورد زمان تحویل خودروها با توجه به شرایط فعلی اقتصادی نگران کرده است. به عقیده برخی کارشناسان، حجم معوقات خودروسازان بسیار بیشتر از 300هزار دستگاه خودرو است.

پارسایی در این باره می‌گوید: «بهرغم اینکه شرکت در پیش‌فروش خودرو ریسک بزرگی است، مردم ناچارند در این پیشفروش‌ها شرکت کنند، چون حق انتخاب دیگری ندارند. رقابتیکردن بازار خودرو تنها راهکار حمایت از مردم و جلوگیری از بروز مشکلات مجدد در این حوزه است.»

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: «از شرکت‌های خودروسازی نیز استعلامی گرفته می‌شود تا دلیل پیشفروش‌های جدید بهرغم اینکه خودروسازان نتوانسته‌اند به تعهدات قبلی خود عمل کنند، روشن شود. از سوی دیگر باید مشخص شود چه ضمانتی برای تحویل بهموقع خودروهایی که درحالحاضر پیشفروش می‌شود، وجود دارد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پدال نیوز، تاریخ 26 بهمن 97، کد مطلب: 1232153: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین