پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
از عوامل موثردر افزایش یا کاهش طلاق، مدت ازدواج است. به این معنی که پنچ سال اول زندگی، خطرناکترین دوران زندگی زن ومرد است.

شعار سال:  از عوامل موثردر افزایش یا کاهش طلاق، مدت ازدواج است. به این معنی که پنچ سال اول زندگی، خطرناکترین دوران زندگی زن ومرد است.

 پیوند زناشویی در اسلام یکی از مقدس‌ترین کارهاست و همواره در کامل‌ترین دین خدا به آن تأکید فراوان شده اما در نقطه مقابل این پیوند مقدس "طلاق" وجود دارد که امرى نامقدس و ناپسند است.

متأسفانه ازدواج در کشورمان سیر نزولی دارد و آمار طلاق دائم در حال افزایش است و قبح آن شکسته شده و در برخی موارد، کوچک‌ترین اختلاف زوجین منجر به مُهر طلاق می‌شود و این در حالیست که نباید این حلال مغضوب را ساده انگاشت و پیامدهای منفی برای طرفین به‌دنبال دارد.

بر اساس منابع خبري موثق منتشر شده تا ۱۳ دي سال ۹۴ روزانه ۴۳۲ طلاق در کشور ثبت شده است. اما گذشته از اين نکته مهم ديگر جدا افتادن زن و شوهر و فرزندان از يکديگر هستند. کسي مخالف موجي که همه گوشي هوشمند داشته باشند نيست اما مسئله اين است که آيا فرهنگ آن هم وجود دارد؟

تا چند سال پيش مهمترين علت طلاق در خانواده ايراني اعتياد بود اما در حال حاضر اين موضوع به رتبه هاي پايين تر آمده است. اين موضوع از زماني که شبکه هاي اجتماعي به خانواده هاي ايراني آمدند، رخ داده است.

در واقعا از شروع دهه قبل با ورود شبکه هاي ماهواره اي اين موضوع کم کم بروز و ظهور يافت و بيشترين طلاق را زماني داشتيم که شبکه هاي ماهواره اي وارد خانواده ها شد و افراد به سمت اين شبکه ها رفته بودند که اين موضوع تاثيراتي را بر فرهنگ خانواده ها گذاشته بود.

فضاي مجازي و سايبري به عنوان علت جديد جدايي ها است و در حال حاضر عامل ماهواره کمرنگ تر شده است. استفاده خلاف اصولي که زن و شوهر از تلفن همراه دارند باعث شده است روز به روز آمار طلاق بيشتر شود. وقتي زن و شوهر نمي توانند زمان زيادي را با هم بگذرانند و با توجه به اينکه عموماً زن و مرد با هم کارمي کنند، در ساعت هايي که بايد در کنار هم باشند، هر کدام با تلفن همراه درگير هستند و به نوعي موبايل ها به عضو اصلي خانواده تبديل شده است. که در بسياري از خانواده ها با اين موضوع با مشکلات عديده اي مواجه شده و در نهايت منجر به طلاق مي شود.

تحمل زندگی برایم سخت شد وقتی متوجه خیانت همسرم شدم
خانم محمدي زن مطلقه اي که به تازگي از همسر خود جدا شده است  اظهار کرد: ۱۸ ساله بوده که به اجبار پدر و مادر خود ازدواج کرده است.

وي تصريح کرد: شش ماه اول زندگي برايش لذت بخش بود و بعد از آن با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم کرد.

محمدي علت اصلي طلاق خود را خيانت همسرش دانست و گفت: همسر من بعد از شش ماه از زندگي با يک دختر از بستگان خودم از طريق فضاي مجازي رابطه دوستي پيدا کردند که اين موضوع را من بعد از مدتها متوجه شدم.

وي با اذعان بر اينکه زندگيم برايم مهم بود و اصلا دوست نداشتم آن را از دست بدهم بيان داشت: تا مدت‌ها اين موضوع را با خانواده خودم مطرح نکردم و مي‌خواستم خودم آن را حل کنم.

محمدي با اشاره به اينکه روز به روز اخلاق همسرم بد و بدتر مي‌شد بيان داشت: کار به جاهاي باريک رسيد و ديگر تحمل اين موضوع را نداشتم و کل جريان را براي خانواده ام تعريف کردم.

وي خاطرنشان کرد: خانواده من پس از اطلاع از زندگي من بلافاصله از من خواستند که درخواست طلاق بدهم.

محمدي يکي از مهم ترين علت هاي خيانت همسرش را استفاده نادرست از فضاي مجازي دانست و گفت: متاسفانه فضاهاي مجازي اين روزها بسياري از مشکلات را در زندگي مرتفع مي کند.

وي يادآور شد: در استان کوچک ما نگاه به يک زن مطلقه بسيار بد است و نمي توان به راحتي پس از طلاق در جامعه زندگي کرد.

محمدي از جوانان خواست که قبل از ازدواج خود حتما به يک مشاوره عالي رجوع کنند و آموزش هاي لازم و اطلاع رساني هاي کافي را دريافت نمايند که در زندگي خود با مشکل مواجه نباشند.
چنبره طلاق بر زندگی زوج های جوان
جوانان امروز به دنبال ظاهر هستند تا معیارهای واقعی زندگی
احمد آماره وکيل پايه يک دادگستري طلاق را جدي‌ترين معضل اجتماعي دانست و با اشاره به مشکلات ناشي از طلاق در جامعه، افزود: در سال‌هاي اخير با وجود اينکه سطح زندگي مردم از لحاظ علمي، اجتماعي و رفاهي نسبت به گذشته ارتقا يافته، اما آمار طلاق با سير صعودي مواجه است.

وی اظهار کرد: اگر اکنون مشکلاتي چون بيکاري و اعتياد در بين خانواده‌ها وجود دارد در گذشته نيز همواره اين مشکلات وجود داشته است، پس اين مشکلات نمي‌تواند عامل اصلي افزايش طلاق در جامعه امروزي باشد.

این وکیل دادگستری با بيان اينکه جوانان امروزي به معيارهاي صحيح ازدواج آنگونه که بايد توجه نمي‌کنند، تصريح کرد: متاسفانه امروزه جوانان بيش از آنکه به دنبال معيارهاي واقعي و مهم زندگي باشند به دنبال مسائلي چون ظاهر و القاب و عناوين هستند که در طول زندگي به سرعت ارزش خود را از دست مي‌دهند.

آماره عدم پايبندي به ارزش‌هاي خانواده را مهم‌ترين عامل افزايش طلاق در کشور و به تبع آن استان عنوان کرد و گفت: در گذشته با وجود مشکلات، زوجين آنقدر براي موقعيت اجتماعي خود و خانواده شان ارزش قائل بودند که هيچ يک از زوجين تحت هيچ شرايطي حاضر به طلاق و نابودي آينده فرزندشان و تخريب وجهه اجتماعي‌شان نبودند.

اين وکيل دادگستري با بيان اينکه بر اساس تعاليم شرعي طلاق، زشت‌ترين کار نزد خداست، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه روند پيشرفت جامعه به سمتي است که قبح طلاق در حال از بين رفتن و طلاق در بين مردم امري عادي شده است.

به گفته وي، گرايش به فرهنگ غرب که همان خروج از ارزش‎هاي والاي انساني که ناشي از فرهنگ مبتني به دين اسلام است يکي از مهم‌ترين عوامل عدم پايبندي به خانواده و در نتيجه طلاق است.

زوجین قبل از ازدواج شناخت کافی از یکدیگر داشته باشند
وي با تاکيد بر ضرورت انجام مشاوره اصولي و اجباري زوجين، قبل از ازدواج تصريح کرد: منظور از مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره‎هاي کنوني نيست چراکه در اين کلاس‌ها بيشتر روش‌هاي پيشگيري از بارداري به زوجين آموزش داده مي‌شود که اين موضوع در مقابل ساير مسائل زندگي موضوعي بي‌ارزش است.

آماره به مشکلات ناشي از پنج نوع اختلال شخصيتي جنون، اسکيزوفرنيا، پارانوئيد، شخصيت مرزي و شخصيت دوقطبي اشاره کرد و افزود: اين نوع اختلالات قابل درمان نيستند و تنها قابل کنترل هستند و اگر قبل از ازدواج شناسايي نشوند بدون ترديد زندگي مشترک ايجاد شده را به سمت نابودي سوق خواهند داد.

وي خاطرنشان کرد: در مشاوره‌هاي قبل از ازدواج اولين اقدامي که بايد صورت پذيرد انجام تست‌هاي شخصيتي است؛ چراکه اين پنج نوع اختلال جز با انجام اين تست‌ها قابل شناسايي نيست.
چنبره طلاق بر زندگی زوج های جوان

با مشاوره گرفتن آسیب های ناشی از اختلالات را به حداقل برسانید
به گفته وي، با انجام تست‌هاي روانشناختي قبل از ازدواج مي‌توان جلوي ازدواج‌هايي که ناموفق بودن آنها کاملا محرز است را گرفت و اگر کسي عليرغم اين مشکلات بخواهد زندگي کند مي‌توان با دادن آموزش‌هاي لازم، آسيب‌هاي ناشي از اين اختلالات را به حداقل رساند.

آماره به دسته ديگر بيماري‌هاي روحي- رواني مانند وسواس فکري، وسواس عملي و اضطراب اشاره کرد و گفت: اين مشکلات قابل درمان هستند و مي‌توان با شناسايي اين بيماري‌ها در مشاوره‌هاي قبل از ازدواج و درمان به موقع آن، بسياري از مسايل و مشکلات ناشي از اين بيماري‌ها را رفع کرد.

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین
وي با بيان اينکه با اجراي طرح مشاوره قبل از ازدواج حداقل ۵۰ درصد از طلاق‌ها کاهش مي‌يابد، از مسئولان بويژه نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي خواستار تصويب قانوني شد که قبل از صيغه ازدواج، مشاوره با انجام تست‌هاي روانشناسي، حل مسائل و مشکلات مربوطه و همچنين آموزش لازم به زوجين تکليف گردد.

به گفته وي، در مرحله مشاوره علاوه بر اختلالات و بيماري‌ها بايد تفاوت‌هاي فرهنگي، مذهبي و اجتماعي نيز بررسي شود چراکه اگر اين اختلافات به صورت علمي حل نشود و زوجين آموزش لازم را در اين خصوص نبينند به سادگي به طلاق خواهند رسيد.

رسانه ها واقعیت های غم انگیز بعد از طلاق را بازگو کنند


آماره رسالت خطير رسانه‎ها در آگاهي بخشي به جامعه را يادآور شد و گفت: رسانه ملي و آموزش‌هاي اجتماعي نقش موثري در آگاهي بخشي به جامعه درخصوص مشکلات بعد از طلاق براي افراد مطلقه و همچنين فرزندانشان دارند.

اين وکيل پايه يک دادگستري خاطرنشان کرد: رسانه‌ها مي‎توانند با شفاف‌سازي مشکلات بعد از طلاق از طريق نمايش سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي جذاب و با استفاده از بازيگران مشهور و پر طرفدار سينمايي، واقعيت‎هاي غم‌انگيز بعد از طلاق و تاثيرات اين فاجعه انساني را در زندگي زوجين و فرزندان بي‌گناه آنها به مردم نشان داده و مانع از جدا شدن زوجين به خاطر اموري مانند لج‌بازي يا تصميمات خام و ناپخته
شد.
چنبره طلاق بر زندگی زوج های جوان
عدم آشنایی زوجین قبل از ازدواج احتمال طلاق را دو چندان می کند
سميه کاظمي وکيل پايه يک دادگستري  يکي از علت هاي طلاق را خيانت زوجين نسبت به يکديگر دانست و اظهار کرد: علت اصلي خيانت بين زوجين عدم آشنايي قبل از ازدواج بين دختر و پسر است.

وي يکي ديگر از علت هاي طلاق را استفاده نادرست از فضاي مجازي دانست و اذعان داشت: در گذشته استفاده هاي نادرست از فيس بوک و تانگو و در حال حاضر اينستا گرام و تلگرام بيشترين عامل جدايي در بين زوجين است.

کاظمي با بيان اينکه در گذشته خيلي به ندرت طلاق رخ مي داد عنوان کرد: متاسفانه امروز بحث طلاق بسيار رواج پيدا کرده و اين يک امر کاملا عادي بين مردم شده است.

وي با اشاره به اينکه فيلم هاي ماهواره اي بر روي سبک و فرهنگ زندگي مردم تاثيرات مخربي داشته است خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم ما تاثيرپذير هستند و اين تاثيرپذيري مي تواند اثر منفي نيز بر روي بنيان خانواده داشته باشد.

کاظمي اذعان داشت: بعضي از خانواده ها به خاطر محدوديت هايي که برايشان ايجاد مي شود و در يک محيط بسته اي زندگي مي کنند به محض رسيدن به يک آزادي نمي توانند تعادل برقرار کنند و به بدترين شيوه ممکن از فضاي مجازي استفاده مي کنند و بعد از آن منجر به جدايي عاطفي و يا نهايت طلاق خواهد شد.

وي با بيان اينکه اکثر دستگاه هاي قضايي به اين معتقد هستند که سريال هاي ماهواره اي عامل اصلي خيانت ها و طلاق هاي بين زوجين است خاطرنشان کرد: از نظر من سريال هاي ماهواره اي نمي تواند عامل اصلي اين قضيه باشد و بايد علت را در موارد ديگر بررسي کرد.

دخالت های بی مورد خانواده ها در ازدواج سردی زندگی را به همراه دارد
کاظمي افزود: لج و لج بازي بين زن و مرد که اگر مرد به زن خيانت کرد حتما زن هم به مرد همان خيانت را مي کند و همين امر موجب طلاق بين آن ها مي شود.

وي با بيان اينکه اطلاع رساني در مورد ازدواج صحيح و مناسب آن طور که بايد و شايد صورت نگرفته است اظهار کرد: مردم خوب به اين قضيه توجه نمي کنند و متاسفانه همچنان ازدواج هاي نادرست و بيشتر به صورت سنتي انجام مي پذيرد که اين نوع زندگي تداوم زيادي نداشته و منجر به طلاق مي شود.

وکيل دادگستري گفت: قبل از ازدواج لازم است همه موارد و از همه لحاظ مسئله سنجيده شود که وقتي زوجين زندگي خود را شروع مي کنند با هيچ گونه مشکلي مواجه نشوند.

کاظمي تصريح کرد: ازدواج هاي سنتي از طرفي و از طرف ديگر ازدواج هاي که بدون قيد و بند انجام می شود مشکل ساز است که بايد در اين زمينه تحقيقات بيشتري صورت گيرد.

وي عنوان کرد: در دوستي هاي بين دختر و پسر معمولا دختر همه چيز را ناديده مي گيرد و تنها به فکر ازدواج است اما پسر تنها به دنبال فرار از اين قضيه و به مسائل ديگر فکر مي کند که اين ازدواج نيز اگر صورت گيرد نا موفق خواهد بود.

کاظمي تاکيد کرد: لازم است دختر و پسر قبل از ازدواج آشنايي صحيح و درستي از يکديگر داشته باشند و همه موارد را در ازدواج سنجيده و بعد تن به ازدواج دهند که در زندگي دچار مشکل نشوند.

وي با بيان اينکه مشاوره قبل از ازدواج بسيار امري مناسب است عنوان کرد: لازم است دختر و پسري که به سمت مشاوره پيش مي رود مشاوره اي را انتخاب کند که ديدگاه بازي داشته باشد نه ديدگاه خشک و بسته که تنها نظرات شخصي خود را به زوجين تحميل کند.

خیابان و شبکه های مجازی دو عامل اصلی خیانت زوجین به یکدیگر است
عمران ربيعي مشاوره خانواده اظهار کرد: آمار طلاق در طول سال هاي مختلف متفاوت است و تا پايان سال نيز مشخص نيست.

وي با اشاره به اينکه در گذشته ازدواج ها هاي سنتي به اين گونه بود که خانواده ها دختري را که از همه لحاظ به خانواده خود شبيه بود براي ازدواج انتخاب ميکردند تصريح کرد: ازدواج‌ها در گذشته موفق‌تر بود و طلاق در بين جامعه امري ناپسند و زشت بود.

این مشاور خانواده با بيان اينکه خيانت در زناشويي به سه عامل مهم بستگي دارد عنوان کرد:محل کار، خيابون و شبکه هاي مجازي بيشترين علل در خيانت ها محسوب مي شود.

ربيعي با بيان اينکه سه عامل در خيانت زوجين به يکديگر وجود دارد عنوان کرد:عوامل مستعد کننده، تشديد کننده و تسهيل کننده منجر به خيانت زوجين به يکديگر مي شود.

وي با بيان اينکه عامل تسهيل کننده بيشترين علل خيانت است بيان داشت: هنجارهاي اجتماعي، وضعيت اقتصادي، ظاهري و... از موارد تسهيل کننده است که اين عوامل مي تواند در خيانت موثر واقع شود.

این مشاور خانواده افزود: شبکه هاي مجازي روابط بين افراد را تسهيل مي کند و همين امر موجب خيانت و بعد از ان منجر به طلاق مي شود.

ربيعي خاطر نشان کرد: عدم شناخت زوجين نسبت به يکديگر،برآورده نشدن عوامل جنسي، نگذراندن آموزش هاي لازم و کافي، اعتياد، سردرگمي زوج هاي جوان، دخالت هاي خانواده ها، تکراري شدن، نبودن هيجان بين زوجين و... عوامل متعدد طلاق در کشور ما است.

وي اذعان داشت: زماني که يک دختر و پسر بدون شناخت اوليه عاشق يکديگر مي شوند تنها به خاطر ميل جنسي آن ها بوده که وقتي به اين مسئله رسيدند سيراب شده و ممکن است در زندگي خلاء هاي ديگري روبه رو شوند که قابل حل نباشد و اين مسئله دردسر ساز شود.

ربيعي اظهار کرد: چيزي که مي تواند ارتباط عميق عاطفي ايجاد کند خاطرات خوش با يکديگر است که اگر فرد اين خاطره خوش و محبت ها را از همسر خود نبيند قطعا به سمت شخص ديگري رفته و خلاء هاي خود را آنجا پر مي کند.

وي با بيان اينکه هرچه صميميت بين زوجين بيشتر شود تعارضات بيشتر مي شود تصريح کرد: دختر و پسر زماني که با يکديگر دوست هستند تعارض کمي دارند وقتي نامزد مي شوند تعارض ها بيشتر و وقتي به مرحله عقد و ازدواج مي رسد شدت مي يابد.

این مشاور خانواده افزور: اگر زوجين نتوانند اين تعارضات را مهار کنند از شخص ديگري محبت دريافت کرده و به سمت آن پيش مي روند.

ربيعي يادآور شد: خانواده هايي موفق هستند که بتوانند به راحتي تعارضات را در بين خودشان حل کنند.

وي يکي ديگر از معضلات در خانواده ها را کم شدن مکالمات بين اعضا خانواده دانست و گفت: مکالمات و گفتگو هاي بين خانواده ها از چهار تا ۱۰ دقيقه بيشتر طول نمي کشد و همين امر موجب طلاق عاطفي بين آن ها مي شود.

ربيعي با بيان اينکه شبکه هاي اجتماعي و خود عشق اعتيادآور است اذعان داشت: رابطه ها در فضاي مجازي گاها فراتر از زناشويي است.

این مشاور خانواده خيانت را يک بحران تلقي کرد و گفت: اگر به خيانت به چشم يک بحران نگاه کرد مي توان تا حدودي مشکل را حل کرد اما اکثر خانواده هاي ايراني آن را به شکل فاجعه نگاه مي کنند.

وي يکي از راه هاي موثر براي جلوگيري از طلاق را آموزش و مشاوره هاي قبل از ازدواج عنوان کرد و گفت: متاسفانه هنوز مشاوره قبل از ازدواج براي زوجين اجباري نشده اما دختر و پسر قبل از ازدواج پنج دوره مشاوره را طي کنند زندگي جذاب تر و بهتري را خواهند داشت.

ربیعی افزود: در دوره هاي مشاوره دختر و پسر مي توانند بفهمند به درد هم ميخورند با آيا اين ازدواج منجر به طلاق مي شود يا ازدواجي موفقي خواهد بود.

اين مشاور خانواده گفت: مهارت هاي ارتباطي در جوامع خيلي پايين است که لازم است کلاس هاي زيادي گذاشته شود چراکه اين دوره ها مي تواند موجب کنترل خشم و استرس نيز شود.

ربيعي اظهار کرد: برگزاري دوره هاي آموزشي در ادارات ، مدارس و.... نيز مي تواند در زندگي موفق جوانان تاثير داشته باشد.

طلاق در چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است
مديرکل ثبت احوال چهارمحال و بختياري گفت: در سه ماه ابتداي سال جاري ۲۷۱ مورد طلاق به ثبت رسيده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۹ درصد کاهش يافته است.

وی افزود: در اين مدت ۲۷۱ مورد طلاق در استان به ثبت رسيده است.

وي ادامه داد: طي اين مدت دو هزار و ۳۸۶ ازدواج در استان به ثبت رسيده که ميانگين سن ازدواج در آقايان ۲۸/۸ سال و ميانگين سن ازدواج خانم‌ها ۲۳/۸ سال بوده است.
چنبره طلاق بر زندگی زوج های جوان
 بعد از هر بحث و گفتگويي يک خروجي، نتيجه گيري و تحليل قطعا نياز است.
همان طور که در گزارش آمده است يک وکيل پايه يک دادگستري ادعا دارد که روز به روز آمار طلاق در حال افزايش است اما يک مدير مي گويد کاهش يافت است بد نيست واقعيت ها به مردم گفته شود شايد جوانان را آگاه کرد که دست به ازدواج نادرست و اشتباه نزنند.

در اينجا مشاورين، مسئولين و همه متوليان اين امر بايد بر خود واجب بدانند که به خاطر اين آسيب چاره اي بيانديشند و تا آمار طلاق روز به روز افزايش پيدا نکرده است کاري بکنند.

شايد يکي از راه حل هاي موثر برگزاري دوره هاي آموزشي مداوم و پشت سر هم براي آشنايي زوجين به مسائل مربوط به طلاق باشد که اين روزها مهم ترين عامل طلاق استفاده از فضاي مجازي و به دنبال آن خيانت عنوان شده است.

اگر خانواده ها قبل از استفاده از فضاي مجازي با آسيب هاي آن آشنايي داشتند يقيناً از آن استفاده درست ميکردند.

اما متاسفانه اکثر خانواده ها نسبت به اين موضوع آگاهي کاملي ندارند.
دوره هاي مشاوره و آموزش استفاده صحيح از فضاي مجازي و راه حل هاي کاهش طلاق به طور مداوم و هفته اي يک بار در هر محله اي برگزار گردد شايد مردم آگاه شوند و در آينده شاهد زندگي بهتر و عالي تر در خانواده ها باشيم.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جهان بین خبر:تاریخ انتشار:27بهمن 1397،کدخبر:41378،www.jahanbinnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین