پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
وجود نزدیک‌شدن قیمت رسمی خودروهای داخلی به قیمت‌های حاشیه بازار و وعده‌های خودروسازان برای رشد تولید و عرضه محصولات‌شان، سیر صعودی قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. به گزارش همشهری، رشد لجام‌گسیخته قیمت خودروهای داخلی به معادله‌ای چند‌مجهولی تبدیل شده، شرکت‌های خودروسازی از رشد تولید و عرضه خودرو طی روزهای اخیر خبر می‌دهند، از سوی دیگر متولیان تنظیم بازار خودرو سکوت پیشه کرده و برخی دستگاه‌های نظارتی نیز از نبود امکان ورود و برخورد با گرانی خودرو خبر می‌دهند. در تازه‌ترین واکنش‌ها به گرانی خودرو نیز وزیر صنعت، ارتباط گرانی خودرو با فرمول جدید قیمت‌گذاری این وزارتخانه را رد کرده و برخی کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند که فعلا از خرید خودرو خودداری کنند؛ چنان‌که حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش اخیر قیمت خودرو در بازار غیرواقعی است، گفت: این مسئله ناشی از جوسازی دلالان است و به صراحت باید اعلام کنم که در این شرایط به نفع و صلاح مردم نیست که اقدام به خرید خودرو کنند، زیرا قیمت‌ها به این شکل باقی نخواهد ماند.

شعار سال: این روزها قیمت خودرو روزانه و ساعتی افزایش می‌یابد. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه فروش فوری خودرو متوقف شده، اعلام کرد: هرج و مرج در بازار خودرو شدت گرفته و قیمت‌ خودروهای داخلی از ۸ تا ۳۵میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت حاشیه بازار پژو۲۰۶تیپ۲ در مدت یک‌ماه از ۳۸میلیون تومان به ۶۴.۵میلیون تومان رسیده، قیمت پژو۴۰۵ مدل SLX در بازار به 84میلیون و قیمت پراید111 با رشد 18درصدی طی مدت یک‌ ماه به 46میلیون تومان افزایش یافته است. او جایگزینی فروش ویرایشی در نمایندگی‌های رسمی فروش با شیوه ممنوعه فروش کارتکسی قبلی را تعیین‌کننده قیمت پایه خودرو در بازار دانست و افزود: خودروسازان با اعلام نرخ‌های کاغذی به گرانی خودرو دامن می‌زنند.

به فرمول وزارت صنعت ربطی ندارد

رضا رحمانی، وزیر صنعت‌ هم با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری این وزارتخانه به گرانی مجدد خودرو در بازار منجر شده، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به‌کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو باید تولید افزایش پیدا کند تا با عرضه بیشتر، قیمت‌ها کاهش پیدا کند. یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم گفت: هرچند در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم، اما ورود تعزیرات به بازار خودرو مناسبتی ندارد و فعلا امکان نظارت نداریم. یاسر رایگانی به ایرنا گفت: تابستان امسال تعزیرات در زمینه احتکار خودرو حق ورود داشت و در قالب گشت‌های مشترک توانست بازار خودرو را سر‌و‌سامان دهد اما اکنون برای ساماندهی اوضاع بازار خودرو کجا برویم؛ به بنگاه‌های توزیع ماشین برویم که می‌گویند خودروساز به آنها خودروی گران می‌دهد و تا زمانی که سازمان حمایت تخلف خودروساز را اعلام نکند، نمی‌توانیم مداخله کنیم. او افزود: وقتی خودروساز، قیمت یک خودروی پرمصرف قشر آسیب‌پذیر مثل پراید را در یک ماه، دو سه مرحله افزایش می‌دهد، بازار هم قاعدتا این افزایش را اعمال می‌کند. پیش‌فروش‌های خودروسازان هیچ تأثیری بر بازار ندارد و به جای تنظیم بازار، باعث افزایش پلکانی قیمت‌ها شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 29بهمن 97، کدخبر: 48131، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین