پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا وعده‌های مختلفی مانند عرضه خودرو‌های جدید و افزایش تولید دادند که هیچ یک از آن‌ها عملی نشد. چرا وعده‌های خودروسازان عملی نمی‌شود؟
شعار سال: بعضی از وعده‌های خودروسازان در سال اخیر عملی نشده است. برای مثال، بر اساس اعلام قبلی مدیران عامل پیشین ایران‌خودرو و سایپا قرار بود در سال‌جاری محصولاتی مانند پژو ۲۰۷ صندوقدار با سقف پانوراما و گیربکس دستی، پژو ۲۰۷ صندوقدار با سقف پانوراما و گیربکس اتوماتیک، آریا و اطلس رونمایی و به خطوط تولید وارد شوند، اما این اتفاق نیفتاد (دنیای اقتصاد).

البته در سال ۱۴۰۰ قیمت خودرو کارخانه‌ای نیز ۱۸ درصد افزایش یافت. اما خبری از افزایش تولید نبود.

علت چیست؟
چرا وعده‌های خودروسازان تحقق نمی‌یابد؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با رسانه گفت: سال ۱۴۰۰ شرایط خاصی داشت. افزایش قیمت خودرو به میزان درصد تورم نبود و تاثیری در صنعت خودروسازی نداشت.

او افزود: خودروسازان انتظار داشتند با خذف قیمت‌گذاری دستوری، تاخیر در عرضه محصولات به بازار جبران شود. بازار سیگنال‌های خود را از شاخص‌های اقتصادی مانند قیمت دلار دریافت می‌کند. اما در مورد کارخانه به این شکل نیست. قیمت‌گذاری در کارخانه به این صورت است که سودی بر قیمت تمام شده برای خودروساز در نظر گرفته و سپس محصول به مشتریان عرضه می‌شود.

کریمی ادامه داد: خودروسازان گفتند اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود، تعهد می‌دهیم خودرو‌های پارکینگی را کامل و تولید را افزایش دهیم.

خودروسازان چابک نیستند
این کارشناس خودرو گفت: ضعف در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد. خودروسازان در طراحی و فیس لیفت محصولات جدید علم دارند، اما چابک نیستند. در دنیای حرفه‌ای خودروسازی سرعت عامل مهمی است.

او توضیح داد: برای مثال یک شرکت خودروسازی یک فیس لیفتی از محصول جدید خود عرضه می‌کند. شرکت رقیب خود بلافاصله یک فیس لیفت جدید از آن محصول خود نیز عرضه می‌کند تا رقابت خود را از دست ندهد.

کریمی گفت: ممکن است خودروسازان در طی دو سال از یک مدل خودرویی دو فیس لیفت عرضه می‌کند تا در بازار بماند. اما در کشور این سرعت و چابکی وجود ندارد. به همین دلیل است که وعده خودروسازان با تاخیر عملی می‌شود.

در این میان، مقامات قضایی و نظارتی، خودروسازان را متهم کرده‌اند که نگهداری خودرو در پارکینگ‌ها قصد افزایش قیمت خودرو را داشتند. امروز رسانه‌ها به نقل از سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرده‌اند که «عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودرو‌ها را گرانتر بفروشند»
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ..... ، www.tegaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین