پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
متخصصان جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای نخستین بار در جهان روشی برای درمان تومورهای مغزی بدخیم ابداع کردند.

شعار سال: دکتر محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام این مطلب در نشستی خبری خاطرنشان کرد: تکنولوژی نوین ابداعی در کنار روش‌های استاندارد درمانی مانند جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی در درمان تومورهای بدخیم مغزی نوع چهار کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: تومورهای بدخیم مغزی جزو پرچالش‌ترین تومورها هستند که در این روش ابداعی در کنار درمان‌هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی از روش ابداعی دانشگاه برای درمان تومور استفاده می‌شود.

آقاجانی تصریح کرد: فاز اول و دوم این طرح تحقیقاتی با موفقیت به پایان رسیده، به گونه‌ای که فاز اول یعنی مدل حیوانی با موفقیت کامل سپری شده و همچنین مجوزهای اخلاق پزشکی برای فاز انسانی اتخاذ شده و این روش از حدود چهار سال پیش برای بیماران مبتلا آغاز شده است و هم اکنون در حال عبور از این مرحله به مرحله بعدی هستیم تا بتوانیم از این روش ابداعی برای بیماران بیشتری استفاده کنیم تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن کامل طرح در آینده بتوانیم از این روش به عنوان درمان معمول در کنار روش‌های استاندارد استفاده کنیم.

وی با اشاره به شیوه انتخاب بیماران برای استفاده از این روش جدید ابداعی، گفت: بیماران توسط جراحان مغز و اعصاب تشخیص داده می‌شوند و نوع بافت و نتایج آزمایشگاهی و پاتولوژی بیماران مشخص می‌کند که آیا می‌توان از این روش برای آنان استفاده کرد یا خیر. همچنین باید شرایط عمومی بیمار نیز برای استفاده از این روش ابداعی جدید مساعد باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند و مراحل انجام یک مطالعه و روش نوین علمی در حوزه علوم پزشکی، گفت: طرح‌های تحقیقاتی ابتدا در آزمایشگاه و سپس در گونه‌های حیوانی و بعد از آن در جمعیت کوچک بیماران آزمایش می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن مطالعه می‌تواند در کنار سایر روش‌ها به یک روش درمان روتین تبدیل شود که در مورد مطالعه تحقیقاتی فعلی، فازهای اول و دوم طی شده و این روش در تعداد محدودی از بیماران به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده و در مراحل بعدی بر روی تعداد بیشتری از این بیماران اجرا خواهد شد. در نهایت در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح به عنوان یک روش درمانی پذیرفته شده و برای عام استفاده خواهد شد.

آقاجانی با بیان اینکه تومورهای بدخیم مغزی درمان جدی در پزشکی امروز دنیا ندارد، اظهار کرد: متأسفانه روش‌های جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی تاکنون اثربخشی چندان زیادی در طول عمر بیماران نداشته است. بنابراین روش ابداعی جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بررسی مطالعه جهانی انتخاب شده است. سوال این طرح این بود که چگونه می‌توان میکروارگانیک‌های زنده را که قابلیت کشتن سلول‌های سرطانی را دارند، به تومورهای سرطانی انتقال داد. نوآوری روش ابداعی دانشگاه این است که این میکروارگانیسم‌ها با دو تکنیک جدید به داخل تومور انتقال داده می‌شوند که این روش باعث اثربخشی بیشتر میکروارگانیسم‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دیده بان علم، تاریخ 14 اسفند 97، کد مطلب: 43624: www.isw.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین